flytta fisk från ph 7.5 -> 8.5, hur snabb koppning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

    flytta fisk från ph 7.5 -> 8.5, hur snabb koppning?

    Hej vänner.

    Mitt nya akvarie har varit igång ett tag nu och jag tänkte släppa i två st
    Ancistrus som kan mjukstarta det. Karet dom gått i har ph 7.5 och det nya ligger nånstans mellan 8 och 8.5. Det nya karet skall utöver Ancistrus bli hem för malawisar.

    Alla råd om koppning jag sett gäller när det är någorlunda liknande vattenvärden men 7.5 till 8.5 blir faktiskt en faktor 10 mindre surt (pga den logaritmiska skalan). Ganska stor skillnad med andra ord.

    Har ni några råd och erfarenheter att delge?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Den pH skillnaden är helt försumbar. Förutsatt att salthalten är densamma är det bara att håva över fisken.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • JohanRex
      • June 2007
      • 144

      #3
      Åh, det låter bra!

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13135

        #4
        jag skulle råda dig att koppa in dem under ett par timmar! 7,5 och 8,5 är väldigt stor skillnad och ph är ju nåt som vekligen påverkar fisken!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Håller mer med Azur än åheim - försumbar...
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13135

            #6
            Ursprungligen postat av erikthur
            Håller mer med Azur än åheim - försumbar...
            Go figures
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • JohanRex
              • June 2007
              • 144

              #7
              Jag tog det säkra före det osäkra och tog ca 10l + malar från gamla akvariet och tillsatte sedan en skvätt från nya med jämna mellanrum. Höll på så tills jag tröttnade och sen hivade jag över dom i nya karet. Det verkar gå bra. Dom gillar skarpt alla nya håligheter att gömma sig i.

              Kommentar

              • erikthur
                • March 2004
                • 9953

                #8
                @åheim: Själv många gånger flyttat killis mellan pH 7-8 och pH 4-5 direkt och utan några som helst problem. Även tillbaka förståss...
                Killies is a lifetime passion

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13135

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  @åheim: Själv många gånger flyttat killis mellan pH 7-8 och pH 4-5 direkt och utan några som helst problem. Även tillbaka förståss...
                  ett helt olämpligt förfarande och tycker inte det ska rekommenderas till nån!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • erikthur
                    • March 2004
                    • 9953

                    #10
                    Baserat på vadå?
                    Inte på Jorgen Scheel eller Wright Huntley iaf. Dom gör det - jag gör det...
                    Killies is a lifetime passion

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13135

                      #11
                      Ursprungligen postat av erikthur
                      Baserat på vadå?
                      Inte på Jorgen Scheel eller Wright Huntley iaf. Dom gör det - jag gör det...
                      hör till grundläggande akvariekunskaper och för dumt att jag slösa energi på
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Erikthur har alldeles rätt: "pH chock" existerar inte som dödsorsak för fisk. Osmotisk chock existerar, om man flyttar mellan vatten med olika salthalt, men inte pH chock. Om alla andra parametrar är desamma som märker fisken inte ens ett flytt från pH 6.5 till pH 9.
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13135

                          #13
                          i praktiken har man inte samma parametrar med ett så skifftande ph!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #14
                            Mjae... Det beror alldeles på vad man gjort med kemin. CO2 dosering t.ex. drar ned pH utan att påverka salthalt. Sen är flytt "uppåt" i salthalt mindre farliga än flytt "nedåt" i salthalt.

                            Menmen, mer relevant för just denna tråd är att när det gäller 7.5 till 8.5 så är det med stor sannolikhet samma parametrar, och skillnaden i pH är i alla händelser försumbar.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • åheim
                              • April 2006
                              • 13135

                              #15
                              vadan denna ständiga rekommendationen då att ph värdet inte är så viktigt utan huvudsaken att det är stabilt! Och att ph inte bekymrar fisken tror jag inte alls på, man kan lätt föreställa sig vad det bla gör med slemhuden...
                              Viva Leo Buscaglia

                              Kommentar

                              Arbetssätt...