Vad beror nitrit på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    Vad beror nitrit på?

    Vet att nitrit inte är bra, men exakt varför bildas det gärna i (nystartade) akvarier? Alltså, vad bildas det av? Fiskarnas kiss och bajs? Gamla matrester? Hittar inget svar på nätet, och tänkte att här på forumet finns kanske de som vet...
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Ursprungligen postat av guppymatte =-)
    Vet att nitrit inte är bra, men exakt varför bildas det gärna i (nystartade) akvarier? Alltså, vad bildas det av? Fiskarnas kiss och bajs? Gamla matrester? Hittar inget svar på nätet, och tänkte att här på forumet finns kanske de som vet...
    Allt som du sade bildas det avi ett nystartat så har det inte bildas den bakterieflora som bryter ner det på sikt i regel för mycket fisk kör många med i början många övermatar dem det kommer mer avföring än vad det behöver komma,sen är hela procoduren igång.Det är därför man ska ta det lungt i börja låta karet köra in sig ordentligt sen i med fisk i måttlig mängd.Man kan skriva en hel uppsats om detta men detta är kortfattat vad nitit är och varför det bildas
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • guppymatte =-)
      • August 2007
      • 52

      #3
      Men då måste väl nitriten minska om man ser till att avlägsna produkterna ofta? Alltså, kisset kan jag ju inte få bort (för fiskar kissar väl...?), men bajset kan man ju suga upp ofta, liksom dammsuga botten för att få upp matrester. Då måste väl det vara en bra metod? Jag har skyhögt nitrtivärde... På mätstickan är graderingarna 0 1 5 10 20 mg/l. Konstigt med så många höga graderingar om bara 0,1 är OK. Eller är skalorna olika? Annars är det ju bara ett alternativ på min mätsticka som är godtagbart. Mest logiskt borde både 0 och 1 vara OK på mätstickan, så hur är det: Är det verkligen 0,1 mg/l som är acceptabelt?

      Kommentar

      • C.Ciklid
        • February 2005
        • 12055

        #4
        Tja, om man skall vara petig så är väll 0 det bästa. Men 0,1 är ju inte så extremfarligt. Men högre än det är ju inte att rekomendera.

        //Camilla
        De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Ursprungligen postat av guppymatte =-)
          Men då måste väl nitriten minska om man ser till att avlägsna produkterna ofta? Alltså, kisset kan jag ju inte få bort (för fiskar kissar väl...?), men bajset kan man ju suga upp ofta, liksom dammsuga botten för att få upp matrester. Då måste väl det vara en bra metod? Jag har skyhögt nitrtivärde... På mätstickan är graderingarna 0 1 5 10 20 mg/l. Konstigt med så många höga graderingar om bara 0,1 är OK. Eller är skalorna olika? Annars är det ju bara ett alternativ på min mätsticka som är godtagbart. Mest logiskt borde både 0 och 1 vara OK på mätstickan, så hur är det: Är det verkligen 0,1 mg/l som är acceptabelt?
          Mätstickor visar inte rätt ibland så du kanske inte har nitrit ditt karså var det i mitt fall i alla fall tills jag köpte ett dropptest då det inte visade på nitrit mycket pengar man kunde spatat på alla dyra preparat som köptes vid tillfälligtSuga upp gammla matrester är ett sätt bla men varför inte köpa fisk för sin funktion i karet ett par pansarmalar som går på botten och äter överbliven mat köra med regelbunden vatten byte tänk på att det är en sluten miljö som behöver nytt vatten hela tiden.Växter är nyttigt det tar upp gammal avföring som näring på sikt slamsuga som du säger är bra men ska inte behövas om du har ett stabilt kar har aldrig slamsuget ett av mina och det gick inte på grund av alla växter på botten
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            I ett akvarium bildas först ammonium (NH4) - dels från fiskarna som utsöndrar detta via gälarna när de smälter maten - dels från bakterier som bryter ner organiskt material. I ett nystartat akvarium är främsta källan för ammonium utsöndringen via fiskarnas gälar eftersom den andra processen - bakteriell amoniumfiering tar längre tid att utvecklas. I ett ingånget akvarium kan ibland nedbrytningen vara den främsta källan för ammonium.

            Detta ammonium (som är en ganska "energirik" molekyl) används sen som energikälla för en speciell sort av bakterier som liksom växter och alger kan skapa liv av "livlösa" ting. Dessa organismer kallas med ett fint ord för autotrofer medans vi (och alla andra djur samt de flesta bakterier) kallas heterotrofa och måste skaffa vår energi från material som varit levande.

            Växter och alger (samt - vet man nu en ganska så stor grupp bakterier förutom cyanobakterier) skaffar sin energi från solljuset i en process som kallas fotosyntes. De bakterier som uttnyttjar kväveföreningar som energikälla brukar kallas nitrifierare och processen kallas nitrifikation. De består av två skilda huvudgrupper (i var och en av dem finns det olika arter). Den första gruppen uttnyttjar skillnaden i energinivåer mellan ammonium och nitrit (NH4 och NO2). Den andra gruppen utnyttjar skillnaden i energinivå mellan nitrit och nitrat. (NO2 och NO3). I ett väl ingånget akvarium går dessa båda processer "sömlöst" - det vill säga att den rest (NO2) som första steget produceras (åtminstone i en akvariemiljö med relativ låg belastning) omedelbart tas om hand av den andra gruppen och snabbt blir omvandlat till nitrat.

            I ett nystartat akvarium sker det inte "sömlöst". Dels så måste nitrit skapas först för att den andra bakteriestammen skall kunna tillväxa, dels så anses det att ammonium i vattnet negativt påverkar bakterierna i andra gruppen (NO2 -> NO3) och därför måste första delprocessen fungera bra för att den andra delprocessen skall komma igång ordentligt. Andra delprocessen kräver också ett högre syretryck (över ca 5 mg/l jämfört med ca 3 mg/l för första steget).

            Båda stegen kräver också en kolkälla (jmf växternas behov av koldioxid!) - i detta fall är det karbonaterna i vattnet som uttnyttjas. Ett bra KH är därför viktigt (KH > 4). Båda stegen kräver också en yta att sitta på och en så kraftig ström som möjligt över ytan så att bakteriefilmen blir så tunn som möjligt (gamla döda bakterier "forsas" iväg). Syrenivån bör vara bra och tänk på att syreinnehållet alltid är större i ett kallare vatten än ett varmt vatten.

            Idealförhållande för start är då: Inte för hög temp (23 - 24) grader. KH > 4. Bra filtrering med en bra skjuts på vattnet igenom mediat. En liten men bra ammoniumkälla (en eller några fiskar) som matas mycket, mycket försiktigt i början. Helst bara varannan dag. Tillsats av nitrifikationsbakterier varje dag (Jag brukar ta den rekommenderade startdosen varje dag i tre veckor om jag inte har tillgång till ett ingånget väl fungerande filter för då "kramar" jag det i det nya vattnet varje dag i stället)

            Jag hoppas att du fått en bra förklaring varifrån nitriten kommer. Tänk också på att lite salt i vatnnet (under en promille) tar bort mycket av nitritens giftighet. Däremot tycker jag inte att man i onödan skall tillsätta salt i en nystart eftersom det finns en del indikationer på att saltet " slöar" ner tillväxten av bakerier också. (Det är alltid svårare att starta i saltvatten.

            Att man skall mata försiktigt i början är också viktigt på grund av att om pH är över ca 7,5 så kan det bildas ammoniak (som är dödligt giftigt - ammonium är i stort sett ogiftigt) om för mycket ammonium ansamlas och nitrifikationen inte kommit igång

            MVH Lasse

            Guppymatte - sötvattensfiskar kissar - saltvattens fiskar gör det inte. Men i båda fallen sker faktiskt kväveutsöndringen till över 80 % i gälarna och endast en väldigt liten del i "kisset".
            Senast redigerad av Lasse; 15 August 2007, 18:21.
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              #7
              Ursprungligen postat av Lasse
              I ett akvarium bildas först ammonium (NH4) - dels från fiskarna som utsöndrar detta via gälarna när de smälter maten - dels från bakterier som bryter ner organiskt material. I ett nystartat akvarium är främsta källan för ammonium utsöndringen via fiskarnas gälar eftersom den andra processen - bakteriell amoniumfiering tar längre tid att utvecklas. I ett ingånget akvarium kan ibland nedbrytningen vara den främsta källan för ammonium.

              Detta ammonium (som är en ganska "energirik" molekyl) används sen som energikälla för en speciell sort av bakterier som liksom växter och alger kan skapa liv av "livlösa" ting. Dessa organismer kallas med ett fint ord för autotrofer medans vi (och alla andra djur samt de flesta bakterier) kallas heterotrofa och måste skaffa vår energi från material som varit levande.

              Växter och alger (samt - vet man nu en ganska så stor grupp bakterier förutom cyanobakterier) skaffar sin energi från solljuset i en process som kallas fotosyntes. De bakterier som uttnyttjar kväveföreningar som energikälla brukar kallas nitrifierare och processen kallas nitrifikation. De består av två skilda huvudgrupper (i var och en av dem finns det olika arter). Den första gruppen uttnyttjar skillnaden i energinivåer mellan ammonium och nitrit (NH4 och NO2). Den andra gruppen utnyttjar skillnaden i energinivå mellan nitrit och nitrat. (NO2 och NO3). I ett väl ingånget akvarium går dessa båda processer "sömlöst" - det vill säga att den rest (NO2) som första steget produceras (åtminstone i en akvariemiljö med relativ låg belastning) omedelbart tas om hand av den andra gruppen och snabbt blir omvandlat till nitrat.

              I ett nystartat akvarium sker det inte "sömlöst". Dels så måste nitrit skapas först för att den andra bakteriestammen skall kunna tillväxa, dels så anses det att ammonium i vattnet negativt påverkar bakterierna i andra gruppen (NO2 -> NO3) och därför måste första delprocessen fungera bra för att den andra delprocessen skall komma igång ordentligt. Andra delprocessen kräver också ett högre syretryck (över ca 5 mg/l jämfört med ca 3 mg/l för första steget).

              Båda stegen kräver också en kolkälla (jmf växternas behov av koldioxid!) - i detta fall är det karbonaterna i vattnet som uttnyttjas. Ett bra KH är därför viktigt (KH > 4). Båda stegen kräver också en yta att sitta på och en så kraftig ström som möjligt över ytan så att bakteriefilmen blir så tunn som möjligt (gamla döda bakterier "forsas" iväg). Syrenivån bör vara bra och tänk på att syreinnehållet alltid är större i ett kallare vatten än ett varmt vatten.

              Idealförhållande för start är då: Inte för hög temp (23 - 24) grader. KH > 4. Bra filtrering med en bra skjuts på vattnet igenom mediat. En liten men bra ammoniumkälla (en eller några fiskar) som matas mycket, mycket försiktigt i början. Helst bara varannan dag. Tillsats av nitrifikationsbakterier varje dag (Jag brukar ta den rekommenderade startdosen varje dag i tre veckor om jag inte har tillgång till ett ingånget väl fungerande filter för då "kramar" jag det i det nya vattnet varje dag i stället)

              Jag hoppas att du fått en bra förklaring varifrån nitriten kommer. Tänk också på att lite salt i vatnnet (under en promille) tar bort mycket av nitritens giftighet. Däremot tycker jag inte att man i onödan skall tillsätta salt i en nystart eftersom det finns en del indikationer på att saltet " slöar" ner tillväxten av bakerier också. (Det är alltid svårare att starta i saltvatten.

              Att man skall mata försiktigt i början är också viktigt på grund av att om pH är över ca 7,5 så kan det bildas ammoniak (som är dödligt giftigt - ammonium är i stort sett ogiftigt) om för mycket ammonium ansamlas och nitrifikationen inte kommit igång

              MVH Lasse
              Som jag sa till han man kan alltid skriva en uppsats om detta
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • guppymatte =-)
                • August 2007
                • 52

                #8
                Åh, tack för alla informativa svar, framför allt till dig, Lasse! Jag har alldeles för mycket nitrit enligt mätstickan (10 mg/l!) och även för mycket No3 (250 mg/l!). Övriga resultat är helt OK. Så jag får väl införskaffa ett dropptest för att se ett mer korrekt värde... Jag vet att felet blev när jag satte i för många fiskar på en gång (visste inte det när jag köpte fiskarna och nu är det ju för sent...). Jag ska dock göra allt jag kan för att försöka rädda situationen! Sprutar i Nitrivec en eller ett par gånger om dagen (hörde att man inte kan överdosera).

                Hihi, undrar hur man kollar att/hur fiskar kissar (eller inte gör det)...

                En sista - kanske dum - fråga: när jag skulle köpa sten, så valde jag kolsten. Man har ju ett kolfilter, så då tänkte jag att kolsten säkert var lite nyttigt. Fel, eller...?

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Det är olika typer av kol - men den kolsten som du har i akvarier (stenkol som man eldar ångmaskiner med) är åtminstone inte farligt.

                  Släng teststickorna. Ett nitratvärde på 250 mg i ett nystartat akvarium är inte rimligt. Nitrat är meningslöst att mäta i sötvatten och i salt skulle det vara mening med det om testerna fungerade - vilket de inte gör. Skaffa en dropptest nitrit de är inte 100% heller men de fungerar hjälpligt.

                  Att sötvattensfiskar kissar (men inte dricker) och att saltvattensfiskar dricker men inte kissar beror på ett fenomen som kallas osmos.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    du frågade också om man inte för att slippa nitriten kan städa akvariet oftare och suga upp skiten från botten. problemet är bara att man måste göra det otroligt ofta för att nitrit inte ska bildas. då är det ju mycket bättre att skapa ett naturligt kretslopp i akvariet, det vill säga, låta nyttobakterierna bildas och ta hand om nitriten själva

                    det är inte svårt, det gäller bara att låta bli att städa! jag har i mitt 110-literskar inte gjort rent akvariet på något sätt på säkert 4 månader. det enda jag gör är att byta lite vatten en gång i veckan. och all skit som fiskarna bajsar försvinner direkt, man hinner inte ens se att det ligger något på botten.

                    så även om du har problem med nitrit nu: ge det tid! fortsätt att byta vatten, 20% per dag några dagar i streck, sen när ditt nya DROPP-test inte visar någon nitrit längre, så kan du börja byta 25% i veckan. sen ska nog allt gå bra! (så länge du inte övermatar...mata sparsamt alltid!).

                    lycka till
                    / Ebba

                    Kommentar

                    Arbetssätt...