Bakteriekultur

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fippi
    • July 2007
    • 71

    Bakteriekultur

    Hej. Håller på att starta upp ett nytt kar och undrar om det är ett måste att köpa någon bakteriekultur? Ska bli ett malawi kar på 250 L. Har startat flera akvarium förut och har aldrig tillsat någon bakteriekultur. Jag har heller aldrig startat upp ett kar genom att ta bakterier från något annat kar eller medvetet tillfört bakterier på något vis. Alla karen har funkat jätte bra och jag har aldrig haft något problem med nitrit eller liknande. Har jag bara haft en otrolig tur förut eller behövs det inte tillsättas någon bakteriekultur?

    Om ni tycker att jag borde tillsätta någon Bakteriekultur får ni gärna rekomendera produkter osv.


    Ska kanske tillägga att akvariumet och pumpen är köpt begagnat och pumpen har varit i drift i ca 2 månader innan jag köpte den. (är inte helt hundra på om det var ett gammalt eller nytt filter som satt i pumpen men jag tror och hoppas på att det är använt)
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Nej, det är inte ett måste att köpa bakteriekultur. Det sägs snabba upp uppstarten, men jag har aldrig märkt nån skillnad mellan när jag använt bakteriekulturer och när jag inte gjort det.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Loelle
      • July 2007
      • 623

      #3
      Ursprungligen postat av Fippi
      Ska kanske tillägga att akvariumet och pumpen är köpt begagnat och pumpen har varit i drift i ca 2 månader innan jag köpte den. (är inte helt hundra på om det var ett gammalt eller nytt filter som satt i pumpen men jag tror och hoppas på att det är använt)
      Om pumpen varit andvänd för 2månader sedan så har alla nyttobakterierna dött. Det gör dom om filtret torkar eller om vattnet i det blir stillastående för länge. Jag fick rådet att koka filtermaterialet och byta ut hälften för att få det så bra som möjligt innan du startar det.
      Lelle
      "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

      Kommentar

      • quarantino
        • February 2007
        • 350

        #4
        Börjar du med få fiskar i början och fyller på vartefter efter flera veckor, samt matar sparsamt första två månaderna, så ska det nog gå. Du har ju lyckats förut!

        Men jag tycker man ska använda bakterikultur, vid start, och jag kan rekommendera Cycle i kombination med Denitrol! Och se till att vattnet från början är avklorerat med förslagsvis Biotopol!

        Kommentar

        • Fippi
          • July 2007
          • 71

          #5
          OK men då ska jag ta det välldigt försiktigt så kanske jag kan skippa bakteriekulturen även denna gång men hur många fiskar är max antal för att starta med? (hör kanske inte in på den här kategorin men men...)

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Jag har dock märkt en possitiv skillnad när jag användt bakteriekultur (både i salt och sött) men då har jag inte användt den som tillverkarna rekommenderar utan med en startdosering varje dag under de första tre veckorna. Därför brukar jag rekommendera startkultur för nybörjare men något måste är det ju inte.

            Men att använda startkultur innebär inte att man kan slarva med att ge för mycket mat. Man skall mata ytterst försiktigt i början. Jag brukar endast ge mat (och lite) ca 3 gånger under första veckan. detta innebär ju att man under starten skall ha en begränsat antal fisk.

            De flesta bakterier har "cystastadie" vilket innebär att de kan överleva torka och annat under mycket lång tid. Ett användt filter är därför många gånger bättre än ett helt nytt även om det är intorkat. Dock - enligt min erfarenhet hjälper det föga att ge en bakteriekultur en gång utan man måste tillföra kontinuerligt under hela startfasen. Att koka begagnat filtermaterial (om det inte förekommit någon smittsam sjukdom) är något jag personligen aldrig skulle rekommendera.

            Hur många fiskar vid start? Säg så här istället - hur mycket mat kan jag stoppa i? Vid start av akvarier har jag personligen kanske användt en mängd motsvarande en 10 - 15 frysta, vuxna artemia varannan dag och sakta ökat denna matning.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Jag har också klart positiva erfarenheter av att använda bakteriekultur. Mne det funkar ännu bättre om man har möjligt att krama ur filtret från ett akvarium som är igång i det nya akvariet.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #8
                Har hört många som är mycket positiva till Easylife, enl vissa helt outstanding spec för diskusodling. Har själv testat och inte alls haft några problem med uppstarterna även med hyfsat mycket fisk. Funkar även som indikator på hur "bra" vattnet är om man tillsätter det lite nu och då...
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                Arbetssätt...