Delvattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snorkis
    • August 2007
    • 111

    Delvattenbyte

    Jag blir lite konfunderad om delvattenbyten, jag har ett kar på 60 liter, där bor en kamphane (han ska få 2 honor oxå) samt växter, vattenpest och vallisneria. Har pump en stingray från elite.
    Jag får olika råd om hur mycket vatten jag ska byta, samt hur ofta.
    Och samma sak med alla medel till vattnet.

    Hur ofta skall jag byta vatten?
    En del säger en gång i månaden, andra varje vecka.
    Och hur mycket varje gång?

    Räcker det med Aquatan? Eller ska jag ha mera medel?
    I zoobutiken var det massor med medel, men tänkte kolla med er som kan detta, eftersom försäljare säljer ju...
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Ditt akvarie är 60 L

    Då skulle jag byta två spänner med vatten vilket borde bli runt 30 %...

    Växer det så det knakar tar växterna också hand om vattnet ( Om du måste rensa rätt ofta är detta fallet ) och då räcker 1 gång per månad... Men är akvariet nytt ) mindre än 2 månadera) skulle jag ändå byta varje vecka.... eller om du utfodrar hårt...


    Och nej, du skall normalt klara dig utan vattenberedningsmedel

    Kommentar

    • Snorkis
      • August 2007
      • 111

      #3
      Tack för svaret.

      Jag har gett lite mat, sånna pellets.

      Akvariet är nytt bara några dagar gammalt. hade otur vi startade ett för över en vecka sen och den gick sönder i lördags, så vi körde igång ett nytt samma dag. Hann ha fisken en dag innan den förra gick sönder. Spricka i botten , köpte beg och tyckte vi synade den ordentligt och testade så den inte läckte, men en vecka senare sa det pang och det forsade ut vatten...

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Jävla skit.....

        Se till att underlaget är plant och fint... det finns tips om att ha en skumgummi platta eller frigolit under akvariet och i om du tänker lägga i stora stenar...

        Men du måste bara haft jävligt otur...

        Byt du en spann vatten varannan dag de första 2-3 veckorna och sedan varannan vecka 30 % så kommer den biologiska balansen i akvariet långsamt igång utan någon risk för höga nitrithalter... (vilket är giftiga men ett nödvändigt ont i små halter för att få i gång denitrificationbakterierna i tanken). Typ Bakterier på flaska ? har jag aldrig använt till mina 3 akvarier....
        Akvariet kommer igång ändå.... Jag tror faktisk att dessa bakterier redan fins i tarmarna på fisken....

        Kommentar

        • Snorkis
          • August 2007
          • 111

          #5
          Tack så jättemycket!

          Kommentar

          Arbetssätt...