Start av akvarium?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quarantino
    • February 2007
    • 350

    #16
    Jag kanske skulle läst på lite innan jag sa nåt om ammoniumet... Men jag har näring till mina krukväxter och på flaskorna står det att en del är ammoniumkväve, så jag antog att det också fanns i växtnäring för akvarier. Tror också att jag såg det på Nutrafins hemsida, Nutrafins Plantgro. Hittar inte dit just nu.

    Gjorde en sökning på ammoniumkväve och hittade en arkiverad tråd här på zoopet, citat Lasse:

    Allt levande material behöver fosfor (P) och kväve (N), kvoten brukar hålla sig till en del P på 6-10 delar N. Växter och alger är inget undantag. De flesta växter och alger kan bara tillgodogöra sig P och N om det förekommer som PO4 (fosfat) och som NH4 (ammonium), NO2 (nitrit) eller NO3 (nitrat).

    Från tråden: http://www.zoopet.com/forum/archive/...p/t-46688.html

    Kanske någon växtexpert kan tala om hur det ligger till?

    Kommentar

    • quarantino
      • February 2007
      • 350

      #17
      Lägger till ytterligare ett ganska nytt citat av, Lasse(om det nu är samma som ovan?):
      Ett NH4 passerar inte ut som en gas utan pumpas aktivt ut via speciella jonpumpar i gälarna. NH4 (ammonium) är ogiftigt för fisk eftersom de klarar att göra av sig med det via en aktiv transport mot en koncentration. NO2 är en jon och kan passera via en osmosliknande process men dess giftighet beror inte på att den "bränner sönder gälarna" utan som framgår i din egen länk minskar blodets förmåga att ta upp syre genom att blockera hemaglobinet. Klorider i vattnet hindrar denna process NH3 (ammoniak) däremot kan bränna sönder gälarna men det är inte en process som inte kan läka ihop utan fisk kan återhämta sig från en sådan chock genom att helt enkelt producera ny gälvävnad precis som du kan återhämta dig från ett sår.

      När förekommer fritt ammoniak (NH3).? NH3 och NH4 är två sidor av samma mynt. Vilket som domminerar är en fråga om pH. Vid 7,0 föreligger 99,99 % som det ofarliga amminumet och vid pH 8,5 och temp 25 grader är 85 % NH4 och 15 % i den farliga formen NH3. Kurvan är inte linjär - vid pH 7,5 är 98,2 % i den ofarliga formen och 1,8 % i den farliga formen, vid pH 8,0 är 94,5 % i den ofarliga formen och 5,5 % i den farliga formen.
      Ja, så ammoniumet är inget att oroa sig för utan för höga pH:n då delar av ammoniumet ombildas till ammoniak.

      Och bakterierna vill ha ammonium. Har man inte fisk i så är det heller ingen nytta med att ha i bakterikulturer innan. Däremot försökte jag vara listig, när jag kom på att ammoniumet i växtnäringen skulle fungera som "fisk", detta istället för att använda ammoniak, som jag just nu experimenterar med i mina "fishless cycle" burkar.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av quarantino
        Jag kanske skulle läst på lite innan jag sa nåt om ammoniumet... Men jag har näring till mina krukväxter och på flaskorna står det att en del är ammoniumkväve, så jag antog att det också fanns i växtnäring för akvarier.
        Ja växtnäring till krukväxter innehåller ammonium, men växtnäring för akvarieväxter gör inte det, utan den innehåller nitrat istället.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        Arbetssätt...