För högt ph i kranvattnet :/

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maruschka
    • August 2007
    • 9

    För högt ph i kranvattnet :/

    pH nivån i kranvattnet där jag bor pendlar ganska mycket. Vad finns det för medel som neutraliserar nivån lite ? Har ju nydligen startat ett till akvarium (170 L) och nu när jag tog tester på akvarie och kranvattnet så är det uppe på 8.0. Det måste väl vara i lite högsta lagret för de flersta fiskar ?
    Vad kostar sådana medel ?
    Tack på förhand
  • åheim
    • April 2006
    • 13135

    #2
    ditt ph tror jag inte ska orsaka några problem för dina fiskar, tror nog också att den kommer gå ner till 7-7,5 efter ett tag! intressantare är vad ditt KH är? för att få ett stabilt ph så bör KH ligga över 3-4. Ett stabilt ph är viktigare än att det ligger precis rätt!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      Vi i Uppsala har ett ph på ca 8.1 och Dh 8. Dh var förut 16! Fiskarna mår bra.
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      • maruschka
        • August 2007
        • 9

        #4
        Jag har försökt ta ett dropptest på Kh, men fattar inte hur jag ska läsa ut det. Jag skulle fylla tuben med 5 ml vatten och sen droppa i en droppe i taget tills det att färgen ändrades från blå till gul/lime. Det tog 13 droppar. sen skulle jag gånga antalet droppar med 10. Alltså 130. Men sen förstår jag inte hur jag ska läsa.. där är en skala med olika ml tal per L. Men mitt finns inte med. Antagligen för att mitt är högt? Jag vet inte.. för era tal stämmer ju inte alls överens med mina.. ? Någon som har koll ??

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Ursprungligen postat av maruschka
          Jag har försökt ta ett dropptest på Kh, men fattar inte hur jag ska läsa ut det. Jag skulle fylla tuben med 5 ml vatten och sen droppa i en droppe i taget tills det att färgen ändrades från blå till gul/lime. Det tog 13 droppar. sen skulle jag gånga antalet droppar med 10. Alltså 130. Men sen förstår jag inte hur jag ska läsa.. där är en skala med olika ml tal per L. Men mitt finns inte med. Antagligen för att mitt är högt? Jag vet inte.. för era tal stämmer ju inte alls överens med mina.. ? Någon som har koll ??
          Med kH-test brukar det vara så, att antalet droppar ger graden. 13 droppar = 13 grader. Det är ganska hårt vatten. Men varför vill du ha det i mg/lit?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • maruschka
            • August 2007
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Jens A.
            Med kH-test brukar det vara så, att antalet droppar ger graden. 13 droppar = 13 grader. Det är ganska hårt vatten. Men varför vill du ha det i mg/lit?
            I det testet jag har så står det att man ska göra det och sen räkna ut på en skala osv.. Men att räkna antal droppar var ju mkt lättare Jo.. de är ju väldigt hårt.. får se hur det blir med det..

            Kommentar

            Arbetssätt...