luktar prutt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mary
    • April 2002
    • 22

    luktar prutt.

    Hej.

    Kan någon svara på varför mitt akvarievatten luktar prutt?
    Jag byter vatten varannan vecka typ 20%.
    Inga synliga alger förutom lite på växterna.

    HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Om du rör om med handen i gruset, kommer det upp en massa bubblor då? Om det gör det och bubblorna luktar som dåliga ägg har du nog matat alldeles för mycket och matrester ligger och ruttnar i gruset.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Ursprungligen postat av Mary
      Hej.

      Kan någon svara på varför mitt akvarievatten luktar prutt?
      Jag byter vatten varannan vecka typ 20%.
      Inga synliga alger förutom lite på växterna.

      HJÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄLP!
      Ja en bra regel är ju att ALDRIG fisa nära akvariet!

      Kommentar

      • 3 guppy
        • February 2007
        • 2068

        #4
        Ursprungligen postat av Anettejt
        Ja en bra regel är ju att ALDRIG fisa nära akvariet!

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Blir det som i Sonjas svar så sug igenom gruset och mata mindre ett tag
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • Mary
            • April 2002
            • 22

            #6
            OK jag ska rota lite i gruset. Matar firrarna ca 2-3ggr i veckan och det kan väl inte vara för mycket eller?
            Ska tänka på att inte fisa i närheten :-).

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Hur länge har akvariet varit igång?
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Mary
                • April 2002
                • 22

                #8
                Tja.
                Flyttade precis så där det står nu har det stått sen första juli och jag försökte få med så mycket vatten som möjligt. Inte bara nytt alltså. Jag flyttade bara en port bort så jag tvättade aldrig gruset för att det var ute ur vatten så kort, skulle jag gjort det ändå?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Beror på.

                  Luktar det ägg-prutt, luktar det blöt mossa/damm, eller luktar det ruttet, som ruttet kött ungefär? Det är olika orsaker:

                  Äggprutt-lukt beror på sumpgasbildning, och det får man mest i akvarier som varit igång rätt länge och har finkornig botten. Lösning: slamsug gruset oftare.

                  "Blöt mossa", "multnande löv" eller "unken damm"-lukt (luktar inte starkt illa, mera som kompost) beror på alger och multnande växter. Allmän städning, tätare vattenbyten, samt eventuellt filtrering över aktivt kol hjälper. Också vanligen i kar som varit igång länge.

                  "Rutten lukt", vattnet har en vass "giftig" lukt: det är ammoniak och svavelgaser, och beror på att nåt ruttnar i karet och att de goda nedbrytningsbakterierna inte hänger med. Lösning: kolla att det inte ligger en sur fisk eller stor klump mat nånstans, gör vattenbyten dagligen, och vänta. Har du inte ett växtakvarium kan det hjälpa att tillsätta salt.
                  Denna typ av lukt får man oftast i nystartade kar där de goda nedbrytningsbakterierna inte kommit igång än.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    En viss varning måste dock utfärdas (om det lukter svaveväte (typ ägg)) att inte gå bärsärk i bottenmatrialet eftersom svavelvätet är giftigt för fiskarna...

                    Se till att du har bra cirkulation i vattnet så det är bra syresatt (och gärna växter)

                    Kommentar

                    • GlennWiberg
                      • May 2011
                      • 301

                      #11
                      Gammal tråd men har själv samma problem och känns onödigt att starta en ny tråd.

                      Är så att jag köpt en begagnad BTN till mitt nya akvarium. Den luktade lite unket om man sniffade på den, Men när jag fyllt akvariumet med vatten luktade det betydligt mer. Nu när jag öppnar rampen slås man av en stank som är mellan äggmök och rutten fisk. Låter manlocket vara öppet så stinker det i hela rummet.

                      Allt i akvariet är nytt utom BTN.

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Om du inte har övermatat akvariet så är det antagligen en massa ruttnande alger på bakgrunden. Bara att låta algerna ruttna bort. Täta vattenbyten och en knivsudd bordssalt per hink vatten du byter borde fixa det.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • GlennWiberg
                          • May 2011
                          • 301

                          #13
                          Ne allt är helt nytt utom BTN så har inte köpt någon fisk alls. Bakgrunden ser fin ut. Ser inga alger iallafall men får ta och gå över den med en kökssvamp och se om det blir bättre.

                          Kommentar

                          • GlennWiberg
                            • May 2011
                            • 301

                            #14
                            Ne fick inte att gnugga rent. Och vill bli av med dofften. Då jag ej har någon fisk så slängde jag i 4.5 dl klorin så 24 timmar lär det allt vara rent. Sedan skölja ur akvariet en 10gånger. Ingen fisk kommer förens om 1mån

                            Kommentar

                            • Kapten Zoom
                              • January 2011
                              • 814

                              #15
                              Det kan vara växter som säljs som akvarieväxter men i själva verket är sumpväxter. Dvs de tål inte att vara helt under vattnet längre tid då ruttnar de.
                              Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...