Sera aqua-test set? Nitrit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    Sera aqua-test set? Nitrit?

    Hej vad är det egentligen för räknesystem sera använder för nitrit...
    Deras skala är:
    0mg/liter - 0.5 mg/liter - 1 mg/liter - 2 mg/liter - 5 mg/liter

    folk brukar prata om att man ska ha 0 och om man skulle råka ha 0.1 mg/liter så kan man ta det hyfsat lugnt men att det kan slå till när som helst...
    och deras första steg som jag uppnådde i söndags är 5 gånger så mycket
    och det står i en akvariebok att man kan klara 0.5 mg/liter upp till ett dygn...
    nu efter 4 dagar så står jag här med 5 mg/liter i nitrit och inte ett tecken har jag sett på fiskarna att dom börjar må sämre eller nånting...klia sig mot botten gjorde dom redan i söndags...

    Någon som kan reda ut vad sera menar med sin skala?
    det står bara no2 och itne något om no2-n...

    är sera skit eller?
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Frågan har ju förekommit flera gånger senaste tiden här i forumet utan att något riktigt bra svar har framkommit.
    Kan det vara så j*drans slarvigt av Sera att dom satt decimalkommat på fel plats? (dvs att det skulle stå 0 - 0.05 - 0.1 - 0.2 - 0.5)
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Björne_77
      • August 2007
      • 133

      #3
      är det ett täcken på nitrit? att de kliar sig på bottnen?
      Jag är en stolt plantswapare

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #4
        Ursprungligen postat av Björne_77
        är det ett täcken på nitrit? att de kliar sig på bottnen?
        Det ända jag vet om symptom för nitrit är att man kan känna när man sticker ner handen om det sticker i skinnet...då borde det sticka på dom med och därför kliar dom sig...(?)
        ...och att dom dör såklart...
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Frågan har ju förekommit flera gånger senaste tiden här i forumet utan att något riktigt bra svar har framkommit.
          Kan det vara så j*drans slarvigt av Sera att dom satt decimalkommat på fel plats? (dvs att det skulle stå 0 - 0.05 - 0.1 - 0.2 - 0.5)
          Det där låter nästan rimligt...
          För dom skickar ju med en liten bok som handlar om deras produkter och skötsel av akavariet oc h då står det om man har nitrit mellan 0.3 och 0.9 så ska man göra en åtgärd och har man 0.9 och uppåt ska man göra en snabbåtgärd men när inte enns man kan mäta så exakt så är det konstigt....
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • viktor333
            • August 2007
            • 221

            #6
            Ursprungligen postat av hlafk
            Det där låter nästan rimligt...
            För dom skickar ju med en liten bok som handlar om deras produkter och skötsel av akavariet oc h då står det om man har nitrit mellan 0.3 och 0.9 så ska man göra en åtgärd och har man 0.9 och uppåt ska man göra en snabbåtgärd men när inte enns man kan mäta så exakt så är det konstigt....
            En till fråga om nitrit! Har nitrit tror jag då stenarna blir hastigt nerskitade:/ Har börjat byta vatten och mata var tredje dag i nästan 2 veckor. Kan man se något tecken på att nitriten börjar sjunka? Hur lång tid kan det ta för nitriten att försvinna? Det enda hjälpmedel är kanske att köpa ett test?

            Kommentar

            • Annaica
              • February 2006
              • 1177

              #7
              Ursprungligen postat av viktor333
              En till fråga om nitrit! Har nitrit tror jag då stenarna blir hastigt nerskitade:/ Har börjat byta vatten och mata var tredje dag i nästan 2 veckor. Kan man se något tecken på att nitriten börjar sjunka? Hur lång tid kan det ta för nitriten att försvinna? Det enda hjälpmedel är kanske att köpa ett test?
              Vad jag vet kan man inte med blotta ögat se att man har nitrit, förutom när fiskarna visar sympotom på det. Så att dina stenar fort blir skitiga tror jag inte har med nitrit att göra. är det kanske alger som trivs i ditt kar för att du har för lite växter, dåligt ljus och samtidigt matar för mycket?
              Räkbiten


              Kommentar

              • hlafk
                • August 2007
                • 202

                #8
                efter ett tag på zoopet så bärjar jag få många "halvsvar"...

                som nu tex "när fiskarna visar symptom på det" angående nitrit...så skriver alla fast utan att skriva vad symptomen är...
                vad är symptomen av nitritförgiftning?

                samma sak när det gäller den där svaga salttillsatsen i akvariet för att dämpa nitritens skadliga verkan...vad är en svag salttillsats?
                Vad vet jag...

                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                Kommentar

                Arbetssätt...