luktar prutt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GlennWiberg
    • May 2011
    • 301

    #16
    Ursprungligen postat av Kapten Zoom
    Det kan vara växter som säljs som akvarieväxter men i själva verket är sumpväxter. Dvs de tål inte att vara helt under vattnet längre tid då ruttnar de.
    Okej. Hittade felet. BTN var intorkad med gröna alger. Antagligen började dom väl ruttna och när jag fyllde på med vatten som sedan blev varmt så blev det mycket värre. Men då det inte finns något levande i akvariet förutom algerna så tog jag ut den nya sanden och slängde i 1l klorin som gått ni i 4 timmar, kan säga att det redan är en enorm skillnad på BTN'en och luktar badhus Något levande lär inte komma på några veckor så borde ju få bort allt klor med hjälp av 4-6 hela vatten byten.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #17
      Ta ut karet till badrummet och ställ det på högkant och skölj ur karet länge och väl, och skrubba med en ren diskborste samtidigt så lär karet förhoppningsvis bli rent från klorinvattnet. Kolla även upp så inget vatten med klorin blir stående bakom Slimlinen någonstans...
      Klorin och akvarium är ingen vidare bra kombination.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • GlennWiberg
        • May 2011
        • 301

        #18
        Ursprungligen postat av ansjo
        Ta ut karet till badrummet och ställ det på högkant och skölj ur karet länge och väl, och skrubba med en ren diskborste samtidigt så lär karet förhoppningsvis bli rent från klorinvattnet. Kolla även upp så inget vatten med klorin blir stående bakom Slimlinen någonstans...
        Klorin och akvarium är ingen vidare bra kombination.

        Okej. Hade i klorvattnet i 4 timmar och blev en rejäl skillnad. Spolade sedan av akvariet och torkade rent. Tjejen gillade inte din ide om att bära karet på 450l till badrummet men lyckades övertala henne. Var lite tveksam till att ställa den på högkant då den väger bly men lyckades iallafall. Så nu är man klar med det. Spolade ur den i 20min och det borde ju räcka.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #19
          Det bör det göra.
          Skulle nu vattnet lukta mycket klorin efter ni fyllt det, bör du nog även göra några vattenbyten innan du fyller på med sanden.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • GlennWiberg
            • May 2011
            • 301

            #20
            Ursprungligen postat av ansjo
            Det bör det göra.
            Skulle nu vattnet lukta mycket klorin efter ni fyllt det, bör du nog även göra några vattenbyten innan du fyller på med sanden.
            Ja jag får hoppas på det. Fyller upp det imorgon och slänger i stenen jag tvättade med klorin. Och luktar det okej dagen efter så byter jag 30% och slänger i sanden. Sedan blir det väll flera vatten byten innan fisken kommer i. Ock vattenberedningsmedlet ska väll okså ta bort små mängder klor om jag inte mins helt fel.

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #21
              Klorin ska vara kanon när det gäller att döda junk, vet flera som använt sig av samma metod som du och sen kört på med 4-5 hela vattenbyten och avluftat med syresten o luftpump nån vecka o sen var det helt ok igen
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • GlennWiberg
                • May 2011
                • 301

                #22
                Ursprungligen postat av drd
                Klorin ska vara kanon när det gäller att döda junk, vet flera som använt sig av samma metod som du och sen kört på med 4-5 hela vattenbyten och avluftat med syresten o luftpump nån vecka o sen var det helt ok igen
                Ja jag hörde det med . Men jag bar ju in hela karet sedan i badrummet och la det på högkant och spolade ur allt. Så hoppas jag slipper töma det helt räknar med att att 99% är borta. Sedan har det fått torka över natten så resterande bör ju ha dunstat bort. Men några vatten byten blir det ju. Mindre roligt var det med det nya filtermaterialet bakom BTN som inte gillade Klorin. Dom gick från blåa till snuskigt gröna. Så slängde allt filter och ska köpa ny filtermatta i veckan.

                Kommentar

                • GlennWiberg
                  • May 2011
                  • 301

                  #23
                  Nu har jag spolat av det ytterligare 2 gånger så nu luktar det typ inget klorin alls. Så nu har jag börjat limma dit nya frigolitskivor i botten. Så nu luktar hela lägenheten ättika

                  Kommentar

                  Arbetssätt...