grumligt vatten då man tvättar filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • varg
    • August 2002
    • 1002

    grumligt vatten då man tvättar filtret?

    hejsan!
    nu är det igenslammat igen i vår fluval3+...det än iofs i 222 liters så jag förstår att den slammar igen...
    men vi har den igång i en vecka sen slammar den. sist jag tvättade den så blev det jättegrumligt i vatten, har det med filtertvätten att göra?

    mina guldisar är vid ytan nu och tar lite luft då och då.
    så hur länge klarar sig guldfisk i syrefattigt vatten? tänkte bara för om filtret skulle slamma igen på en fredag och vi kommer hem på söndag...

    lev väl alla zoopetare! MVH: pumpan
    Zoon
  • urbanandersson
    • January 2003
    • 965

    #2
    Hej!

    Det finns många som har guldfiskar i en kupa utan pump och dom överlever. Men dom mår mycket bättre av friskt vatten.

    Har du stora problem med igenslamning så ska du kanske titta på en luftpump som komplement för att vara på den säkra sidan. Dom är inte jättedyra, och bubblorna kan vara dekorativa.

    Urban

    Kommentar

    • varg
      • August 2002
      • 1002

      #3
      sån som blåser bubblor bara?
      har en sån, men den är upptagen...

      vet att fluval3+ är för liten, men den är mycket bättre än vår skrutteihem filter som slammar igen snabbt...fast i mitt 100 liters har den klarat sig bra..
      får köpa bättre filter när jag har råd =)

      mvh: pumpan
      Zoon

      Kommentar

      • urbanandersson
        • January 2003
        • 965

        #4
        Hej!

        Ja, en riktig filterpump är naturligtvis bäst, men om ni bara vill ha ett komplement till innerfiltret som håller liv i era guldfiskar så funkar en luftpump som bara bubblar. Den sätter ju inte igen så lätt.
        Vill ni ha i mycket fisk av annan sort så är det kanske ändå att tänka på ett riktigt filter som är avsett för karet.

        Ett annat alternativ är att använda filtermatta i kombination med er fluval 3+. Finns både som kub och i form av mattor, och monterings alternativen är oändliga. Det tristaste är att blåa filtermattor är så fula att ha i akvariet.

        Urban

        Kommentar

        Arbetssätt...