ph-värde för högt. MEN...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luigi
    • June 2006
    • 28

    ph-värde för högt. MEN...

    Hejsan!

    Jag testade ph-värdet i mina två akvarier nyligen. I det ena var det bra(200 liter). Men i mitt 100-liters var det 7,0-7,2. I zooaffären sade han att 7 var max(En mycket erfaren kille).
    Men det lustiga nu är att mina sorgmanteltetror leker (Allt de behövde var några Cabomba), så fiskarna verkar ju inte lida av det. Är det för växterna det är illa då??
    Akvariet är även drabbat av något jag tror är blågröna alger. De ser ut som slemmiga hinnor som täcker botten, växter, stenar och rötter. De är mörkgröna kanske lite åt det blåa hållet. Men sedan jag satt ner lite snabbväxande växter har det inte varit så illa.
    Men de finns kvar och jag undrar även om de kommit på grund av det höga ph-värdet eller om det rentav är de som orsakat det??
    MVH Andreas

    Min akvariesida:
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Ett pH som i ditt fall ligger runt 7-7,2 är inte högt. Har du bara ett stabilt värde så är det lugnt och fiskarna trivs bättre än att du ska försöka sänka det och får ett svajigt pH.
    Det låter som cyanobakterier du fått i karet, och det finns massor att läsa om detta: http://zoopet.com/forum/search.php?searchid=1331012
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Luigi
      • June 2006
      • 28

      #3
      Tack för det snabba svaret!
      Här hittade jag all tänkbar information i "tropfrog's" inlägg: http://zoonen.com/perzoonen/forum/vi...06114&fkeyword=
      Det stod bland annat att man kunde vända på cyanon dvs att man begravde den i gruset. Det har jag gjort regelbundet så det kan vara orsaken till att det inte finns lika mycket nu.

      Men nu har jag ett problem till.
      Jag har skaffat växtgödning och jag har för mej att ph-värdet inte fick ligga över 7 för att det skulle funka...det heter super-gro. Någon mer info kan jag inte hitta, förutom dosering.
      MVH Andreas

      Min akvariesida:

      Kommentar

      Arbetssätt...