Grumligt vatten, hög nitrithalt och blaskiga växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    Grumligt vatten, hög nitrithalt och blaskiga växter

    Har startat ett akvarium för två veckor sedan. För en vecka sedan lade jag i en rot (skrubbad i varmvatten) och kolsten. Sedan dess är vattnet grumligt, men jag tycker det blir mer och mer grumligt för varje dag. Kommer det att ge med sig? Beror det på roten? Eller på gammal fiskmat? Har för hög nitrithalt (för högt både av co2 och co3; vet ej vilken som är nitrit...), kan det spela in i grumligheten? Kan man överdosera av nitrivec? I affären sade de att man inte kunde det. Två av mina växter (höga med jätteblad som går från roten ända upp till ytan) blir fulare för var dag. De blir liksom nästan genomskinliga, så jag misstänker att de kanske kommer att dö. Någon som vet vad det kan bero på (Nitrivec? För klen bakterieflora?)?
  • guppymatte =-)
    • August 2007
    • 52

    #2
    Kom på en fråga till: Om man nu har för mycket nitrit i vattnet, underlättar det då om man matar med annat än bara flingor? Ex frysta mygglarver.

    Kommentar

    • katlas
      • July 2007
      • 44

      #3
      Om du har för hög nitrit NO2 gör täta vattenbyten och tillsätt bakteriekulturen. Samt mata väldigt sparsamt ett tag. Risken att dina fiskar dör är stor om du inte får ner nitrithalten. När det gäller det grummliga vattnet kan det bli så efter att man lagt i en rot, men grumligheten kommer att minska vartefter som du byter vatten. När det gäller bakteriekulturen är det så att de bakterier som inte behövs i akvariet kommer att dö av näringsbrist vart efter som. När det gäller växter så är det så att vissa blir väldigt hängiga först för att efter en tids acklimatisering bli bättre. Ger du någon växstnäring?
      Mvh. Katarina
      Saker och ting kan inte gå mer än åt helvetet , och inte ens då brukar världen gå under.

      Kommentar

      Arbetssätt...