små bubblor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Belladonna
    • July 2007
    • 10

    små bubblor

    Hej är det någon som kan hjälpa mig och förklara varför jag fick en massa små mini bubblor runt i akvariet överallt tätt när jag startade upp ett akvarium första gången och även senare ett par gånger vid vatten bytet, men nu dom senaste gångengerna inget alls...
    hur kan det komma sig att jag fick först men inte senare och vad är det för bubblor. är det syre?
    Har en syresten och den får jag stora bubblor som försvinner vid ytan.

    //Belladonna
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    #2
    Att du har fått dem är fullt naturligt när du sprutar i vatten det händer oss alla,men det konstiga är att när du gör vatten byten nu för tiden inte får dem det fattar jag inte alls,mycket beror på hur du sprutar i vatten i karet ifrån slangen om du håller den ovanför vattenytan så får du givetvis fler bubblor än om du har den under vatten ytan.
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Belladonna
      • July 2007
      • 10

      #3
      Jag använder ingen slang från kranen utan spolar i vatten från kranen direkt i en 2 liters tillbringare som jag i sin tur häller över i akvariet ca 5 cm från ytan och har alltid gjort så.
      Konstigt är det i allafall.

      Har det nån betydelse att det inte blir så längre (alltså inge bubblor)??

      mvh Belladonna

      Kommentar

      • plorozen
        • January 2004
        • 531

        #4
        beroende på var bubblorna hamnar så kan de bero på olika saker, om det bara bubblar på dina växter så kan det bero på att du genom vattenbytet tillför koldioxid och syre till vattnet, vilket dels får växterna att producera extra syre, samt då vattnet blir mättat på syre så löses inte det producerade syret upp sig, utan bildar bubblor.

        om det blir bubblor överallt så kan det bero på att du tillför kallt vatten, vilket löser gaser bättre än varmt vatten, och när vattnet sedan blir varmt så löser gaserna ut sig och bildar bubblor, på samma sätt som när du gäller upp ett glas ramlösa.

        Kommentar

        • Belladonna
          • July 2007
          • 10

          #5
          Tack för svaren!

          Mvh Belladonna

          Kommentar

          Arbetssätt...