lite grumlig yta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sheribaby
    • September 2007
    • 33

    lite grumlig yta?

    Hej!

    Jag har precis startat ett 95 liters akvarium och det har varit igång i fyra dagar och nu har det bildats en lite grumlig yta på vattnet. Någon som vet vad det kan vara för något? Är det normalt? Vi har tillsatt både bakteriekultur, växtnäring och water conditoner i samband när vi startade akvariet. I övrigt ser vattnet klart ut.

    Tack på förhand!

    Malin
    95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare
  • Pear
    • September 2007
    • 256

    #2
    Har du vattencirkulation vid ytan? Annars kan du fixa till så vattenytan rör sig av cirkulationen.
    PETER
    240L Saltvatten
    Terrarie

    Västerås

    Kommentar

    • challe b
      • April 2007
      • 7

      #3
      jag hade samma problem som du när jag startade upp mitt 190 liters kar.. Fick tipset att lägga tidningspapper på ytan så att det skulle sugas upp, funkade till viss del..
      Det ska tydligen inte vara farligt om det är samma sak som jag hadde..
      /Charlotte

      Kommentar

      • sheribaby
        • September 2007
        • 33

        #4
        Yes jag har cirkulation vid vattenytan. Här kommer två bilder, upptäckte även att det är något konstigt på en av våra mangroverötter.

        mangrove:


        vattenytan underifrån:
        95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

        Kommentar

        • Pegrasus
          • March 2007
          • 455

          #5
          Jag fick oljig och grumlig yta i mitt yngelakvarium. Om man stänger av cirkulationen och tömmer ned ytvattnet i en tillbringare, liksom sänker den sidledes i akvariet så att ythinnan rinner ned i den så får man bort det effektivt. Med det inte sagt att källan till det onda försvinner,men det verkar smidigare än att doppa tidingar i vattnet.
          Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

          Kommentar

          • Pear
            • September 2007
            • 256

            #6
            Du kan ju alltid prova med ett litet innerfilter i karet och låta gå ett par dygn och se om det fångar upp småpartiklar. Det på roten så ju mystiskt ut. Är rötterna skrubbade ordentligt? Eller har detta kommit efter ett tag i burken.
            Jag fick ordning på mitt grummel med extra pump och fint filtermaterial. Det klarnade på ett par dygn.
            PETER
            240L Saltvatten
            Terrarie

            Västerås

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13129

              #7
              det är proteinhinna som bildas från maten och tas effektivt bort med ett innerfilter med diffusor (luftslang som sätts på utblåset) eller mollys som äter upp hinnan!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • sheribaby
                • September 2007
                • 33

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                det är proteinhinna som bildas från maten och tas effektivt bort med ett innerfilter med diffusor (luftslang som sätts på utblåset) eller mollys som äter upp hinnan!
                vi har inte släppt i några fiskar än så vi har inte haft någon mat i. men tror du att växter kan skapa en sådan hinna också?
                95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

                Kommentar

                • sheribaby
                  • September 2007
                  • 33

                  #9
                  Ursprungligen postat av Pear
                  Du kan ju alltid prova med ett litet innerfilter i karet och låta gå ett par dygn och se om det fångar upp småpartiklar. Det på roten så ju mystiskt ut. Är rötterna skrubbade ordentligt? Eller har detta kommit efter ett tag i burken.
                  Jag fick ordning på mitt grummel med extra pump och fint filtermaterial. Det klarnade på ett par dygn.

                  Jag hittade ett annat inlägg (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=52900) som de snackade om mangroverötter på och en vit hinna, det kanske kan vara samma på vår? alltså att det är något slags möggel. Vi ska ta upp och skrubba dem medebums och hoppas att det försvinner.
                  95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...