Hur få bort koppar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Hur få bort koppar?

    Fem äpplesnäckor dog för mig för lite sedan, det visade sig vara koppar som kom ur rören. Nu undrar jag om det verkligen är kört för mig?

    Någon sa att det räckte att spola lite extra länge ur kranen först, eftersom rören är så gamla, stämmer det?

    Eller måste jag ha AquaSafe i varje vattenbyte, det blir väldans dyrt i längden?

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har du mätt kopparhalten på vattnet?

    Oavsett vilket - för kallvatten räcker det oftast om man spolar ut en del vatten först (hundra liter eller så), däremot funkar inte det för varmvattnet.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • quarantino
      • February 2007
      • 350

      #3
      En skvätt aquasafe är väl inte så dyrt? Byt till Biotopol!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Du kan sätta kolfilter på kran.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • lottiz
          • December 2003
          • 429

          #5
          Tyckte att jag alltid brukar spola ordenligt innan. Jag mätte hur lång tid det tar att spola ut 100l, 7,5 minuter och det får jag ju erkänna att jag inte gjort innan.

          Ska pröva spola-metoden en tid, efter en första dos nu med aquasafe, och sedan ska jag ta och testa om det är koppar i vattnet om några veckor. Så får jag fundera på om jag vill riskera livet på fler snäckor.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Vattenberedningsmedel, typ AquaSafe innehåller ämnen som binder till sig metaller och bildar en fällning. Om du kör med AquaSafe lär du få en vitaktig grumling ett tag, som dock försvinner efter ett tag.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Har du några uppgifter om ditt kranvatten - egen brunn - pH - kommunalt - nybygge eller .....

              Det är lättare att råda om man har de uppgifterna.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • lottiz
                • December 2003
                • 429

                #8
                Kommunalt vatten, hyreshus ca 60 år, bekräftat kopparledningar, pH ~7

                Kommentar

                Arbetssätt...