Kan jag låta det stå?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    Kan jag låta det stå?

    Köpte ett nytt kar för några dagar sedan (juwel rio 80). med karet köpte jag 25kg sand och någon jord som skulle vara bra för växter som man lägger i botten.

    när jag la i sanden och allt och fyllde med ca 60L vatten såg jag att karet inte stod i lod.. sur blev jag och tömde ut vattnet och nästan all sand och flyttade karet så det stor rakt, nu är det max 2-3 mm som felar.

    Nu har jag fyllt det med ca 80L vatten och har inte pumpen eller något i gång. vattnet är jätte grumligt och lite av jorden flyter runt.

    Kommer det att lägga sig på botten efter ett tag? jag ska åte till turkiet på onsdag och är borta i en vecka, men jag vill inte fylla det ifall det skulle läcka.

    Kan det stå halv fullt eller blir det dåligt då?

    Tackar om jag får några svar
    Mvh Patrik
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Klart att jorden sjunker.... Det gör den alltid efter ett tag...

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      En lutning på 2-3 millimeter på ett 80-liters akvarium är inget problem.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        En lutning på 2-3 millimeter på ett 80-liters akvarium är inget problem.
        Nu gjorde jag fel :P juwel rio 180 skulle det vara.. sorry

        Jag tänkte att det står halv fullt under 2veckor för att det ska gå in sig om man kan säga så.
        Ska jag lägga på locket över det så länge eller kan det stå så?

        Jag vet att någon millimeter lutning inte är några problem, men om det lutar ner i tex vänster hörn? så får det inte vara eller?

        Ha det gött!
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Xul
          • January 2007
          • 709

          #5
          Klart att det kan stå både en eller flera veckor..

          Viktigt efteråt är att fylla upp det och sätta igång cirkulationen (filtret) så vattnet frisknar till innan fiskarna slängs i. Vattnet kan bli lite "sjukt" när det står men cirkuationen fixar detta på några timmar (men låt det gå 24h i alla fall)

          Lock eller inte spelar ingen roll...

          Kommentar

          Arbetssätt...