Hur balansera ph när man har mycket rötter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zirconia
    • May 2007
    • 701

    Hur balansera ph när man har mycket rötter?

    Jag ska ha en hel del rötter i mitt nya kar, hur blir det då, rötterna ska väl göra vattnet rätt surt?

    Jag fick veta idag att jag redan hade lite lågt ph för mina Platys och Guppys som bor i det karet, och fick tipset att köpa en kalksten, en liten en..

    Men hur gör ni andra?

    Om ni har mycket rötter, sjunker phvärdet massor då eller?
    Hur kompenserar ni det?

    Hur ska jag göra?
    Är kalksten bra?

    Jag glömde köpa idag, men ska köpa imorgon isåfall..

    Har inte införskaffat rötterna än, men när jag väl gör det vill jag ju inte att alla fiskarna ska må dåligt pga phvärdena..
    / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Så långt ner kommer ditt pH inte att sjunka av rötterna om det inte händer något extraordinärt. Gör regelbundna vattenbyten med ca 20-30% i veckan så kommer det att hålla sig ganska stabilt.

    Lågt pH för dessa fiskar, vad är det? Ett stabilt pH är mycket bättre för fisken och även mot alger än att du ska hålla på och laborera med vattnet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Zirconia
      • May 2007
      • 701

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Så långt ner kommer ditt pH inte att sjunka av rötterna om det inte händer något extraordinärt. Gör regelbundna vattenbyten med ca 20-30% i veckan så kommer det att hålla sig ganska stabilt.

      Lågt pH för dessa fiskar, vad är det? Ett stabilt pH är mycket bättre för fisken och även mot alger än att du ska hålla på och laborera med vattnet.
      Okej, jo, vi gör ju såna vattenbyten redan, så då är det okej då antar jag.

      Okej, ang lågt ph, ingen aning.. ja, allt annat verkar ju funka bra, så du menar att det är bättre att det är stabilt som jag antar att det är nu, istället för att hålla på ändra på det så det börjar svänga hit och dit?

      Jo, det låter vettigt..
      / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det är alltid bättre med ett stabilt pH än ett som åker upp och ner, om det inte är helt åt skogen fel.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Zirconia
          • May 2007
          • 701

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Det är alltid bättre med ett stabilt pH än ett som åker upp och ner, om det inte är helt åt skogen fel.
          Jo, det förstår jag ju.. har ärligt talat aldrig mätt ph, men på djuraffären sa dom (när dom skulle kolla mitt vatten) att det var lite för surt (lite) och att jag kunde ha en liten liten kalksten, men jag vet inte om jag vågar ha det, då kanske det blir för högt..

          Det blev väl det för nån annan som skrev här i forumet.. :-/ så jag vet inte..
          Senast redigerad av Zirconia; 03 August 2007, 17:57.
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

          Kommentar

          Arbetssätt...