Kh 1!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pleko
    • June 2007
    • 34

    Kh 1!

    Vad ska jag göra för att höja KH då det är 1? Är det möjligt att höja det utan att pH påverkas, då pH är 6,5 precis som jag vill ha det?

    Tacksam för svar!
    Senast redigerad av Pleko; 18 August 2007, 16:59.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Ursprungligen postat av Pleko
    Vad ska jag göra för att höja KH då det är 1? Är det möjligt att höja det utan att pH påverkas, då pH är 6,5 precis som jag vill ha det?

    Tacksam för svar!

    I princip inte om du inte använder koldioxid som pH sänkare och stabiliserare.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Pleko
      • June 2007
      • 34

      #3
      Jag använder inget för att ändra pH. Jag har så tur så det blir automatiskt rätt pH
      Jag började fundera att är det lika farligt att ha för lågt KH som för högt?

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        det lasse menar tror jag är att du höjer kh med bikarbonat och då höjs även ph lite grann, och det är nog inga problem för dina fiskar! men om man har fiskar som absolut kräver lågt ph så kan man få ner det genom tillsats av co2!Lågt KH är farligt på det viset att det ger ett instabilt vatten och kan leda till farliga ph dippar! Högt kH däremot ger ett stabilt vatten!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • Pleko
          • June 2007
          • 34

          #5
          Var får jag tag på bikarbonat? Om jag då skulle använda det för att höja KH och pH höjs på samma gång, kan jag då använda t.ex. torv för att få pH att sjunka igen. Kommer då KH att hållas tillräckligt högt?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Bikarbonat höjer pH MEN du kan stabilisera pH ("höja KH") med annan buffert. Närmsta zooaffär bör ha buffert för pH 6.5 - oftast är det fosfatbuffert, så det förbrukas med tiden och kan ge alger, men det stabiliserar pH vid 6.5.

            Mer detaljerat:
            KH (vilket egentligen är detsamma som halten bikarbonat) är direktkopplat till pH. Att höja KH med bikarbonat höjer med nödvändighet pH. Undantaget är om du också tillsätter koldioxid, eftersom kolsyra är ett annat steg i bikarbonatsystemet, och driver pH nedåt utan att förbruka bikarbonaten.

            I själva verket är det dock inte KH (halten bikarbonat) du mäter, utan alkaliniteten (vattnets förmåga att motstå förändring av pH). Man drar ofta likhetstecken mellan KH och alkalinitet, men det stämmer inte alltid: du kan som jag tidigare nämnde öka alkaliniteten med andra buffertar, t.ex. fosfatbuffert, utan att höja KH alls. Ditt KH kit kommer dock att visa ökning eftersom det egentligen mäter alkalinitet.

            Dvs: vill du höja "KH" utan att ändra pH kan du antingen tillsätta både bikarbonat och CO2, vilket är som att gasa och bromsa samtidigt, ELLER tillsätt annan buffert, t.ex. fosfatbuffert. Det är alternativen.
            Senast redigerad av Azur; 19 August 2007, 15:44.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Pleko
              • June 2007
              • 34

              #7
              Tack för den!

              Kommentar

              Arbetssätt...