Mjölkfärgat vatten !

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sangos

    Mjölkfärgat vatten !

    Hej!
    Jag har ett ganska så nystartat 540 liters kar med 8 st guramisar och ett 20-tal tetror, mycket växter för jag älskar ett riktigt vackert växtkar. Problemet är att vatten efter att det varit igång ca en månad är alldeles mjölkvitt, kan knappt se genom vattnet. Vattenvärdena e perfekta, så vad är problemet. Värt att nämna är också att karet stod oanvänt ca 5 månader med vatten och botten substrat innan jag beslöt mig för att åter starta det igen. Tvättade ur karet ordentligt, rengjorde och byte vattnet en 5-6 ggr innan jag fylde på och startade pumpar och lät det stå med växter ca 3 veckor innan jag köpte in de första fiskarna.....

    Snälla någon förklara vad som e galet......!

    Mvh -sangos
    Senast redigerad av Gäst; 10 September 2007, 23:43.
  • Sangos

    #2
    Kan PMDD bli för gammalt, Jag har använt gammal PMDD lösning jag hade kavar sen vi flyttade för ett år sedan, kan det vara skurken i karet ??
    Växterna trivsfiskarna mår bra, vattenvärden bra, men vattnet är alldeles vitdimmigt

    Byter nu vatten igen, 50%, för se hur länge det förblir klart denna gången föra gången, tog det ett dygn sen var det alldeles dimmigt i karet igen

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Du har troligen infusorier i karet. Boten är att mörklägga karet totalt (och jag menar totalt, inte minsta ljusglimt får släppas in!) i ett par dagar.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • havre
        • September 2006
        • 281

        #4
        För att kanske lugna dina nerver bör det väl nämnas att det är ofarligt, om inte minnet sviker mig.
        Akvarium über alles

        Kommentar

        • FredrikH
          • February 2007
          • 724

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Du har troligen infusorier i karet. Boten är att mörklägga karet totalt (och jag menar totalt, inte minsta ljusglimt får släppas in!) i ett par dagar.
          Hade samma problem i ett tanganyika-kar, men total mörkläggning fungerade inte för mig. Jag gjorde det ett flertal gånger och i perioder upp till 1 vecka.
          200l SA
          Pågång: Biotopakvarium Östasien!

          - Vem är den där lol alla snackar om?

          Kommentar

          • Sangos

            #6
            Tackar för de snabba svaren skall prova med total mörkläggnig så får vi se vad det leder till. Kan man dräpa bort infusorierna med en UV-lampa ? Glömde koppla på den nu igen när jag startade upp karet, har nu iaf kopplt dit den igen, så allt filter vatten går genom Uv;n..

            UV jag använder är följande:
            Aquael UV-C 5 watt
            Effekt: 5 watt.
            Max vattenvolym för steralisering: 100 liter.
            Max pumpvolym för klarning: 1500 liter/tim.
            För anslutning till cirkulationspump.
            Senast redigerad av Gäst; 11 September 2007, 11:55.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Då är nog problemet snart ur världen.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Sangos

                #8
                låter ju sweet, damn vad rostig man blivit bara för man hållt upp med akvarier i 2 år Men nu skall det bli bättring igen!

                Tackar för alla svar, om det var något jag kom ihåg sen sist är det alla de vänliga och hjälpsamma själarna på zoopet som man alltid kan räkna med
                Senast redigerad av Gäst; 11 September 2007, 12:57. Anledning: stavar som en kratta idag

                Kommentar

                Arbetssätt...