nitrit????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #16
    Ursprungligen postat av elinj
    tack för tipset,, MagArne.


    Knyttet, det är inte vilken zooaffär som helst, känner nämligen denna person, en kompis, varför ljuga för ens egen kompis.
    Nä, det är klart att en kompis knappast ljuger för en

    Tänkte mer på att man inte alltid kan lita på djuraffärers råd, i allmänhet så vet folket på zoopet mer och ger bättre råd än djuraffärer. Tror inte att de flesta djuraffärer ljuger, men det kan vara personal som ger konstiga råd för att de inte vet bättre. Det finns djuraffärer med väldigt kunnig personal, men i allmänhet är det bra att vara lite skeptisk om man inte vet att man är i just en sån butik.
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13142

      #17
      Ursprungligen postat av Knyttet
      ok, men vad innebär att "lägga i en hel del av nitriten?"
      jag tror hon syftar på "nitrivec" Jag läste tråden lite slarvigt och såg nu i efterhand att hon inte följe rådet från sin "kompis" utan bytte iallafall massa vatten!!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • elinj
        • July 2007
        • 1100

        #18
        jag skulle byta vattnet igår + nitrivec, och idag och imorgon bara nitrivec,


        skrev slarvigt där.

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #19
          de flesta zooäffer kan man inte lita på det håller jag med om, litar hellre på forumet,, som sagt har fått mkt bra ider och hjälp..

          men om man känner sig osäker går jag till denna kompis som jag nämde.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #20
            tyvärr här på zoopet ges nästan alltid rådet om stora dagliga vattenbyten tills nitriten är borta.. och visst försvinner den MEN den kommer komma tillbaks som ett brev på posten eftersom man reducerat de nyttiga bakterierna genom dessa stora vattenbyten! Rådet på zoopet-bas är däremot ett föredömligt sätt att bli av med nitriten

            Zoopt Bas:
            Hur undvika nitrit?
            1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
            2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
            3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
            4/ Tillsätt en bakteriekultur.

            Hur bli av med nitrit?
            Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
            1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
            2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
            3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
            4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • elinj
              • July 2007
              • 1100

              #21
              jag har fått råder att bara byta ca 40% + nitrivec. nästa dag en bara nitrivec och tredje dagen nitrivec.. ca en tredje del av nitrivec varje dag.. sen ska nitritet vara borta.


              tänk om man inte har ett till akvarium, bara har detta, vad gör man då?????

              Kommentar

              • Knyttet
                • December 2006
                • 646

                #22
                Ursprungligen postat av åheim
                tyvärr här på zoopet ges nästan alltid rådet om stora dagliga vattenbyten tills nitriten är borta..
                jag har nog oftare sett rådet att göra ett större vattenbyte och därefter byta typ 10% per dag
                min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #23
                  Ursprungligen postat av elinj
                  tänk om man inte har ett till akvarium, bara har detta, vad gör man då?????
                  Bäst är att låta akvariet gå minst en vecka, gärna två utan fisk och tillsätta en liten dos med nitrivec eller liknande varje eller varannan dag.

                  Efter det kan man tillsätta en liten skara fisk. Dom bör man mata ytterst sparsamt. Bara lite var annan dag första veckan. Fisken klarar sig utan problem på dieten.
                  Holl koll på nitriten, den lär komma förr eller senare. När den kommer får man kör med lite nitrivec igen. Det kan dröja ett par veckor innan nitriten kommer. Beror på storlek på akvariet, antal fiskar, hur snabbt filtret kommer igång m.m
                  Först när nitriten är obefintlig kan man skaffa fler fiskar.
                  Första vattenbytet gör man inte förän man har fisk i akvariet.
                  Rengöra innerfiltren behöver man inte göra än på ett tag. Efter en månad eller två kanske det är så pass skitigt att flödet har försämmrats.
                  Senast redigerad av MagArne; 31 August 2007, 12:09.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Knyttet
                    jag har nog oftare sett rådet att göra ett större vattenbyte och därefter byta typ 10% per dag
                    Så här står det i Zoopetartikeln om akvarievatten


                    Hur undvika nitrit?
                    1/ Ha få fiskar i akvariet första månaden (fler om bakteriekultur tillsätts).
                    2/ Mata sparsamt (speciellt första månaden).
                    3/ Öka inte belastningen på akvariet hastigt (dvs. släpp inte ner för många fiskar samtidigt).
                    4/ Tillsätt en bakteriekultur.

                    Hur bli av med nitrit?
                    Om man följer ovanstående regler är risken minimal för att man skall få nitrit i akvariet. Om man trots detta drabbas finns det några knep för hur man skall bli av med det.
                    1/ Byta med "gammalt" akvarievatten från ett annat akvarium - ej kranvatten.
                    2/ Tillsätt en kraftig dos med bakteriekultur.
                    3/ Tillsätt en svag salttillsats (minskar nitritens skadliga verkan, men tar inte bort nitriten).
                    4/ Byta med kranvatten - att byta med kranvatten kan dock få en bumerangeffekt p.g.a. att man då också byter ut nyttiga bakterier. Om du byter mot kranvatten, byt endast en liten mängd (max 5%) flera gånger om dagen och bara i kombination med en bakteriekultur.
                    Jag vet att en del har åkt på smällar om man bytt väldigt mycket vatten och det nya vattnet har varit kranvatten, dock skall sägas att väldigt ofta funkar det bra och har man försatt sig i en krissituation så är det kanske också enda möjligheten.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Knyttet
                      • December 2006
                      • 646

                      #25
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Så här står det i Zoopetartikeln om akvarievatten

                      Jag vet att en del har åkt på smällar om man bytt väldigt mycket vatten och det nya vattnet har varit kranvatten, dock skall sägas att väldigt ofta funkar det bra och har man försatt sig i en krissituation så är det kanske också enda möjligheten.
                      jag är inte säker på att det var just 10% jag har läst, kan ha varit 5 likagärna

                      Men då kanske det där med att göra ett stort byte först är lite tveksamt då.
                      min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #26
                        Ursprungligen postat av MagArne
                        Bäst är att låta akvariet gå minst en vecka, gärna två utan fisk och tillsätta en liten dos med nitrivec eller liknande varje eller varannan dag.

                        Efter det kan man tillsätta en liten skara fisk. Dom bör man mata ytterst sparsamt. Bara lite var annan dag första veckan. Fisken klarar sig utan problem på dieten.
                        Holl koll på nitriten, den lär komma förr eller senare. När den kommer får man kör med lite nitrivec igen. Det kan dröja ett par veckor innan nitriten kommer. Beror på storlek på akvariet, antal fiskar, hur snabbt filtret kommer igång m.m
                        Först när nitriten är obefintlig kan man skaffa fler fiskar.
                        Första vattenbytet gör man inte förän man har fisk i akvariet.
                        Rengöra innerfiltren behöver man inte göra än på ett tag. Efter en månad eller två kanske det är så pass skitigt att flödet har försämmrats.
                        Jag håller inte med om att man skall vänta 1-2 veckor med att släppa i fisk (förusatt att man inte har speciellt dåligt kranvatten) - utan fisk i akvariet så bildas inga nyttobakterier.
                        Så lägg i fisken direkt eller efter något dygn när vattnet är klart, men börja med få och tåliga fiskar och mata väldigt lite.
                        Kör man så kommer man inte att få nitrit i akvariet.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #27
                          ja, inte måste man väl alltid få nitrit vid nystart. Vi fick iaf inte det vid starten av vårt första akvarium. (till övriga akvarier hade vi ju akvarium nr 1 som vi kunde ta vatten från, så då var det ju enklare)
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #28
                            Ursprungligen postat av Knyttet
                            Men då kanske det där med att göra ett stort byte först är lite tveksamt då.
                            Jag skulle nog ha testat de andra alternativen först i alla fall.

                            Sedan har jag mycket bra erfarenhet av vissa bakteriekulturer. Jag flyttade ett saltvattensakvarie för en mässa och transporten varade ca. 2 dygn. När jag körde igång akvariet så låg nitriten i topp (dödligt för djuren som skulle i). Jag la då i dubbel dos av Dupla Bacter och på några få timmar var nitriten nere i noll.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Knyttet
                              • December 2006
                              • 646

                              #29
                              Tur att vi har dig Kjell
                              min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                              Kommentar

                              • MagArne
                                • December 2006
                                • 424

                                #30
                                När jag gjorde en omstart på mitt 450 liters akvarium så körde jag med något som heter EasyLife FFM (fluid filter media) vilket fungerade mycket bra. Hade varit fint att ha det vid min första start av akvariet då jag fick mycket nitrit i karet. Jag gjorde ett extra vattenbyte den veckan och ungefär en vecka senare var nitriten borta och kom aldrig tillbaka.
                                Jag lät karet gå tomt en vecka vid nystarten och sedan i med lite fisk utan nån nitrivec eller liknande.
                                Senast redigerad av MagArne; 31 August 2007, 12:40.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...