Djuraffär och salt i akvariererna

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firefox75
    • April 2007
    • 1806

    Djuraffär och salt i akvariererna

    Borde det inte vara krav på att en djuraffär alltid måste informera om att de använder salt i sina akvarier?

    Det blir ju annars problem med anpassning till ens egna akvarie...speciellt om man själv inte använder salt.

    Har råkat ut för 2st dödsfall av ny inskaffade fiskar.
    Frånvarande nu mera men här ibland.
  • DaimlerBenz
    • April 2007
    • 66

    #2
    Jo man tycker dom borde informera lite mer än dom gjör.

    Jag köpte en firre för snart 2 år sen, jag kom hem glad och allt funkade bra i o för sig men när jag komm in nästa gång och ville ha lite mera info om firren, då plötsligt kom dom på att ojoj den fisken ska ju ha lite salt i (han lever fortfarande).

    Har varit med om flera sånna sakar då jag frågat om olika fiskar och sen till slut frågat : men ska inte dom ha lite bräckt vatten ? = då har dom svarat att jo det ska dom ju, enda rådet jag kan ge är att fråga alltid vad/hur fisken bör ha för vatten etc.

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Butiken brukar ha så lite salt i vattnet så det har nog ingen betydelse.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Om det handlar om bräckvattenfisk så skall de självklart informera. Det kan ju då även gälla om vanliga fiskar, typ black molly, hålls i bräckt vatten.
        Dock, som Kramfors skriver, så är det normalt inga problem alls att flytta fiskar mellan salthalter på 1-2 promille till 0 promille. Högre än detta tror jag inte att någon affär har på vanliga fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...