Akvariesalt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mård 5
    • September 2007
    • 10

    Akvariesalt

    Har hört att man kan ha salt i vattnet för att skydda fiskarna mot sjukdom. men har även hört att vissa fiskar mår dåligt av det, vilka?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man behöver inte ha salt i akvariet (om man inte har fiskar som kräver salt) - jag och de flesta andra använder inte salt.
    Bl.a. så gillar inte en del Corydoras.

    Det står angivet i Zoopets artbeskrivningar om en art behöver salt, eller om den är extra känslig mot salt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Som Kjell säger.

      Tillsätt sält om det behövs. Dvs när du har problem i karet. Svamp på fiskarna tex. Då kan salt hjälpa till... Men i övrigt nej, låt bli saltet
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • mård 5
        • September 2007
        • 10

        #4
        Tack för svaren!

        Kommentar

        • Agnez
          • February 2007
          • 337

          #5
          Ursprungligen postat av mård 5
          Har hört att man kan ha salt i vattnet för att skydda fiskarna mot sjukdom. men har även hört att vissa fiskar mår dåligt av det, vilka?
          Jag har mollys och enligt vissa vill dom ha salt. Nu är det så att jag även har pansarmalar som inte vill ha salt. Att mollysarna "vill ha" salt fick jag inte nys på förrän jag redan skaffat malarna och då var det ju liksom så dax. Vill även tillägga att mollysarna har fått yngel flera gånger och verkar inte ha det minsta ont av att det inte finns salt i karet. Dom verkar må hur bra som helst.
          Agnez

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Agnez
            Jag har mollys och enligt vissa vill dom ha salt. Nu är det så att jag även har pansarmalar som inte vill ha salt. Att mollysarna "vill ha" salt fick jag inte nys på förrän jag redan skaffat malarna och då var det ju liksom så dax. Vill även tillägga att mollysarna har fått yngel flera gånger och verkar inte ha det minsta ont av att det inte finns salt i karet. Dom verkar må hur bra som helst.
            Molly odlas i vatten med rätt hög salthalt i Asien och därför bör man ha en del salt i vattnet.
            Har de väl acklimatiserat sig kan man börja minska på saltet och så småningom går de oftast bra helt utan salt. Har de odlats utan salt i vattnet (vilket svenskodlade oftast har) så klarar de sig självklart direkt utan salt.
            Själv har jag black molly och har ingen salt alls i det akvariet.
            Så om dina molly funkar bra nu utan salt finns det ingen anledning till att börja använda det.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...