"Oljig" vattenyta

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    "Oljig" vattenyta

    Mitt nystartade akvarium har en "oljig" vattenyta. Är det normalt? När jag byter vatten, ska jag suga från ytan för att försöka få bort det, eller är det dumt? Jag suger från botten för att få upp skit och eventuella matrester (som jag dock inte ser, för fiskarna är matglada när de får sin pyttiga ranson...).
  • Guest

    #2
    Riktigt vad det kommer från vet jag inte.
    Men jag brukar lägga ett blad med tidningspapper på ytan som suger upp det filkiga. Upprepar tills ytan är som jag vill ha den.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      det är protein från fodret! man kan effektivt få bort den med hjälp av bubbel funktionen som de flesta innerfilter har!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • jarecki68
        • September 2005
        • 453

        #4
        Ursprungligen postat av guppymatte =-)
        Mitt nystartade akvarium har en "oljig" vattenyta. Är det normalt? När jag byter vatten, ska jag suga från ytan för att försöka få bort det, eller är det dumt? Jag suger från botten för att få upp skit och eventuella matrester (som jag dock inte ser, för fiskarna är matglada när de får sin pyttiga ranson...).

        Det med papper funkar perfekt men du kan också prova att rikta ut blåset från filtret uppåt så att den skapar bättre vattencirkulation på ytan funkade för mig.
        jarecki

        Kommentar

        Arbetssätt...