nitrat, trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    nitrat, trådalger

    Tjena Tjena,

    har fått en del trådalger i mitt kar samt att nitraten inte vill lägga sig, den ligger på 20-40 hela tiden (mätstickan visar detta värde)

    Jag har inte lagt i ny fisk, har inte heller matat mer än jag gör vanligt, jag förstår inte varför det blivit på detta vis då karet vart igång utan problem x-antal månader.

    vad jag förstått så hänger algblommning ihop med nitraten. Någon som kan förklara detta?

    jag kör vattenbyte på 30-40% varje vecka, använder också vattenpreperat (nitrit/nitrat dödande medel) Reef evolution heter den.

    vad är felet? om ja matat för mycket hur kommer det sig då att det visar sig nu och inte tidigare (har ju rutinmatat under hela tiden jag haft karet så ja matar som sagt ej mer än vanligt)

    måste man byta vatten för att nitraten ska gå ner eller duger det att mata mindre ett tag bara ?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    ingen som pallar bry sig lr ?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • havre
      • September 2006
      • 281

      #3
      Ingen som vet? :o
      Akvarium über alles

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Man måste byta vatten om nitraten skall gå ned, om du inte har massor med växter i burken.
        Kanske har solinstrålningen ökat i burken under sommaren, om du inte har det helt skilt från även reflekterat solljus?
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Lilibet
          • June 2007
          • 346

          #5
          Tror Jens A. är inne på rätt spår. I mitt kar ökade algblomningen markant nu under sommaren p.g.a. solen. Har löst det genom att dra ner på matningen samt skaffa fler och snabbväxande växter. Kanske kan vara värt att prova att dra ner på matningen ett tag?
          Den som har flest saker när han dör vinner!

          Kommentar

          • MattiasL
            • September 2006
            • 1479

            #6
            Trådalgerna är envisa. Jag för en ständig kamp i mitt växtakvarium och är på väg att vinna. Massor av växter samt en pinne att rulla upp algerna med.
            Qui audet adipiscitur!

            Kommentar

            • cattus
              • August 2007
              • 167

              #7
              Trådalger är ju inte det roligaste att få i akvariet. Har du möjlighet, beroende på vilka fiskar du har i, att sätta i amanoräkor och/eller siamensisar så kan de hjälpa till med bekämpningen. Nitraten tas upp bra av de snabbväxande växterna. Har du inga/ eller lite växter så är det lätt att du får mycket alger om man har höga nitrat-värden. Man får väl vara tacksam att vattnet är bra iallafall, trådalger trivs inte i dålig vatten-kvalité.
              Vill man minska algtillväxten så tänk på att använda foder med låg fosfathalt(speciellt om man har lätt att få algblommning i akvariet). Kolla också upp ljuskällan, har du tex lysrör så tappar de flesta (gäller dock inte trifosfor-rör som tex triton el. aquarelle) upp till 40% av sin ljusstyrka efter 1-1,5 år vilket också kan resultera i mycket alger. Byt lysrör helst var 6:e-8:e/månad.
              Allt går om man vill...

              Kommentar

              • Mikos_swe
                • December 2006
                • 25

                #8
                Ursprungligen postat av Amaro
                Tjena Tjena,

                har fått en del trådalger i mitt kar samt att nitraten inte vill lägga sig, den ligger på 20-40 hela tiden (mätstickan visar detta värde)

                Jag har inte lagt i ny fisk, har inte heller matat mer än jag gör vanligt, jag förstår inte varför det blivit på detta vis då karet vart igång utan problem x-antal månader.

                vad jag förstått så hänger algblommning ihop med nitraten. Någon som kan förklara detta?

                jag kör vattenbyte på 30-40% varje vecka, använder också vattenpreperat (nitrit/nitrat dödande medel) Reef evolution heter den.

                vad är felet? om ja matat för mycket hur kommer det sig då att det visar sig nu och inte tidigare (har ju rutinmatat under hela tiden jag haft karet så ja matar som sagt ej mer än vanligt)

                måste man byta vatten för att nitraten ska gå ner eller duger det att mata mindre ett tag bara ?
                Tjenare Amaro!
                Både nitriter och nitrater har sin koncentrerade form på botten. Det är därför som de flesta malar dör snabbast i akvariumet under dessa situationer. Jag hade nyligen samma otur som sig och fick nitritöverskott i akvariumet. Det framstår av övermatning. Jag har ett 420litersakvarium, och jag tömde ca 250liter, tog ur all inredning, kokade stenar och grus och sedan fyllde jag på 250 liter nytt. MItt nitritvärde sjönk från 50mg till ca 10mg. Så jag gjorde 2 dagar senare ett till delvattenbyte utan att ha lagt i inredning och sand. För det är det som samlas på bottenytan av akvariumet som är det såkallade " SLAM " som nitrit och nitrat kommer från. Jag tog bort det med bottensugsmaskin, tillsattte 250liter nytt vatten, i med inredning osv och VOILA! 0 mg nitrit i akraviumet

                Kommentar

                Arbetssätt...