Behöver hjälp med KH analys av nystartat blivande Tanganyika.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Behöver hjälp med KH analys av nystartat blivande Tanganyika.

    Akvarium 180 liter startat: 22/8

    Fisk = Tre Black Molly nedsläppta 23/8 som inskolning

    Sten = Finns mycket kalksten

    Hällde i 30 ml Bikarbonat vid start. Ytterligare 10 ml 24/8 då jag bytte ca 10 liter vatten hämtat från min Sydamerika burk.

    Mätte 28/8
    PH = 8,0
    Nitrit ca 0,1
    KH = 5

    Hällde i 25 ml Bikarbonat och mätte efter ca en timma KH till 11. Detta var efter 18.00 igår

    Idag 29/8
    PH = 8,0 – 8,2
    Nitrit = 0,1 – 0,15
    KH = 9

    Mitt kranvatten här i Linköping blir knappt blått i KH testet efter en droppe, och är definitivt inte blått efter två droppar.

    Varför faller värdet på KH så fort? Är det normalt? Har ingen tidigare erfarenhet av hårt vatten.
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Av någon anledning brukar det inte bli så bra resultat om man testar direkt efter en tillsättning - minst en dag bör gå. Mät KH följande dagar så kommer du att få reda på om den första mätningen är fel eller inte (Jag tror den är fel och din mätning idag är det rätta värdet). Sen skall du veta att en felläsning (osäkerhet) på 1 grad i KH ligger inom normala felnivåer. Vill du ha en nogrannare bestämning så tar du dubbelt så mycket vatten som instruktionen säger och då blir varje droppe värd en halv grad i KH.

    Ta nu försiktigt med matningen och använd gärna någon startkultur varje dag. Om du har ett annat kar igång så ta lite filtergegga (eller krama ut lite filtervatten) varje dag till det nystartade karet.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • c90368

      • September 2006
      • 5973

      #3
      OK

      Läste i någon annan tråd där man just diskuterade hur snabbt man kunde mäta KH efter tillsats av bikarbonat. Där har jag för mig att någon sa att efter en timma skulle det ha stabiliserat sig. Men du kan nog ha rätt i att det tar ett tag innan man får rätt värden. Hällde i ytterligare 15 ml Bikarbonat i kväll.

      Tyvärr, eller rättare sagt, som tur är har jag just startat mitt Sydamerika för en månad sedan. Uppgraderade detta 180 liters till ett 400 liters. Så jag vill helst inte röra det filtret nu.

      Men det positiva är att mina Black Molly betar alger, vilket innebär att de inte får någon annan mat och att det har blivit Nitrat i vattnet.

      Räknar med att släppa i 10 st lamprologus multifasciatus på fredag. Vet att det är tidigt, men jag ska fasta i helgen och bli planerat sjukskriven på måndag så något roligt ska man väl få ha
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        fasta i helgen och bli planerat sjukskriven på måndag
        Oj - det där känner jag igen - hoppas det går bra med både dig och fisken.

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          En fundering som kanske är helt fel, men kanske kan fungera.

          Om jag i morgon torsdag byter ca 50 liter vatten och fyller på från mitt Sydamerika och samtidigt vräker i Bikarbonat. Enligt vad jag har läst mig till kan man inte överdosera med Bikarbonat. Anledningen till att ”vräka i” är att jag har knappt mätbara värden KH i Sydamerika och PH är SURT! Men det finns inga mätbara värden av Nitrit.

          Kan detta vara en strategi eftersom jag vill öka antalet fiskar redan få fredag och inte kommer vara så pigg på att byta vatten de närmaste dagarna?
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            I detta läge vore det nog bättre att du försökte sno lite gegga från det inkörda filtret varje dag (du behöver inte mycket och har bara filtret "cyklat" (SA-filtret alltså) så brukar det vara stabilt). Lägg i lite salt (bara några matkedar) för att minska giftigheten hos nitriten och mata ytterst lite (pyttelite varannan dag) den första veckan så skall det nog gå bra. Om du skall göra vattenbyte eller inte har jag svårt att ta ställning till. Men om du gör det så tänker du helt rätt med att ta vatten från SA karet. Du behöver inte "vräka" i bikarbonat - ta normalt bara. Innan du suger från SA-karet - virvla upp lite i botten så får du med lite "skit" också (läs bakterier)

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              #7
              Hmm, vad är normal mängd Bikarbonat? Har fram tills nu lagt i 65 ml och nått KH 9. Vi får se vad de 15 ml jag lade i ikväll ger för resultat i morgon.

              Med att ”vräka i” tänkte jag närmast på att det förutom nyttiga bakterier från SA karet också kommer med ämnen/bakterier som förbrukar KH. Svårt att veta hur man ska dosera.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Ursprungligen postat av c90368
                Hmm, vad är normal mängd Bikarbonat? Har fram tills nu lagt i 65 ml och nått KH 9. Vi får se vad de 15 ml jag lade i ikväll ger för resultat i morgon.

                Med att ”vräka i” tänkte jag närmast på att det förutom nyttiga bakterier från SA karet också kommer med ämnen/bakterier som förbrukar KH. Svårt att veta hur man ska dosera.
                Ungefär det du lagt i nu. Har du ett KH på 9 så är det rätt mycket försurande ämnen som kan tas hand om. I ett saltvattenskar ligger du ofta på KH:n mellan 7 - 10 och saltvatten anses ju som rätt stabila eller hur. Om du kan mät KH varje dag frammåt och kompensera med lite bikarbonat om KH:t börjar dala under 4-5. Skulle du missa och KH dala till under 2-3 så bör du göra ett vattenbyte innan ny tillsättning av bikarbonat. Ta det lugnt och inga häftiga ändringar.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  #9
                  De 15 ml jag tillsatte igår har höjt KH till ca 10,5 känns som om jag börjar få lite koll på det här nu
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    #10
                    Vill avsluta tråden med att meddela att allt snurrar precis som det ska nu. För nyfikna statistiker bifogar jag mina mätningar och åtgärder. Kan kanske vara av intresse rena nybörjare som ibland, liksom jag, är lite otåliga.
                    Bifogade filer
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    Arbetssätt...