Nitrit, ny här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Se till bara till att det är rejäl rörelse i vattenytan
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • dell_xps_dell
      • September 2007
      • 17

      #17
      japp det är det! Skönt nu blev den tyst, nu brummar den bara lite

      Här är en bild [img=http://img515.imageshack.us/img515/3323/dsc02775wd1.th.jpg]
      Senast redigerad av dell_xps_dell; 03 September 2007, 21:06.

      Kommentar

      • dell_xps_dell
        • September 2007
        • 17

        #18
        kan ha blivit ett fel när jag menade Guldfisk så menade jag Slöjstjärt det står ju att den kan leva i 20-25 grader. Ska jag fortfarande göra mig av med dem?

        Kommentar

        • Loelle
          • July 2007
          • 623

          #19
          Ursprungligen postat av dell_xps_dell
          kan ha blivit ett fel när jag menade Guldfisk så menade jag Slöjstjärt det står ju att den kan leva i 20-25 grader. Ska jag fortfarande göra mig av med dem?
          Som du kan se i artbeskrivningen så behöver Slöjstjärt minst 120 Liter vatten så, Ja.
          Lelle
          "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #20
            Ursprungligen postat av dell_xps_dell
            japp det är det! Skönt nu blev den tyst, nu brummar den bara lite

            Här är en bild [img=http://img515.imageshack.us/img515/3323/dsc02775wd1.th.jpg]
            Javisst är det skönt när pumpen går tyst Jag har ingenting som sprutar ut luft i mina akvarier. Lite ytrörelsen och så mycket växter (växter syresätter ju vattnet). Apropå växter så tycker jag att du borde satsa på att skaffa betydligt mer växter och en bakgrund. Kampfiskar trivs ju i tättplanterade akvarier och så blir det bättre kvalité på vattnet. Och en bakgrund gör inte bara att akvariet blir mycket snyggare, utan skapar även en tryggare miljö för fiskarna.

            Några lätta växter är t ex javaormbunke (Microsorum pteropus), Vallisneria spiralis "Tiger", vattenpest (Egeria densa) och Hygrophila polysperma. Nu äter iofs guldfiskar en del växter, men javaormbunkar rör dem inte. Och jag tror (men kan inte garantera) att även vattenpest och vallisneria får vara ifred för dem.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • Healena
              • May 2006
              • 1440

              #21
              Ursprungligen postat av dell_xps_dell
              kan ha blivit ett fel när jag menade Guldfisk så menade jag Slöjstjärt det står ju att den kan leva i 20-25 grader. Ska jag fortfarande göra mig av med dem?
              Slöjstjärtar OCH guldfiskar kan bli VÄLDIGT stora! De bör ha mycket större akvarium. Så eg. spelar det inte så stor roll om det är den ena sorten eller den andra du har
              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #22
                OK

                Nu säger jag något lite annurlunda här...

                Du kommer kanske aldrig att kunna få ner Nitriten under 0,2 utan du får leva med 0,5 kanske för din belastning är helt enkelt för stor.... För att skona fisken bör du tillsätta lite salt med bytesvattnet... Jag skulle tillsätta 0,2-0,5 ml per liter vatten dvs 2-5 kryddmått (upp till en tesked) per 10 L spann med färskvatten... Detta tar inte bort någon nitrit (och inte ammonium/ammoniak heller) men hjälper fisken..

                Får ändå gratulera till att ha köpt regält med fisk....

                Betyder att du får skaffa ett till akvarie Gratulerar

                Vad du absolut inte får göra nu (om pH är lågt) är att justera upp det... Du kan ha en hel del ammonium i vattnet utan att veta om detta och detta finns i större grad som giftig ammoniak vid högre pH... Alltså hellre lite för lågt...

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av Xul
                  OK

                  Nu säger jag något lite annurlunda här...

                  Du kommer kanske aldrig att kunna få ner Nitriten under 0,2 utan du får leva med 0,5 kanske för din belastning är helt enkelt för stor.... För att skona fisken bör du tillsätta lite salt med bytesvattnet... Jag skulle tillsätta 0,2-0,5 ml per liter vatten dvs 2-5 kryddmått (upp till en tesked) per 10 L spann med färskvatten... Detta tar inte bort någon nitrit (och inte ammonium/ammoniak heller) men hjälper fisken..
                  Jo det är sant, men så fall är det bäst att omplacera några av fiskarna. Att tvinga dem att leva i giftigt vatten är inte bara riktigt taskigt, utan även olagligt. Ur djurskyddslagen:

                  8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

                  Om akvariets storlek:

                  Utrymmen

                  5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

                  Allmänna råd till 13 kap. 5 §
                  Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

                  Och så::

                  Vattentemperatur

                  9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.

                  Ursprungligen postat av Xul
                  Vad du absolut inte får göra nu (om pH är lågt) är att justera upp det... Du kan ha en hel del ammonium i vattnet utan att veta om detta och detta finns i större grad som giftig ammoniak vid högre pH... Alltså hellre lite för lågt...
                  Stämmer väl det. Fast det kan även vara bra att tänka på att under pH 6 avstannar nitrifikationen.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • EvaPeva
                    • May 2007
                    • 765

                    #24
                    Stort tack till dig, batski som klistra in detta här på tråden! Jag e så fruktansvärt oteknisk & klarade inte av det men jag försökte dock

                    Jag har sen trådens begynnelse retat mig & blivit nästintill förgrymmad över en del inlägg så jag har aktat mig för att svara så att pekfingret skulle slinta till fel valda ord. Vissa här borde egenligen anmälas för djurplågeri enligt mig! Dessutom står det klart som tusan att en del av dom som skrivit här faktiskt bryter mot djurskyddslagen!

                    Återigen ett stort tack till dig, batski. Passar på att berömma dig för din kunskap på det hela taget, du har lärt mig mkt! En av sakerna som e så kul med just akvariehobbyn är att man hela tiden lär sig nya saker!

                    Mvh Eva

                    Tillägg kl 15.11
                    Tyvärr så har jag egentligen varit mest uppretad över en annan tråd här som bara heter hej... Det gick ut över denna & det ber jag om ursäkt för även fall jag absolut tycker en del inlägg här e helt uppåt väggarna. Allt om & till batski var/ÄR givetvis helt korrekta! /Eva
                    Senast redigerad av EvaPeva; 04 September 2007, 14:11.

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av EvaPeva
                      Stort tack till dig, batski som klistra in detta här på tråden! Jag e så fruktansvärt oteknisk & klarade inte av det men jag försökte dock

                      Jag har sen trådens begynnelse retat mig & blivit nästintill förgrymmad över en del inlägg så jag har aktat mig för att svara så att pekfingret skulle slinta till fel valda ord. Vissa här borde egenligen anmälas för djurplågeri enligt mig! Dessutom står det klart som tusan att en del av dom som skrivit här faktiskt bryter mot djurskyddslagen!

                      Återigen ett stort tack till dig, batski. Passar på att berömma dig för din kunskap på det hela taget, du har lärt mig mkt! En av sakerna som e så kul med just akvariehobbyn är att man hela tiden lär sig nya saker!

                      Mvh Eva
                      Tack så mycket för de fina orden Eva! De värmde verkligen Jo jag försöker lära mig så mycket jag kan för att jag vill att mina fiskar ska ha det bra.

                      EDIT: Givetvis delar jag gärna med mig av det som jag har lärt mig så att även andra fiskar ska få det bra.
                      Senast redigerad av batski; 04 September 2007, 12:16.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #26
                        Under optimala förhållanden fördubblar sig Nitrosomonas var 7 tim. och Nitrobacter var 13 tim.
                        Optimala förhållanden temp 25-30 pH för Nitrosomonas 7.2-8.0 Nitrobacter 7.4-8.2.
                        Realistigt tid 15-20 tim.
                        Källa: Department of Ecology, Evolution and Marine Biology, University of California
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • dell_xps_dell
                          • September 2007
                          • 17

                          #27
                          Hej igen, har köpt bakgrund idag, gjorde nitrittest idag igår hade jag 1.6 idag har jag 0.3 Ph ligger på 7

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #28
                            Ursprungligen postat av batski
                            Jo det är sant, men så fall är det bäst att omplacera några av fiskarna. Att tvinga dem att leva i giftigt vatten är inte bara riktigt taskigt, utan även olagligt. Ur djurskyddslagen:

                            8 § Fiskar ska hållas i vatten som inte innehåller för fiskarna skadliga eller giftiga ämnen. Vattnet ska renas eller helt eller delvis bytas ut innan innehållet av avfallsprodukter och överskottsfoder uppgår till för fiskarna skadliga halter.

                            Om akvariets storlek:

                            Utrymmen

                            5 § Vattnets volym, yta och djup ska vara anpassat efter fiskarnas storlek, antal och levnadssätt.

                            Allmänna råd till 13 kap. 5 §
                            Volymen bör inte understiga 40 liter om inte fiskarten är särskilt anpassad till vatten av små volymer. Ett akvarium bör inte innehålla fler än en fisk, som är upp till 5 cm lång, per liter vatten eller en fisk, som är upp till 10 cm lång, per fyra liter vatten. Fiskar som är kraftiga i förhållande till sin längd bör ha större vattenvolym per fisk.

                            Och så::

                            Vattentemperatur

                            9 § Vattentemperaturen ska vara anpassad efter fiskartens behov.



                            Stämmer väl det. Fast det kan även vara bra att tänka på att under pH 6 avstannar nitrifikationen.
                            Men innan nytt större akvarie har införskaffats...?

                            Jag menar faktiskt att det kan bli omöjligt att få ner nitriten under 0,5 ..... och nu är den ju oxå 1,6 så det får man för tillfället leva med....hmm knappast en långtidslösning

                            Kommentar

                            • dell_xps_dell
                              • September 2007
                              • 17

                              #29
                              Hej nu har jag lämnat tillbaka slöjstjärtarna , och är glad över att nitriten ligger på 0,3. Är det dåligt att ha ett ph på 7?

                              Kommentar

                              • batski
                                • October 2004
                                • 8891

                                #30
                                Ursprungligen postat av dell_xps_dell
                                Hej nu har jag lämnat tillbaka slöjstjärtarna
                                Vad skönt att det problemet är löst

                                Ursprungligen postat av dell_xps_dell
                                och är glad över att nitriten ligger på 0,3.
                                Skönt att det sjunker! Men fortsätt med akutåtgärdena tills nivåerna har sjunkit till runt 0,1. Sen kan du sluta med vattenbyten och börja mata sparsamt. Men håll koll på nivåerna så de inte börjar stiga upp mot 0,2 igen.

                                Ursprungligen postat av dell_xps_dell
                                Är det dåligt att ha ett ph på 7?
                                Det beror på. De flesta fiskar kan leva i pH 7 utan problem. Så under vanliga förhållanden är det ett helt ok värde. Men skulle man ha ammonium i vattnet omvandlas det till ammoniak vid pH 7 eller över.
                                "The animals of the world exist for their own reasons.
                                They were not made for humans
                                any more than black people were made for whites
                                or women for men." - Alice Walker

                                Kommentar

                                Arbetssätt...