Kanske piggare fiskar med kalldusch?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pirajamaja
    • May 2007
    • 74

    Kanske piggare fiskar med kalldusch?

    Asså, nu får ni ursäkta en gröngöling, men kan man fylla på kallvatten direkt från kranen. Måste man inte mäta tempen så att det håller något så när samma temp som vattnet i akvariet? Det skulle ju vara jättebekvämt i såfall, om man slapp tempa alltså.
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hehe, jag kör på kallvatten, tempen sjunker bara 2 grader hos mig...tycker att mina fiskar ser mkt piggare ut av de
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      Man behöver inte mäta temperaturen tycker jag utan det räcker att känna med fingrarna och jag brukar ta lite kallare än akvarievattnet!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        Ursprungligen postat av macke_fisk
        hehe, jag kör på kallvatten, tempen sjunker bara 2 grader hos mig...tycker att mina fiskar ser mkt piggare ut av de
        det tror jag främst beror på att de får friskt vatten för annars är det ju så att kallare vatten sänker fiskens ämnesomsättning och med det gör den slöare, däremot höjer man tempen ett par grader så brukar det bli en väldans aktivitet...
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • rsoderberg
          • February 2007
          • 954

          #5
          Varje gång som jag byter vatten och det blir en sänkning på några grader så börjar fiskarna att uppvakta varandra, det blir även lek ibland eftersom fiskarna tror att det blir regntid så det är bara att göra det som passar dig bäst.

          Kommentar

          • Pirajamaja
            • May 2007
            • 74

            #6
            Vad bra att man inte behöver mäta så noga. Passar en latmask perfekt!

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Var bara noga när du häller i vattnet så att du inte häller det kalla rakt på en fisk. Man får hälla i det lite försiktigt, hålla handen nedanför vattenstrålen för att dämpa/sprida ut
              / Ebba

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                Jag fyller på med en slang som det sitter ett strilrör på, och det finns vissa fiskar som älskar att simma i strålen.

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Jaha okej, för en av våra platy blev helt konstig sedan hon fått kallt vatten på sig, och dog sedan. Så det kanske är lite olika. Det var alltså ISKALLT vatten.
                  / Ebba

                  Kommentar

                  Arbetssätt...