Nitrit vid nystart ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ganders
    • September 2007
    • 79

    Nitrit vid nystart ?

    Hej!

    Har ett 222 liters som jag skall starta upp med malawis.

    Jag satte igång akvariet i torsdags (med en begagnad fluval 4+ som hade legat i en vattenfylld hink 2 dar + nitrigon bakteriekultur) och satte i en L-mal (8-10 cm) på fredagen.

    Min fråga är nu om jag kan sätta i en grupp små johannis (ca 7 st och 5 cm långa) idag?

    Skall tillägga att pumpen samt vissa stenar och rötter har gått i ett vattensköldpaddeakvarium 2 dagar innan så jag borde fått med mig en del bakterier därifrån....!?! Är dock rädd för nitrit förstår ni =/

    Tacksam för svar!

    Anders
    _________________________

    222 l - Malawi
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    #2
    Har innerfiltret varit igång i hinken? Har det inte det, kan rätt många av bakterierna ha dött av syrebrist.

    Jag startade ett helt nytt akvarium med två "begagnade" innerfilter från ett annat akvarium, och även om jag har haft fiskdöd pga andra saker, har jag iaf inte haft någon nitrit alls. Men då stod filterna bara stilla i ca 20 minuter.

    Jag tror att du kan prova, men håll kolla på fiskarna och mät nitriten för säkerhets skull, och ha nitrivec eller liknande hemma.
    222 liter Malawi

    Kommentar

    • ganders
      • September 2007
      • 79

      #3
      Okej....tyvär så hade jag inte pumpen på, men det känns som att några bakterier kanske borde ha klarat sig!? Tror isf jag gamlbar lite och sätter i fisken idag och sen väntar ett par veckor tills nästa omgång....
      _________________________

      222 l - Malawi

      Kommentar

      • Nils Holmström
        • November 2004
        • 2195

        #4
        Jag har hört att i stillastående filter kan det bildas bakterier som inte är särsklit nyttiga alls, utan tvärt om rätt farliga. Men har inte malen dött borde det väl vara ok... men som sagt, har du bakteriekultur så häll i det, tror itne det går att ha för mycket iaf.
        222 liter Malawi

        Kommentar

        Arbetssätt...