Dödlig nitrit efter två dagar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zybeer
    • July 2002
    • 699

    Dödlig nitrit efter två dagar!

    Så väldigt less man kan bli ibland... Jag slängde upp akvariet sent på onsdagkvällen med grus och filter från ett väl inkört kar samt lite gammalt vatten. Några fiskar och 2 kräftor i karet. Fredag eftermiddag är 1 kräfta stendöd, lördag morgon har den andra gått samma väg. Gör ett nitrittest och märkte att jag visst hade en del samt ett rätt lågt ph. Men efter två dagar! Aldrig varit med on något liknande och riktigt ruskigt less då kräftorna ju inte går att få tag på längre... Så himla synd... Bytt vatten från ett annat kar och slängt i bakteriekultur nu. Fiskarna flämtade lite grand såg jag men kräftorna är ju väldigt känsliga vad det verkar.

    MVH
    /Jens
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Det är inte så sannolikt att du har dödlig nitrit efter 48 tim.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Zybeer
      • July 2002
      • 699

      #3
      Tycker inte det heller men likväl så hade jag rejäla nivåer enligt fungerande test... Men det förefaller märkligt helt klart. Kanske att jag hade mycketskit som rördes upp när jag förde över sanden från det gamla karet...

      MVH
      /Jens
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

      Kommentar

      • jesper_b
        • June 2006
        • 1201

        #4
        Mata du något vid uppstarten, annars låter nitrit konstigt. Lutar mer åt sjukdom då.
        www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
        Mina Malar:
        L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Lite långsökt kanske men om kräftorna var på väg att byta skal snart kan stressen ha knäckt dom.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Loelle
            • July 2007
            • 623

            #6
            Har du testat värdena i karet du tog vattnet och stenarna från?
            Lelle
            "I de mörkaste vatten simmar en ulv i fårakläder"

            Kommentar

            • Zybeer
              • July 2002
              • 699

              #7
              Kan ha varit halvkasst från start antar jag, enda förklaringen jag kan tänka på. Grejen är att det var samma kar jag tog sand och filter från och flyttade det och satte sen ihop allt igen. Då kräftorna verkar väldigt känsliga för nitrit så gick dom nog hädan i vattenvärden som övriga fiskar klarade hyffsat. Men såg dock inte att några fiskar flämtade eller dylikt innan flytten av karet. Väldigt trist hursomhelst...
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13135

                #8
                Det beror nog på sanden som du sa! När man börjar röra den så frigörs mycket otäcka giftiga saker och bör sköljas noggrant innan den används igen...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Att ta grus med håv och skaka av under vattnet lite bara är bra för nya burken. Att skölja den noga är inte nödvändigt, snarare tvärtom i mina ögon. Om man inte haft mycket problem i första burken förstås.
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13135

                    #10
                    Ursprungligen postat av eriahl
                    Att ta grus med håv och skaka av under vattnet lite bara är bra för nya burken. Att skölja den noga är inte nödvändigt, snarare tvärtom i mina ögon. Om man inte haft mycket problem i första burken förstås.
                    men som sagt så kan det förfarandet leda till nitritspik då stora mängder skadliga ämnen frigörs och kommer ut i vattnet!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Jag har aldrig råkat ut för problem på det sättet. Har man inte sugit i botten vid vattenbyten är väl en sugning innan man flyttar en tanke. Eller skaka av rejält innan till nya burken.
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      Arbetssätt...