Hel- delvattenbyte!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fridas
    • September 2007
    • 629

    Hel- delvattenbyte!

    Har precis helvattenbytt i karet (110L) här hemma. Passade på att byta sand som jag köpte hos zoologen. Men nu är vattnet alldeles grumligt. La en tallrik i botten på sanden då jag tömmde på vatten, men det har ändå blivit grumligt. Har även tillsatt vattenberedningsmedel. Har jag gjort något fel? När jag fick karet blev det inte såhär, men den sanden/gruset var också gammalt.

    Frågan är nu om det är farligt för fiskarna att simma i detta vatten? Måste vara sanden som på något sätt dammat av sig (trots att jag silade all sand med vatten innan jag hade i det) Vill ju inte att firrarna ska må dåligt av att vara där i, men just nu sitter de utspridda i olika små kar, det största på 21L och så kan de ju inte sitta mer än ett par timmar.

    Tacksam för svar!
    ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..
  • petter hjalmarsson
    • June 2007
    • 127

    #2
    tvättade du sanden innan du la i den ? tanken är väl inte heller att man skall byta allt vatten på en och samma gång.
    fantastisk signatur.

    Kommentar

    • Fridas
      • September 2007
      • 629

      #3
      Jag tvättade den inte, jag sköljde den med vatten genom en sil (kanske kan man kalla det för att tvätta)

      I mina öron låter helvattenbyte som att man skall byta allt vatten. Hur gör man annars ett helvattenbyte? *Totalt förvirrad*
      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

      Kommentar

      • Loelle
        • July 2007
        • 623

        #4
        Ursprungligen postat av Fridas
        Jag tvättade den inte, jag sköljde den med vatten genom en sil (kanske kan man kalla det för att tvätta)

        I mina öron låter helvattenbyte som att man skall byta allt vatten. Hur gör man annars ett helvattenbyte? *Totalt förvirrad*
        Det är aldrig bra att göra helvattenbyte! Det förstör hela balansen man har i akvariumet och man måste börja om från början. Stoppar du i alla dina fiskar nu så kommer du få en stor nitritchock som kan resultera i att alla fiskar dör!

        Ska man byta grus så får man göra det väldigt försiktigt; spara allt vatten och låta pumpen gå otvättad i en hink med akvarievatten medans man byter gruset. Och även då kan det vara bra att tillsätta lite bakteriekultur och hålla koll på nitriten ett tag frammåt. Mata sparsamt.
        Lelle
        "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

        Kommentar

        • petter hjalmarsson
          • June 2007
          • 127

          #5
          såsom jag har förstått det hela så är det 30% i veckan. jag tror inte det rekomenderas alls att byta allt på en gång. vad det gäller fiskarna så _tror_ jag att det borde gå bra att ha i dom trots dimman, men jag är själv rätt ny så vänta på dom mer erfarna om du vill ha ett mer självsäkert svar.
          fantastisk signatur.

          Kommentar

          • Fridas
            • September 2007
            • 629

            #6
            Anledningen att jag bytte vatten helt och hållet var att fiskarna annars hade fått simma runt i sin egen avföring, alger och annat otrevligt. Fick detta kar (med alla fiskarna som jag har i nu) för en månad sedan och har försökt att slamsuga botten med ganska dåligt resultat. Idag skulle jag försöka byta ut sanden som var i akvariet och när jag hade fått ur all gammal sand var det som en gulbrun gegga i botten på karet. Var ju inte så lockande att lämna det kvar när man skall ge firrarna ny sand och ett trevligt kar att bo i.


            Tanken var att jag skulle ge dessa firrar ett trevligt hem, vilket de inte haft de senaste åren då de haft både dåligt vatten och dåligt underhåll. Men om de nu ska dö allihopa har jag ju helt gått bet. Trodde att man kunde lita på zoopersonal som påstår sig kunna något. De påstod att jag kunde byta vatten bara jag tillsatte vattenberedningsmedel och höll samma temperatur som tidigare, samt att jag introducerade tillbaka fiskarna försiktigt igen.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              Ursprungligen postat av Fridas
              Har precis helvattenbytt i karet (110L) här hemma. Passade på att byta sand som jag köpte hos zoologen. Men nu är vattnet alldeles grumligt. La en tallrik i botten på sanden då jag tömmde på vatten, men det har ändå blivit grumligt. Har även tillsatt vattenberedningsmedel. Har jag gjort något fel? När jag fick karet blev det inte såhär, men den sanden/gruset var också gammalt.

              Frågan är nu om det är farligt för fiskarna att simma i detta vatten? Måste vara sanden som på något sätt dammat av sig (trots att jag silade all sand med vatten innan jag hade i det) Vill ju inte att firrarna ska må dåligt av att vara där i, men just nu sitter de utspridda i olika små kar, det största på 21L och så kan de ju inte sitta mer än ett par timmar.

              Tacksam för svar!

              det grumliga som har kommit efter bottensubstrat bytet är bara vanligt damm..kommer att försvinna om några timmar (går snabbare med filter), det är intte farligt för fiskarna...helvattenbyte är inte är det bästa att göra...i och med att du gjorde det och bytte bottensubstratet så blir det som en nystart för akvariet...det jag hade gjort nu är att mata inte nu på kanske en 2-4 dagar...hur länge har akvariet varit igång??...för om det har varit igång ett bra tag så finns det fortfarand nyttobakterier kvar som hjälper till med bilda nya nyttobakterier....det du ska göra sen är delvattenbyten bara, ungefär en 30% en gång i veckan...om du har nitrvec så slå i lite sånt med, påskyndar bildningen av nyttobakterier...jag hoppas aat detta hjälper lite...men det finns andra som kan det bätte än jag...men detta är vad jag kan så...lycka till!
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • Loelle
                • July 2007
                • 623

                #8
                Ursprungligen postat av Fridas
                Anledningen att jag bytte vatten helt och hållet var att fiskarna annars hade fått simma runt i sin egen avföring, alger och annat otrevligt. Fick detta kar (med alla fiskarna som jag har i nu) för en månad sedan och har försökt att slamsuga botten med ganska dåligt resultat. Idag skulle jag försöka byta ut sanden som var i akvariet och när jag hade fått ur all gammal sand var det som en gulbrun gegga i botten på karet. Var ju inte så lockande att lämna det kvar när man skall ge firrarna ny sand och ett trevligt kar att bo i.


                Tanken var att jag skulle ge dessa firrar ett trevligt hem, vilket de inte haft de senaste åren då de haft både dåligt vatten och dåligt underhåll. Men om de nu ska dö allihopa har jag ju helt gått bet. Trodde att man kunde lita på zoopersonal som påstår sig kunna något. De påstod att jag kunde byta vatten bara jag tillsatte vattenberedningsmedel och höll samma temperatur som tidigare, samt att jag introducerade tillbaka fiskarna försiktigt igen.
                Nu är ju skadan redan skedd så då får du göra det bästa av situationen! För det första; hur stort är ditt akvarium? Hur många fiskar har du? Vad är det för fiskar?

                Jag tycker du ska gå till djuraffären och köpa ett nitrit-test imorgon och testa vattnet på en gång. Även levande bakteriekultur typ StressZyme eller Nitrivec är bra så man snabbare får en balans i karet.

                Sen i fortsättningen så gör inte helvattenbyte utan när du har fått en bra balans i karet ska du bara byta 20-30% i veckan. Människor och fiskar har inte samma syn på "rent". Dom mår helt enkelt bra av lite "skit". Om vattnet är dåligt kan man se på flera sätt: antingen köper man test eller så ser man hur fiskarna beter sig. Att det "ser skitigt ut" betyder inte att vattnet är dåligt.
                Lelle
                "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

                Kommentar

                • macke_fisk
                  • December 2005
                  • 4442

                  #9
                  Ursprungligen postat av Fridas
                  Anledningen att jag bytte vatten helt och hållet var att fiskarna annars hade fått simma runt i sin egen avföring, alger och annat otrevligt. Fick detta kar (med alla fiskarna som jag har i nu) för en månad sedan och har försökt att slamsuga botten med ganska dåligt resultat. Idag skulle jag försöka byta ut sanden som var i akvariet och när jag hade fått ur all gammal sand var det som en gulbrun gegga i botten på karet. Var ju inte så lockande att lämna det kvar när man skall ge firrarna ny sand och ett trevligt kar att bo i.


                  Tanken var att jag skulle ge dessa firrar ett trevligt hem, vilket de inte haft de senaste åren då de haft både dåligt vatten och dåligt underhåll. Men om de nu ska dö allihopa har jag ju helt gått bet. Trodde att man kunde lita på zoopersonal som påstår sig kunna något. De påstod att jag kunde byta vatten bara jag tillsatte vattenberedningsmedel och höll samma temperatur som tidigare, samt att jag introducerade tillbaka fiskarna försiktigt igen.
                  jaha, zoopersonal är inte alltid att lita på ....dina fiskar kommer inte att dö...bara du tar det försiktigt med dem och koppar in dem försiktigt så klarar dem sig....använder du aqutan??....det sammanbinder tungmetaller och tar bort klor...har jag för mig
                  Senast redigerad av macke_fisk; 11 September 2007, 18:57.
                  MVH macke_fisk

                  Kommentar

                  • Kryptonit
                    • October 2006
                    • 139

                    #10
                    Att vattnet är dimmigt brukar inte vara någon fara.
                    Att byta allt vatten samt bottenmaterial kan liknas med ett nystartat akvarium och normalt sett brukar det inte bli några problem förutom det som redan nämnts, dvs risk för höga halter av nitrit efter ett tag och liknande.

                    Har du kvar filtret och dess filtermaterial så är det iaf bättre än ett helt nystartat akvarium.
                    Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
                    (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

                    Kommentar

                    • Fridas
                      • September 2007
                      • 629

                      #11
                      Tack för svaret! Det jag tillsatt (köpte på zooaffären) är Tetras AquaSafe. På flaskan står det följande:

                      Renar Omedelbart kranvatten till ett naturnära akvarievatten som är lämpligt för fiskar. Den nya BioExtract Formel med naturliga bioplymerer gynnar utvecklingen av viktiga filterbakterier för hälsosamt och klart vatten. Med AquaSafe mår fiskar och växter lika bra som i deras naturliga biotoper. Fiskskadliga ämnen i kranvattnet neutraliseras: Tillfogar naturaktiverande ämnen. Gälar och slemhinnor skyddas tack vare kännbara vårdande kolloide. Med B-vitamin mot stress. Den nya BioExtract formel stödjer naturlig tillväxt av bakterier för hälsosamt och klart vatten.

                      Jag har samma pump med filter kvar i akvariet och den är inte rengjord. Den har gått i karet nu sedan jag fyllde upp det med vatten. Växter, stenar och allt annat är också detsamma som tidigare.
                      ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                      Kommentar

                      • Fridas
                        • September 2007
                        • 629

                        #12
                        Akvariet är på 110L
                        Men när jag satte över fiskarna i andra kar så följde det ju med sammanlagt 40 liter till de behållarna. Nu är det alltså 70L nytt vatten och 40L av det gamla vattnet i karet. Hoppas att det hjälper.
                        ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                        Kommentar

                        • Kryptonit
                          • October 2006
                          • 139

                          #13
                          Det lär nog hjälpa. Jag har 4 yngelakvarium (de minsta i min signatur) och samtliga har jag startat dagen innan eller 2 dagar innan jag flyttat över yngel eller tugganade honor.
                          I samtliga har det varit nytt bottenmaterial, nya pumpar och filter och ca 30% vatten från karet jag flyttade fiskarna från. Lite halvdimmiga har samtliga varit då.

                          Hittils har jag inte sett att en enda fisk dött. (Har just nu mellan 50 och 100 yngel/små fiskar där de äldsta är 3-4 månader gamla.)
                          Malawiciklider och L-malar i 1484 liter
                          (720 + 420 + 120 + 112 + 56 + 56)

                          Kommentar

                          • Fridas
                            • September 2007
                            • 629

                            #14
                            Tack för svaren allihopa! Hoppas verkligen att mina små fiskar klarar sig. Just nu är de pigga men det kanske inte visar sig föränn om ett par dagar eller så. Har då lärt mig två nya saker: Byt aldrig allt vatten och lyssna inte på vad zoologer säger.

                            Måste också säga att detta är ett toppenforum som verkligen är till stor hjälp. Nästa gång skall jag dock skriva och fråga här INNAN jag gör något om jag är osäker.

                            Tack till er alla!

                            Mvh/Frida (Snart Gold-medlem)
                            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

                            Kommentar

                            • macke_fisk
                              • December 2005
                              • 4442

                              #15
                              Ursprungligen postat av Fridas
                              Tack för svaren allihopa! Hoppas verkligen att mina små fiskar klarar sig. Just nu är de pigga men det kanske inte visar sig föränn om ett par dagar eller så. Har då lärt mig två nya saker: Byt aldrig allt vatten och lyssna inte på vad zoologer säger.

                              Måste också säga att detta är ett toppenforum som verkligen är till stor hjälp. Nästa gång skall jag dock skriva och fråga här INNAN jag gör något om jag är osäker.

                              Tack till er alla!

                              Mvh/Frida (Snart Gold-medlem)

                              kul att höra att vi har har varit till hjälp...lycka till i fortsättningen
                              MVH macke_fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...