Höja GH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mustang
    • July 2005
    • 78

    Höja GH?

    Jag har problem med att mitt GH är lika med noll... (nytt JBL dropptest)
    Hur höja?
    Vill ha ett smidigt sätt så jag kan hålla en jämn nivå, så kalksten går bort.

    Har hittat ett par produkter, en från Aquatic Nature och en från Noraq.
    Den från Noraq, GH/TH+, är den som andra med liknande problem har använt men den kan jag inte hitta i Sverige, förslag?

    /Mikael
    Mikael
    110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
    Min Blogg
    GOC
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Det finns aldrig någon anledning att bry sig om GH.
    pH och KH har sina användningar, men GH är ett värdelöst mått.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Håller med Azur. Sedan förstår jag inte riktigt din kommentar att du inte vill ha kalksten eftersom du vill ha en jämn nivå. Kalksten ger väl just en väldigt jämn nivå.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Paatsu
        • December 2006
        • 294

        #4
        Både kalciumklorid och kalciumkarbonat höjer GH-värdet.
        Redbee.se » // Johnny

        Kommentar

        • Mustang
          • July 2005
          • 78

          #5
          Kan förstå kommentarerna om att det inte är något att bry sig om men har man yngel som får problem med osmotiska trycket så vet man bättre...

          Att jag inte vill ha kalksten för att få det stabilt var nog lite dumt uttryckt, ursäkta.
          Jag vill inte ha kalksten pga att jag vill kunna kontrollera mitt GH inom givet intervall.
          Mikael
          110 l Juwel Rekord :CO2 via tub, ytterfilter som reaktor : 3x18W Aquarelle
          Min Blogg
          GOC

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13135

            #6
            Ursprungligen postat av Mustang
            Kan förstå kommentarerna om att det inte är något att bry sig om men har man yngel som får problem med osmotiska trycket så vet man bättre...

            Att jag inte vill ha kalksten för att få det stabilt var nog lite dumt uttryckt, ursäkta.
            Jag vill inte ha kalksten pga att jag vill kunna kontrollera mitt GH inom givet intervall.
            räcker det inte att höja KH med bikarbonat?
            Vad har du för fisk som är så påverkad av GH?
            Kanske ska skippa co2 om du har typ 0 GH då det bör bli ganska svajjigt?
            Senast redigerad av åheim; 11 September 2007, 22:29.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              GH utgörs till största delen av Mg++ och Ca++ joner. (även andra som tex Na++ men i betydligt mindre utsträckning)
              Vill du styra GH kan du tex tillsätta MgSO4 och CaCl2. Då ändras bara GH och KH påverkas inte.
              För växters del så är ett förhållande Ca:Mg på 4:1 lämpligt att eftersträva.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                Ursprungligen postat av Mustang
                Kan förstå kommentarerna om att det inte är något att bry sig om men har man yngel som får problem med osmotiska trycket så vet man bättre...
                Osmotisk potential har mycket litet med GH att göra. GH är ett mått på mängden tvåvärda joner i vattnet, i normala fall kalcium och magnesium joner, och förekommer i så låga mängder att de inte har nåt större bidrag till osmotisk potential. Natriumklorid och bikarbonat står för den förkrossande mängden salt i vattnet, och därmed för nästan hela den osmotiska potentialen.

                Att tillsätta salt vore också enl. min mening det naturliga sättet att höja salthalten, och den osmotiska potentialen, i vattnet.

                Vill du nu laborera med GH trots att det egentligen är ett mått som tagits fram för att beräkna hur mycket pannsten som bildas av ett vatten när det kokas i ångpanna, så visst, det går att göra. Allt som innehåller kalcium eller magnesium höjer GH. Eftersom du inte vill använda ett balanserat tillskott som kalksten, så kan du ju testa gips (kalciumsulfat), kalciumklorid, magnesiumklorid, eller kanske tillochmed kalciumhydroxid. Flera av dessa finns att köpa, t.ex. används kalciumklorid som torkmedel.

                Notera dock att detta inte alls kommer att stabilisera pH utan tvärtom kan sänka KH genom att fälla ut bikarbonat som kalsten samt att höga halter av kalcium och magnesium gör det svårare för fiskarnas spermier att befrukta äggen.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...