Ph-värde till Crystal red räkor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fishguy
    • February 2007
    • 12

    Ph-värde till Crystal red räkor

    Hej!

    Har lite funderingar...

    Jag bor i Skåneland och har då alltså hårt vatten. Enligt kommunens hemsida så ska jag ha pH 8 i kranvattnet, vilket bör stämma. Karets pH-värde är inte uppmätt, vet inte i vilken omfattning vattenvärden ändras i karet. Jag har ju i och för sig en lite rot, men den bör nog inte påverka pH-värdet så mycket. Crystal Red räkor ska ha pH 6-7,8. Det är ju kul att kunna få sina framtida djur att föröka sig, vilket de inte ska göra i alltför hårt vatten. Nu har jag än så länge bara Amano- och Körsbärsräkor, vilka ska klara ett högre pH. De verkar i varje fall trivas alldeles utmärkt, i och för sig så är jag en rätt ny räkägare. När jag gör mina delvattenbyten så låter jag vattnet stå i hinkar ett dygn. Främst pga av att jag vill få kallvattnet rumstempererat, men även för jag har inbillat mig att kalken sjunker till botten och därmed sänks pH:et. Tror om jag ska vara helt ärligt att det sistnämda inte direkt påverkas nämnvärt. Jag använder vattenberedningsmedlet Aquabon vid mina delvattenbyten. Påverkar det här medlet pH:et eller binder det bara tungmetaller och skyddar fiskarnas gälar? Hur ska jag enklast få ner pH:et till mina framtida räkor när jag väl får tag i dem? Finns det något lättdoserat preparat att använda? Jag vill ju helst inte behöva bli "deltidskemist" som mäter vattenvärden stup i kvarten... En enkel lösning är jag helt enkelt ute efter.
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Vet du hur mycket du har i kh i vattnet då?
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Fishguy
      • February 2007
      • 12

      #3
      Jag vet inte mitt värde i enheten kh. Den uppgiften jag har är att vattnets totalhårdhet är 12,5 dH° (tyska grader). Kanske är det här olika beteckningar för samma sak? Det borde i varje fall gå att omvandla till kh, tror jag...

      Kommentar

      • Sonja
        • October 2003
        • 7357

        #4
        Oj, då får någon annan hjälpa till.
        Alltid nyfiken!
        Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Fishguy
          Jag vet inte mitt värde i enheten kh. Den uppgiften jag har är att vattnets totalhårdhet är 12,5 dH° (tyska grader). Kanske är det här olika beteckningar för samma sak? Det borde i varje fall gå att omvandla till kh, tror jag...
          Nej det går inte att omvandla till KH - men sannolikt är ditt KH rätt högt.

          Jag hade nog då kört med någon slag av torvfiltrering eller använt kört med en hel del torkade ekablad.
          Eller om du har någon liten elektrisk luftavfuktare hemma så kan du blanda upp med en del av det vattnet

          PS: Någon kalk lär du inte bli av med genom att låta vattnet står i en hink.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Fishguy
            • February 2007
            • 12

            #6
            Jag vill helst inte ha torv direkt i karet, möjligtvis något enstaka Ekblad. Alternativet när jag har ett guppyhotell med ett väldigt stort innerfilter är att placera torven i filtret. Jag antar det borde vara enklast att lägga torven i en filterpåse och slänga ner det i filtret. Vilken del i nuvarande filerkonstruktionen är lämpligast att minska, se bild www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JPRRENDNFQI ? Jag skulle nog själv gissa på att man plockar bort lite i botten på första filterbehållarens "svamp". Eller möjligtvis är kanske bättre att skippa "svampen" före bioringarna? Det kanske egentligen inte har någon betydelse, då vattnet ändå ska igenom alla steg... Köper man torven i någon pressad garnualatform eller använder man sig av vanlig trädgårdstorv? Hur ofta behöver torven bytas? Den borde ju bli neutraliserad av vattnet med tiden... I och för sig borde det kanske vara rätt knepigt att svara på, utan att mäta... Filterpåsar finns det att köpa färdiga? Jag är ju ingen fena vid symaskinen... Tack för era svar!
            Senast redigerad av Fishguy; 26 July 2007, 22:19.

            Kommentar

            • Katharina
              • December 2006
              • 4045

              #7
              Låter bra, tycker jag..

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nej det går inte att omvandla till KH - men sannolikt är ditt KH rätt högt.

              Jag hade nog då kört med någon slag av torvfiltrering eller använt kört med en hel del torkade ekablad.
              Eller om du har någon liten elektrisk luftavfuktare hemma så kan du blanda upp med en del av det vattnet

              PS: Någon kalk lär du inte bli av med genom att låta vattnet står i en hink.
              Jag är försiktig med att hälla i en massa preparat i räkkaren... Kör bara med naturliga grejer, alkottar och trärötter mm.. Enligt folk på räktråden så är räkorna mer känsliga för kemiska medel än firrar och jag har fått för mig att de inte ens gillar Aqua Safe så nu kör jag helt naturellt i mina kar..
              Ha dé bäst... Tina

              Kommentar

              Arbetssätt...