Hejsan! Har nu mörklagt akvariet med svarta sopsäckar det jag nu undrar är om det behövs extra syre tillförsel (syrepump) under tiden akvariet är mörklagt?
Det tror jag inte, men är du orolig kan du ju rikta utblåset på ditt nuvarande fliter lite mer mot ytan. Ytrörelser ger ändå mycket bättre syretillförsel än bubblande syrepumpar.
Frågade en kille som kan en del om akvarium om infusorier. Han menade att om detta drabbar nystartade akvarier så få ingen panik, det behövs inte mörkläggas, dessa försvinner då bakterierna har byggt upp sig i karet, så det var bara att avvakta tills bakteriefloran kom igång, då fixade sig detta.
Har nu haft mitt nystartade 240 kar igång 1 vecka. Har lite växter och lite kardinaltetror i det som inkörning. Men mitt dis i karet är EJ borta, misstänker infusorier!!!....Är det bara att avvakta så försvinner det. eller vad göra..??
Vattnet borde ju rimligtvis vara klart efter 1 vecka....
/Peter
Royal Zoo Västerås sa till mig att inte få panik. e.v infusorier skulle försvinna av sig själv då bakteriefloran kommer igång ordentligt. Ja annars får man väl gå på med UV-Filter.
Royal Zoo Västerås sa till mig att inte få panik. e.v infusorier skulle försvinna av sig själv då bakteriefloran kommer igång ordentligt. Ja annars får man väl gå på med UV-Filter.
/Peter
Använde du nån form av vattenberdnings medel när du drog igång ditt?
För det gjorde inte jag, undrar om det hade blivit annorlunda om jag använt nåt.
Körde med JBL Biotopol när jag fyllde karet, sedan inget mer. Sedan har jag kört några dagar i början med JBL Denitol (Bakterietillsats) Nu i två dagar har jag hämtat vatten från urkramat filter ur karet på jobbet.
Hoppas grumligheten ger sig nu, så man slipper UV-Filter.
Tycker vattnet är klarare nere vid botten och lite dimmigare mitt i karet.
Kommentar