för varmt!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • piggepelle
    • March 2007
    • 168

    för varmt!!

    Hej.
    Mitt 200-liters akvarium har gått upp från 25 grader till 28 grader!
    Vad ska jag göra åt de.
    Jag tror också att eftersom att det har dött jättemånga fiskar den här veckan kan det bero på att det är för varmt!
    Jag behöver hjälp nu min guppyhane håller på att dö just nu.

    //Therese
    piggepelle
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det finns mängder med trådar om just detta ämne, så gör en sökning så kommer du att hitta fler svar.

    Det som många gör är att de fyser ner PET flaskor och lägger i karet. Det är högst en tillfällig lösning då det kanske inte är det roligaste här i världen att frysa ner flaskor för att sedan tina upp dem igen.
    Vattenbyte med kallare vatten är också en idé, men även den håller inte så länge.
    En fläkt som blåser över ytvattnet funkar bra och drar ner tempen, men det förutsätter att du kan ta bort locket eller täckglasen.
    Har du en gjuten ramp så försök öppna upp så mycket det går, då luft i rörelse kyler ner karet. Kan du även rikta pumpen så den blåser mot ytan så får du även en kyleffekt på det viset.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Maffia666

      #3
      Ursprungligen postat av piggepelle
      Hej.
      Mitt 200-liters akvarium har gått upp från 25 grader till 28 grader!
      Vad ska jag göra åt de.
      Jag tror också att eftersom att det har dött jättemånga fiskar den här veckan kan det bero på att det är för varmt!
      Jag behöver hjälp nu min guppyhane håller på att dö just nu.

      //Therese
      Några grader så ska dom klara tycker jag. Hur ofta byter du vatten? Jag själv använder inga värmare på sommaren . Hur beter sig fiskarna?

      Kommentar

      • Maffia666

        #4
        Ursprungligen postat av ansjo
        Det finns mängder med trådar om just detta ämne, så gör en sökning så kommer du att hitta fler svar.

        Det som många gör är att de fyser ner PET flaskor och lägger i karet. Det är högst en tillfällig lösning då det kanske inte är det roligaste här i världen att frysa ner flaskor för att sedan tina upp dem igen.
        Vattenbyte med kallare vatten är också en idé, men även den håller inte så länge.
        En fläkt som blåser över ytvattnet funkar bra och drar ner tempen, men det förutsätter att du kan ta bort locket eller täckglasen.
        Har du en gjuten ramp så försök öppna upp så mycket det går, då luft i rörelse kyler ner karet. Kan du även rikta pumpen så den blåser mot ytan så får du även en kyleffekt på det viset.
        Va f-n nu börjar jag känna mig förföljd två inlägg där du precis svarat snabbare

        Kommentar

        • piggepelle
          • March 2007
          • 168

          #5
          Ursprungligen postat av Maffia666
          Några grader så ska dom klara tycker jag. Hur ofta byter du vatten? Jag själv använder inga värmare på sommaren . Hur beter sig fiskarna?
          jag har guppy-yngel just nu som bara är 2 veckor gamla så jag har bara bytt en gång. annars byter jag en gång i veckan. Alla fiskar som mår bra simmar omkring som vanligt, men dom som plötsligt blir sjuka håller sig undan och äter inte och helt plötsligt dör dom.
          piggepelle

          Kommentar

          • Maffia666

            #6
            Ursprungligen postat av piggepelle
            jag har guppy-yngel just nu som bara är 2 veckor gamla så jag har bara bytt en gång. annars byter jag en gång i veckan. Alla fiskar som mår bra simmar omkring som vanligt, men dom som plötsligt blir sjuka håller sig undan och äter inte och helt plötsligt dör dom.
            Hur mycket byter du? När du matar blir det mat som ligger kvar eller äter dom upp allt, mat som blir liggande är inte bra för vattenkvaliten.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Maffia666
              Va f-n nu börjar jag känna mig förföljd två inlägg där du precis svarat snabbare
              det tycker frugan med att jag är!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Maffia666

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                det tycker frugan med att jag är!
                Jo det där känner man igen

                Kommentar

                • piggepelle
                  • March 2007
                  • 168

                  #9
                  Ursprungligen postat av Maffia666
                  Hur mycket byter du? När du matar blir det mat som ligger kvar eller äter dom upp allt, mat som blir liggande är inte bra för vattenkvaliten.
                  Jag byter ungefär 1 tredjedel.
                  Jag tror faktiskt att all mat äts upp jag 99 % säker på de
                  piggepelle

                  Kommentar

                  • Maffia666

                    #10
                    Ursprungligen postat av piggepelle
                    Jag byter ungefär 1 tredjedel.
                    Jag tror faktiskt att all mat äts upp jag 99 % säker på de
                    Okej vattenbytena är inget fel , har du något så att du kan kolla vattenkvaliten med något sorts test. Annars skaffa ett sådant och kolla vattnet. Hoppas någon annan kan hjälpa dig.
                    Senast redigerad av Gäst; 18 August 2007, 10:32.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Har du kollat nitriten?
                      Sedan kan det mycket väl vara tillfälligheter som gör att det dör några fiskar samtidigt. Kanske en kombination att de har varit lite usla tidigare, och värme på det som gör att de slås ut.
                      Köp ett nitrittest i akvarieaffären, även om det är tveksamt att det är det, men då är det uteslutet iaf.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • piggepelle
                        • March 2007
                        • 168

                        #12
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Har du kollat nitriten?
                        Sedan kan det mycket väl vara tillfälligheter som gör att det dör några fiskar samtidigt. Kanske en kombination att de har varit lite usla tidigare, och värme på det som gör att de slås ut.
                        Köp ett nitrittest i akvarieaffären, även om det är tveksamt att det är det, men då är det uteslutet iaf.

                        okej, tack så mycket för dom snabba och bra svaren
                        piggepelle

                        Kommentar

                        • Lasse
                          • October 2002
                          • 1965

                          #13
                          Varmt vatten minskar lösligheten av syret (det finns mindre syre att tillgå) Brukar kunna ses genom att fiskarna får "tung" andhämtning. (Kan iofs vara tecken på nitrit också) Om du har fiskar som drar sig tillbaka, slutar äta osv så är det nog något annat. Har antalet fiskar som drabbas ökat med tid (typ 1 första dan, 2 nästa, 4 den tredje dan osv) så kan du inte utesluta någon smittsam sjukdom. Det är dock ett av de svåraste bedömningar man har att göra - mår fiskarna dåligt pga vattenkemi eller någon mikrorganism.

                          Men oavsett smittsam sjukdom eller inte så lönar det sig att sänka temperaturen. Sätt en fläkt över vattenytan, dra ner på ljuset, byt med kallt vatten varje dag (lite grand).

                          MVH Lasse
                          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...