Hjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • berggren.666
    • August 2007
    • 16

    Hjälp

    Hej
    har ett 500 liters vanligt akvarium precis nyuppstartat lr ja vatt igång en vecka nu.
    Har ett stort yttefilter eheim.
    skan är den jag är van vid botten filter men nu när jag köpte detta stora fick jag pumpen till men de var inget filter i och pengarna ja började tryta så får vänta med nästa lön med vidare inköp.
    men efter som vi inte hittade något filter som passade och butiken vi var hos sålde inget till den pumpen tog vi nått billigt skit som heter syntetiskt filter vadd å fullde upp pumpem med.
    vattnet verkar lite vitt grumligt om man säger så och mina ciklider börjar vara mest uppe vid vatten ytan. har skjölt filtretinnan jag starta de och lät de vara igång i tre dagar innan men sen köpte jag lite fisk. typ ciklider blå ciklider 4st, eldbukar2st och några gul aktiga ciklider inte knall gula men ajaj skit samma. vad kan felet vara?

    hjälp mvh andreas
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Det är vanligt att man får grumling i ett nystartat akvarium. Det kan bero på små partiklar från sand/grus, infusiorier, fällningsreaktioner mellan kranvattnet och vattenberedningsmedlet m.m. Allt sådant där brukar rätta till sig efter en vecka eller två, och du behöver inte göra någonting ännu så länge.

    Det jag dock är lite orolig för är om du har för mycket fisk för snabbt i så nystartat akvarium. Det finns bakterier i filter och grus som bryter ner giftiga ämnen som ammoium och nitrit och omvandlar det till nitrat (som växterna behöver). Det brukar ta ett tag innan alla de där bakterierna vuxit till sig, och under tiden ska man inte ha så många fiskar i akvariet. Grumligheten kan även bero på sådana här egenskaper. Jag rekommender starkt att du köper ett NO2 (nitrit)-test och kollar halten kanske två gånger på vecka.
    Blir det för högt (över 0,1 mg/l), så byt 30 % av vattnet omedelbart. Håll sedan på så, tills halten är under 0,1 mg/l.

    Filtervadd fungerar helt ok att ha i ett ytterfilter, men sätts igen ganska lätt. Man får rengöra det ganska ofta jämfört med biobollar och sådant där. Å andra sidan filtrerar det bort småpartiklar väldigt bra.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13135

      #3
      filtervadden tar ju bort partiklar effektivt men är ju fullständigt värdelöst på att rena vattnet biologiskt och det är den viktigaste aspekten för fisken! om du inte får tag på filtermaterial till ditt filter så kan du istället fylla det med keramiska makaroner och filtervadd endast i toppen så får du både ett biologiskt och mekaniskt filter
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...