Gruset luktar avlopp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla
    • April 2002
    • 1163

    Gruset luktar avlopp

    Hej,
    i mitt 92-liters kar med 5 ancistrus-ungdjur och några dvärgbotior har jag märkt att det luktar skunk ( skitigt vattenlås!) om vattnet när jag slamsuger upp matrester + det kommer upp lite bubblor ur gruset.

    Det är just gruset vid matplatsen som verkar stinka, det ser lite grå-aktigt ut också. Sen tog jag upp några plantor som växte i närheten och rötterna på dessa var alldeles svarta.
    Är det någon speciell bakterie/gas som gör att det luktat så förbaskat, eller vad?
    Fiskarna verkar okej, jag byter 50% av vattnet varje vecka + suger upp ej uppäten mat med hävert vid behov, kanske 2-3 gånger i veckan.
    Det är bara i det här karet jag har problemet, de andra 3 luktar bara som akvarier brukar lukta: alger och lite jord...

    Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637
  • Jesper_S
    • October 2002
    • 57

    #2
    Det verkar som om du har fått sumpgastillverkning.
    Det kan bli det i en miljö där det råder syrebrist. Har själv råkat ut för det någon gång och det var i mitt fall så att sanden var för tät.
    Kan tänka mog att du har väldigt finkornig sand, eller?

    Jesper
    Jesper

    Kommentar

    • Ulla
      • April 2002
      • 1163

      #3
      2-3 mm rådasand. Har samma sand i 2 av de andra karen och där luktar det inte skunk... Men i dem har jag mer fisk, så det blir inga matrester kvar.

      Jag funderar på att lägga en värmekabel under gruset, då får jag mer cirkulation i sanden.
      Snart är det dags att försöka bli av med ancistrusarna och då ska jag göra om i akvariet, vi får se vad det blir.


      Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
      Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

      Kommentar

      • olof
        • July 2002
        • 445

        #4
        Hej!

        Jag har endast drabbats av problemet en gång. Det var också enda gången jag haft ett fint bestånd av cabomba. Dessa bildade en stor kompakt rotklump i sanden som när jag rev akvariet visade sig vara det enda stället som var svart och luktade illa. Min slutsats är alltså att vissa växters rötter "cementerar" sanden så att cirkulationen omöjliggörs.
        Jag vet inte hur pass farligt det egentligen är. Svavelvätet som bildas är ju giftigt men hur pass detta kommer ut i vattnet vet jag inte. Obehagligt är det iallefall.
        En värmekabel under gruset borde teoretiskt sett förebygga uppkomsten av såna här syrefria zoner.

        Mvh

        olof

        Kommentar

        • Hanzo
          • January 2003
          • 206

          #5
          Har litt av det samme selv, men hav skal man gjøre når akvariumet alt er oppe kjører? Blir litt av et sirkus å gjøre noe med dette nå er jeg redd...

          Kommentar

          • Ulla
            • April 2002
            • 1163

            #6
            <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
            Har litt av det samme selv, men hav skal man gjøre når akvariumet alt er oppe kjører? Blir litt av et sirkus å gjøre noe med dette nå er jeg redd...
            <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

            Som tur är, så har jag inte så mycket inredning i karet med sumpgas än + det är bara 10 fiskar att fånga in, så det blir nog värmekabel så småningom.

            Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
            Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

            Kommentar

            • Hanzo
              • January 2003
              • 206

              #7
              Lucky you! Kan være jeg blir nødt til å sette varmekabel i hos meg også, bunnsubstrat er 100% ren grus, ikke noe laterit eller noe. Fy det kommer til å bli litt av et prosjekt i så fall!

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #8
                <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
                Har litt av det samme selv, men hav skal man gjøre når akvariumet alt er oppe kjører? Blir litt av et sirkus å gjøre noe med dette nå er jeg redd...
                <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

                Måste man göra nånting alls? Svavelväte är giftigt, men dels stannar det nere i bottnen om man inte rör om, dels får man troligen aldrig tillräckligt hög koncentration i vattnet för att döda fisk även om man rör om... I naturen är sedimentet alltid syrefritt ett par centimeter ner, och det påstås att en del marina växter tillochmed kräver reducerande förhållanden kring rötterna.

                Situationen är förstås lite annorlunda om man inte har cirkulation i vattnet, så den syrefria zonen sprider sig upp ur bottnen till det fria vattnet.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                Arbetssätt...