Nitrit..."alla" säger olika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    #16
    Min sambo har fått upp till 1 i nitrit nu, hade 0,8 igår ca (JBL's väldigt noggranna dropptest) och igår bytte vi 30% och idag ca 45% idag.

    Vi funderar på att köpa Nitrivec imorgon, men ingen av hans fiskar beter sig konstigt.

    Jag har läst att vissa arter dog vid 0,1-0,2.. och han har över 1!

    Men Kardinaltetrorna mår bra, svarta neontetrorna likaså, Zebrabotiorna, alla 3 ancistrusar mår bra och smaskar alger som vanligt, även dom pyttesmå ancistrusarna.. platysarna mår bra.. Finns inte ett sjukdomstecken på nån fisk!

    Om man bara skulle gå efter det hade vi kunnat få hur hög nitrit som helst ju utan att märka det, om vi inte testat det!

    Knepigt det där.. :/

    Men visst borde det vara bra att köpa Nitrivec?

    Jag har alltid bara bytt vatten lite varje dag tills nitriten gått ner, brukade ta 4-5dagar så var det bra liksom.. men nu vet jag inte.. han har ju fått såna skyhöga värden..

    Han matar inte mycket heller, det är ett 180liters juwelkar och inte speciellt mycket fisk egentligen, och pumpen blåser på så det stormar i karet typ..
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #17
      Personligen tycker jag att man skall byta vatten redan från början... 30 % varannan dag.. förvisso kommer akvariet inte in i balans lika fort men det ör väl inte huvudsaken..

      Viktigt är väl att skydda fisken från skyhöga nitrithalter i början...

      allt runt 0 till 0,5 måste man nog acceptera,, det behövs ju faktiskt nitrit för att nitrifikationsbakterierna skall börja arbeta men allt där över är oönskat...

      Minimalt med salt i vattnet kan skydda fiskarna oxå, jag ser alltid till att ha lite salt i vattnet i uppstarten... Och nu menar jag under 1 g per liter... alltså vattnet får inte bli salt...
      Senast redigerad av Xul; 05 October 2007, 15:23.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #18
        1) Luktar vattnet illa? Har man mycket nitrit och ammoniak brukar vattnet få en elak, kemisk, lukt. Gör det inte det kan du ha ett dåligt test-kit.

        2) Vattenbyte med bra vatten är lösningen på alla problem med vattenkvaliteten. Anledningen till att vissa inte rekommenderar vattenbyte är för att det sänker nitrithalten, och tanken är att då tillväxer de bakterier som äter nitrit långsammare, så det tar längre innan akvariet är i full gång.
        Min åsikt är att om det alls finns nitrit i vattnet så har man i alla fall överskott (dvs mer än bakterierna kan äta) så att späda bör inte påverka bakteriernas tillväxt alls, plus att det är rätt värdelöst att ha ett väl igångkört akvarium om alla fiskar dött.

        3) Nitrivec etc är bra, men ett enkelt trick att kraftigt minska giftverkan hos nitrit är att salta. Nitriten dödar fisk genom att hindra dem från att ta upp syre (det är därför symptomen påminner om syrebrist), och även låga halter salt i vattnet gör att nitriten inte tas upp lika mycket av fiskarna, och därmed inte skadar dem lika mycket. Det är inte ett fullständigt skydd, men det hjälper mycket.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #19
          Jag håller med om att man ska byta.. Om man känner att det luktar sunket så vill man ju hälla i lite fräscht vatten också men jag tror på dem som säger att vattenbyten kan göra berg o dalbana med värdena och att man därför hellre ska byta lite varje dag, än 30-50% på en gång, för att fiskarna inte ska må dåligt...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #20
            ja håller med katharina! visar fisken kraftiga symptom så bör man byta lite vatten och hälla i nitrivec, men det behövs inte så stort byte för att få ner värdet under den kritiska punkten. verkar fisken däremot vara ganska opåverkad så tycker jag bara man ska hälla i nitrivec, den ger effekt snabbt!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Problemet med ett litet byte när det luktar unket är att du oftast byter med kranvatten med pH 8, och därmed drar du tillfälligt upp pH i karet - och ammoniak blir giftigare vid högre pH (pga att vid lägre pH förvandlas ammoniak till mindre giftigt ammonium). Det är därför jag rekommenderar stora vattenbyten när man har problem med vattenkvaliteten.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Katharina
                • December 2006
                • 4045

                #22
                Ursprungligen postat av Azur
                Problemet med ett litet byte när det luktar unket är att du oftast byter med kranvatten med pH 8, och därmed drar du tillfälligt upp pH i karet - och ammoniak blir giftigare vid högre pH (pga att vid lägre pH förvandlas ammoniak till mindre giftigt ammonium). Det är därför jag rekommenderar stora vattenbyten när man har problem med vattenkvaliteten.
                Enligt min uppfattning är Azur en guru och om han säger så ska jag faktiskt ändra åsikt omgående.. En mer brett välutbildad människa får man leta efter som dessutom är generös med sina råd och det är faktiskt få människor på Zoopet som jag sätter såå mycket tilltro till...
                Ha dé bäst... Tina

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13142

                  #23
                  Har man 4mg/L ammonium och höjer ph till 8 så blir det kritiskt! men har du typ ph7 och gör ett mindre vattenbyte med ett vatten med ph 8 så kommer inte det att höja ph.t nämnvärt! varför jag inte är förespråkare för stora massiva vattenbyten är pga bumerangeffekt (tillför man ett vatten fritt från bakterier så får ammoniumet/nitriten fritt spelrum och ökar alltså) och rubbningen av balansen!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • surinam
                    • September 2007
                    • 673

                    #24
                    Är det bara nitrivec man ska tillstätta vid vattenbyte när man fått i nitrit? Varför tillsätter man bikarbonat och salt ibland och ibland inte, jag är förvirrad...
                    Om man har fått nitrit i karet och byter 30-40% av vattnet upprepande gånger i flera dagar, ska man då tillsätta nånting i vattnet varje gång?
                    1 st malkar
                    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13142

                      #25
                      Ursprungligen postat av surinam
                      Är det bara nitrivec man ska tillstätta vid vattenbyte när man fått i nitrit? Varför tillsätter man bikarbonat och salt ibland och ibland inte, jag är förvirrad...
                      Om man har fått nitrit i karet och byter 30-40% av vattnet upprepande gånger i flera dagar, ska man då tillsätta nånting i vattnet varje gång?
                      det är bortkastat att använda nitrivec och sedan göra ett vattenbyte på 30-40%! ser man tydligt att fisken inte mår bra så kan man göra 1 vattenbyte och sedan hälla i nitrivec och låta det vara! det är fullkomligt bortkastat att använda nitrivec om man ägnar sig åt dagliga vattenbyten och bara häller bort nitrivecen! Salt kan man använda för att skydda fisken mot nitritpåverkan! Bikarbonat används för att höja Kh om man har ett mjukt vatten men absolut inte i sammband med nitritproblem!!
                      Senast redigerad av åheim; 06 October 2007, 19:40.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • surinam
                        • September 2007
                        • 673

                        #26
                        nej nej , jag har inget nitrivec, jag bara frågar om det.
                        Jag har gjort andra vattenbytet idag för jag har nitrin i vattnet, men jag byter bara vatten och tillsätter enbart 2 msk salt och inget annat. Vi har mjukt vatten men bikarbonat hällde jag bara i går och gjorde inte det idag, jag ska kolla ph värdet senare ikväll.
                        Senast redigerad av surinam; 06 October 2007, 19:46.
                        1 st malkar
                        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...