nitrit kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    nitrit kar.

    Tja.
    I mitt 240malawi fick jag nitrit, och nu har jag vunnit striden mot nitriten, och den är borta. Hade 8 fiskar i, men 3 strök med under nitriten. Det jag undrar nu är om det är möljligt att skaffa nya fiskar till karet? Hade tänkt lämna in dom 5 jag har och byta mot några andra. Blir det nitrit igen då?

    /fredd
    www.frfoto.tk
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Nitrit igen?

    Varför skulle det bli det? Skall det stå tomt utan fisk längre tid (veckor alltså) kommer det ändå att finnas liv i det.. Skäckor kanske och så

    Bakterierna behöver bara lite näring så de överlever ju..

    Du får nog förklara lite mer exakt vad du hade tänkt att göra är jag rädd....

    Kommentar

    • MagArne
      • December 2006
      • 424

      #3
      Vad har du för filterutrustning i karet?

      Nitriten kommer när akvariet är nystartat och sjunker sen när filterbakterierna i filtret kommit igång. När du gör rent filtret så krama bara ur filtersvamparna i en hink med vatten från akvariet. De ska inte bli kliniskt rena när man tvättar dom för då försvinner bakterierna.

      Har du bara vatten i akvariet och filtret igång så kan jag inte tänka mig att nitrithalten skulle öka om du skaffar nya fiskar.

      Kommentar

      • fredd
        • February 2007
        • 3360

        #4
        jag har en juwel pump + en massa filterkuber i en av modulerna, sen har jag en Maxi-Jet 1000 i en annan modul med massor av filterkuber.

        Jag tänkte om akvariet blev överbelastat och det kanske uppstod nitrit igen, var något jag fick för mig.

        jag har nu 5 fiskar i det, tänkte lämna in dom till en butik, och köpa med mig 6 andra fiskar hem.

        Jag kanske oroar mig lite väl mycket, men ville bara vara säker så att ja inte köper fiskar och att nitriten kommer tebax och dödar dem med ;p.
        www.frfoto.tk

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13135

          #5
          du har mycket filtermedia så jag förstår inte att du fått nitrit... om det nu inte är nystartat vill säga!?
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            #6
            startade det för 5 veckor sen, med 8 fiskar. Tror jag matade för mycket ett par dagar och det var nog det som gjorde det.
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • MagArne
              • December 2006
              • 424

              #7
              Där har vi förklaringen. Nitriten brukar komma efter 2-3 veckor i nystartade akvarium. Men är halterna låga nu så är det inga problem att skaffa nya/fler fiskar. Som du skriver själv så är det smart att vara sparsam med matningen, speciellt i nystartade akvarium.

              Någon som kan svara på hur man håller nere nitrathalten i nystartade akvarium? Är det täta vattenbyten och regelbundna vattentester som gäller? Är ju inte alla som har tillgång till en näve skitigt akvariegrus eller filtersvampar att kasta i sitt filter för att dra igång bakterierna.

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                ja vet ju hur man ska göra, men ändå är jag dum och inte gör det. Man börjar med ett fåtal fiskar och matar sparsamt, gör vattenbyte efter en vecka eller 2. Ibland tänker man sig inte för:P
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Ursprungligen postat av MagArne
                  Någon som kan svara på hur man håller nere nitrathalten i nystartade akvarium? Är det täta vattenbyten och regelbundna vattentester som gäller? Är ju inte alla som har tillgång till en näve skitigt akvariegrus eller filtersvampar att kasta i sitt filter för att dra igång bakterierna.
                  1) Få fiskar i början
                  2) Lite mat
                  3) Tillsätt bakterier på flaska

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Här hittar du några förslag, sättet att flå en katt är många.


                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    Arbetssätt...