GH och KH.. Hjälp alla duktiga kemister!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    GH och KH.. Hjälp alla duktiga kemister!!!

    Det är grekiska för mig och jag får ingen rätsida på det...

    Räkor vill ha GH har jag fått lära mig.. Men de vill även ha dKH över 4 vilket jag inte har i mina kar.. Så jag köper ett KH test och ligger bara på 2 i nya karet med brunt vatten (pga trärötter och lågt pH) och det karet är ännu inte bra för räkornas skal...
    Men när jag testar i det inkörda räkkaret där alla räkor trivs jättebra och deras skal är jättefina ligger KH på 0???

    Sen läser jag detta på testet och om jag översätter grekiskan rätt så ska jag inte höja KH för då kan det sänka GH???

    Läser i API (Aquarium Pharamaceuticals):

    "KH under 3 dKH förorsakar variationer i pH-värdet i akvariet. Dessutom bidrar tilläggav av kranvatten till att öka koncentrationen av mineraler, vilket leder till en gradvis ökning av GH."

    Jesus, vad gör jag för mina räkor som vill ha kinin till sina skal??? Paatsu föreslog lera (Supermin Plus) som man har till koi men hur sjutton får man ner en bit lera i karet utan att den bara smulas upp???

    Jättetacksam för svar!!!!
    Ha dé bäst... Tina
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    1. Glöm att tillsats av kranvatten kommer gradvis att höja mineralhalten..

    Om du byter (byter dvs tappar ut och fyller upp) ut hela vattenmängden på ett år (vilket är väldigt lite) och vi räcknar med 10 % avdunstning per månad (kräver att täcklocket är av) så skulle en viss effekt kunna påvisas........ typ dubblering....

    I mer normalt skötta akvarier är effekten i princip noll


    Ej grekiska men tyska.......

    2. Dit pH är för långt för dina räkor.... Rötterna är ingen fara lägg i lite snäckor och skal (alternativt kalksten (ej kalk så kallad bränd eller släckt kalk, kalksten skall det vara marmor och dolomit är exempel på kalksten)

    Detta kommer att höja totalhårdheten (GH, GesamtHärte) där framförallt Ca++ Mg++ joner bidrar..
    Det kommer också att höja karbonathårdheten, KH, KarbonatHärte(Testen mäter Karbonat CO3)

    Vad jag skulle göra är att lägga i ett par riktigt snygga snäckskal... kommer inte göra så stor skillnad men det kommer ändå att stabilisera vattnet...

    Annars är snäckkross i filtret en bra idee....

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Åhh, jättetack...

      Jag kan inte lägga i snäckkross eftersom jag inte har något pumphus, räklingarna åker ju in där... Men jag kan strö på botten... Jag har engelsk sjösten så jag kan fylla på med lite mer av det också och köpa lite snäckskal..

      Men jag köpte en kalksten som var till sköldpaddor förrut när vi diskuterade det här på räktråden, men sedan var det någon som sa att räkorna inte behöver kalk utan kinin?!

      Kan jag använda den kalkstenen och smula ner lite i karet??

      Har jag någon nytta av medel som höjer KH eller sjunker GH då som tydligen är vad räkorna vill ha??

      Det där med att vattenbyten höjer är också konstigt för i det inkörda lilla räkkaret byter jag mycket vatten och där hade jag KH 0 medan jag byter väldigt lite vatten i stora fiskkaret och där hade jag KH 2... Jag har redan börjat att byta mer vatten i nya japankaret och täckglaset är öppet pga värmen.. Men det känns som att det är lite angeläget att få rätsida på det..
      Senast redigerad av Katharina; 16 August 2007, 10:13.
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Vilka naturliga vatten skulle kunna innehålla Kinin? Låter inte korrekt det där..

        Det där med byten av vatten..... att det ökar vid (utan byten) beror inte på det det tillsatta vattnet pga avdunstning utan kan ju bero på mineraler från inredningen...

        Skulle ändå rekomendera någon form av kalksten/snäckskal för att garantera att pH inte går under 7, du sa ju att pH var lågt och då antar jag att du menar i regionen 6-7..... är det akut dvs under 6 kan bikarbonat provas... men då skall pH kunna gå upp till max 8,5 om man nu tar för mycket...

        Någon annan kan säkert ge tips på det.

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Xul
          Vilka naturliga vatten skulle kunna innehålla Kinin? Låter inte korrekt det där..

          Det där med byten av vatten..... att det ökar vid (utan byten) beror inte på det det tillsatta vattnet pga avdunstning utan kan ju bero på mineraler från inredningen...

          Skulle ändå rekomendera någon form av kalksten/snäckskal för att garantera att pH inte går under 7, du sa ju att pH var lågt och då antar jag att du menar i regionen 6-7..... är det akut dvs under 6 kan bikarbonat provas... men då skall pH kunna gå upp till max 8,5 om man nu tar för mycket...

          Någon annan kan säkert ge tips på det.
          Nej, inte att vatten skulle innehålla kinin utan vad man ska tillsätta för att räkorna ska få kinin??? Om det nu är skillnad på kalk och kinin, vad innehåller kinin???

          Ja, pH är under 7 och jag skulle gärna hålla ungefär 7... Vet du hur man gör med sån där lera??? Jag kan inte tömma karet nu för jag har fullt med småttingar, kan man få ner lera i ett kar som är igång??

          Vet du om GH sjunker om man höjer KH???
          Tyckte att det stod så konstigt i den där texten på KH testet...

          Tack för hjälpen...
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Nej

            1. GH skall följa med upp om man höjer KH (beror ju på vad man höjer med förståss) med tex Kalk pulver CaCO3 så fås både och.... Med Bikarbonat bara KH (betyder doch inte att GH går ner)

            2. Kinin finns i vissa plantor och hör inte hemma i akvarievattnet... Indian tonic water (schweppes) innehåller tex Kinin...
            Du skall väl inte tillföra något som inte finns naturligt där (inte ens som växtdelar), Låter jävligt skummt...

            Nej drick upp din Gin o tonic istället..

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Ha ha...

              Ursprungligen postat av Xul
              Nej

              1. GH skall följa med upp om man höjer KH (beror ju på vad man höjer med förståss) med tex Kalk pulver CaCO3 så fås både och.... Med Bikarbonat bara KH (betyder doch inte att GH går ner)

              2. Kinin finns i vissa plantor och hör inte hemma i akvarievattnet... Indian tonic water (schweppes) innehåller tex Kinin...
              Du skall väl inte tillföra något som inte finns naturligt där (inte ens som växtdelar), Låter jävligt skummt...

              Nej drick upp din Gin o tonic istället..
              Nä.. inte ger jag mitt groggvirke till räkorna inte..

              Då kör jag bara med att byta vatten då... Lägga i snäckskal osv..

              Tack för hjälpen
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Men jag köpte en kalksten som var till sköldpaddor förrut när vi diskuterade det här på räktråden, men sedan var det någon som sa att räkorna inte behöver kalk utan kinin?!
                Skall nog vara kitin som är något helt annat:

                Ursprungligen postat av Wikipedia
                Kitin är en seg aminopolysackarid, som ingår tillsammans med bland annat proteiner i många ryggradslösa djurs skal. Det förekommer också i svampar och bakterier.

                Tidigare har det också ansetts att det var kitinet som gjorde många insekters hudskelett ("skal") hårt. Idag har denna syn modifierats något; hårdheten erhåller hudskelettet av sklerotin, ett protein. Kitinet spelar dock en viktig roll för att binda ihop sklerotinet och göra hudskelettet segt.
                Om du undrar över GH och KH så kan du gå till detta inlägg http://www.zoopet.com/forum/showpost...1&postcount=29

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                Arbetssätt...