varför händer detta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matlo
    • May 2007
    • 295

    varför händer detta?

    Under rättså långtid nu så efter alla vatten byten jag gör i mina akvarium så kliar sig fiskarna mot bottnen eller mot något annat vast, det är väll parasiter eller svamp men varför kommer det efter vatten byten isåfall? och efter jag har slängt på några koppar med salt (olika mycket till olika akvarium) för att hålla väck parasiter etc så försvinner det helt, men det kan väll knappast vara något i vårt vatten dom kliar sig för?
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Ursprungligen postat av matlo
    Under rättså långtid nu så efter alla vatten byten jag gör i mina akvarium så kliar sig fiskarna mot bottnen eller mot något annat vast, det är väll parasiter eller svamp men varför kommer det efter vatten byten isåfall? och efter jag har slängt på några koppar med salt (olika mycket till olika akvarium) för att hålla väck parasiter etc så försvinner det helt, men det kan väll knappast vara något i vårt vatten dom kliar sig för?
    Tror inte detta har med bakterier eller parasiter att göra - snarare beror det nog på någon parameter i ditt kranvatten. Salttillsatsen gör att i första hand jonstyrkan ändras medför att osmosförhållandet mellan vattnet och fisken ändras. Det kan vara något som irriterar slemskiktet hos fisken så de reagerar såsom det skulle vara parasiter. Klor i vattnet vore en självklar sak att gissa på men då skulle troligvis inte en salttillsats hjälpa. Vet du från vilket vattenverk i Helsingborg du får vattnet ifrån (har för mig att det är minst två)

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • matlo
      • May 2007
      • 295

      #3
      Ursprungligen postat av Lasse
      Tror inte detta har med bakterier eller parasiter att göra - snarare beror det nog på någon parameter i ditt kranvatten. Salttillsatsen gör att i första hand jonstyrkan ändras medför att osmosförhållandet mellan vattnet och fisken ändras. Det kan vara något som irriterar slemskiktet hos fisken så de reagerar såsom det skulle vara parasiter. Klor i vattnet vore en självklar sak att gissa på men då skulle troligvis inte en salttillsats hjälpa. Vet du från vilket vattenverk i Helsingborg du får vattnet ifrån (har för mig att det är minst två)

      MVH Lasse
      Helsingborgs vattenverk, enligt min pappa, och vattnet kommer ifrån Bolmen.
      Klor kan det inte vara då fisken har svamp och sånt på fenorna ibland har jag sett (lite salt och det är borta), det skulle vara helt borta till 100% om det skulle vara rättså höga doser av klor. Rättare sagt det skulle inte finnas över huvudtaget.
      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Jag har varit inne och tittat på Helsingborgs vattenkvalité http://www.helsingborg.se/templates/...e.aspx?id=1367

        Vattnet är mjukt och jonsvagt och det är sällan man klorerar. Det salt du lägger i är för sig självt inte dödande på svamp och bakterier - för att bli det så måste du upp i sådana koncentrationer att din fisk dör också. Vad salttillsatsen gör är att den ökar jonstyrkan på vattnet och fisken behöver inte lägga ner lika stor energi på att uppräthålla saltbalansen (osmosen) utan kan lägga det på immunförsvaret istället. I ditt fall kan det också vara så att ditt kranvatten påverkar fiskens slemproduktion (den är alltid sämst på fenor) och gör att slemmet inte kan hindra svamp och bakterier att få fotfäste.

        Efter att ha tittat på analysresultaten från ditt kranvatten tror jag fortfarande att det är just kranvattnet som orsakar dina problem - exakt hur kan jag bara spekulera i men klart är att din salttillsats hjälper så fortsätt med den vid dina vattenbyte. Använder du ngt vattenberedningspreparat (aqua-safe eller liknande) ?

        MVH Lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • matlo
          • May 2007
          • 295

          #5
          nej min pappa säger att det är bara löjligt/onödigt (han har hållit på med akvarium i över 30år) för oss som bor som vi gör, dock inte i stockholm och sådant där vattnet ofta står still länge där man måste klorera och sånt iallafall så sa han. Men undrar bara det du menade med " det salt du lägger i är för sig självt inte dödande på svamp och bakterier" salt tar ju kål på all svamp och parasiter väll? (nästan) har säkert missuppfattat dig helt! sen de medlet som du pratade om måste väll stå i någonhink eller något sånt väll i 2dygn? skulle inte passa med 380hinkar (10l each) i huset. vi har igång 3.8kubik vatten i källaren sammanlagt med alla akvarium.
          mvh oliver.
          Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Nej salt tar inte kål på varken svamp eller bakterier i de koncentrationer som du har i akvarier. För att få en dödande effekt av salt (natriumklorid = vanligt bord salt) måste du komma upp i mycket högre koncentrationer än vad dina fiskar tål. Det är dock en utbredd missuppfattning att salt dödar svamp, bakterier och parasiter i akvarium. Däremot hjälper saltet fisken att upprätthålla något som kallas för osmos. En fisk håller en salthalt på ca 0,9 % - sötvatten oftast 0 %. Saltet i fisken vill gå ur fisken och in i vattnet och vattnet vill gå in i fisken - allt för att utjämna skillnaderna i salthalt. Fisken måste motverka detta - detta kostar energi. Genom att höja salthalten lite i vattnet så minskar man koncentrationsskillnaden mellan vatten och fisk så att det inte stressar fisken så mycket och den kan lägga sin energi på immunssystemet istället. I ditt fall kan nog också slemproduktionen från fisken påverkas av stress och om den påverkas lite är det alltid fenkanter som drabbas först. Slemet är fiskens första försvar mot fiender.

            Saltet fungerar - men inte riktigt på det sätt som många tror.

            Med vattenberedningsmedel behöver man inte ha vatten stående i hinkar - det var ett gammalt knep för att bli av med klor i vattnet innan vattenberedningsmedlen kom.

            Det är nog inte nödvändigt för dig att använda vattenberedningsmedel eftersom saltet fungerar för att hindra angreppen och att fisken kliar sig. Om ni misstänker klor så prova att lägga i en knivsudd askorbinsyra (c-vitamin) per 500 liter vatten (svårt att överdosera). Detta neutraliserar både klor och kloraminer i vattnet.

            Du hade en fråga om varför fiskarna kliar sig och min uppfattning är att det beror på vattnet när du byter och då på dess kemiska sammansättning. botmedlet har du redan hittat - salt även om det kanske inte fungerade exakt som du eller din pappa trodde.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • matlo
              • May 2007
              • 295

              #7
              tjena, okej... jag kan inte så mycket om detta men Natriumklorid finns väll fasen inte i salt? då man andvänder det inom sjukvården väll? bakteriedödande etc? men pappa ville även tillägga lite saker men han kan väll maila dig då jag inte orkar att skriva allt han står och rabblar upp..... ;/ men han skriver senare han sa något om det med C-vitamin och sådant crap men somsagt jag kan inget om detta så det får ni snacka om... han hade en del frågor med.
              Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

              Kommentar

              • flygrc
                • June 2006
                • 2755

                #8
                Ursprungligen postat av matlo
                men Natriumklorid finns väll fasen inte i salt? .
                Jo det är det är precis vad det är, NaCl
                sedan finns det fler saltsorter tex Magnesiumklorid osv med de olika alki metallerna
                https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #9
                  Ursprungligen postat av matlo
                  tjena, okej... jag kan inte så mycket om detta men Natriumklorid finns väll fasen inte i salt? då man andvänder det inom sjukvården väll? bakteriedödande etc? men pappa ville även tillägga lite saker men han kan väll maila dig då jag inte orkar att skriva allt han står och rabblar upp..... ;/ men han skriver senare han sa något om det med C-vitamin och sådant crap men somsagt jag kan inget om detta så det får ni snacka om... han hade en del frågor med.
                  Han kan gärna skicka ett pm till mig. Dock - innan han påstår att C-vitamin och klorbortagning är crap kan du tipsa honom att söka på detta i detta forum så spar han en del skrivande (och lär sig lite nytt på kuppen).

                  Precis som flygrc skrev är det vi i vanligt tal kallar salt i verkligheten natriumklorid - NaCl. Ja, det används i sjukvården i en koncentration på ca 0,7 - 0,9 procent vid injektioner och sårtvättning. Det är inte speciellt bakteriedödande i den koncentrationen men det är ungefär samma salthalt som du har i kroppen och därför kan du tvätta i öppna sår med det. Om du skall desinficera ett sår så får du använda betydligt starkare medel än salt. Googla lite på desinficera så får du se.

                  I akvarier brukar man bara rekommendera ca 0,2 - 0,3 % och det dödar inga mikrorganismer utan dess funktion är att motverka att fisken stressas genom att den förlorar salt till vattnet och troligtvis i ditt fall förbättra fiskens slemproduktion. Som upplysning kan jag medela dig att svamp och bakterieangrepp förekommer också bland saltvattensfisk (där du har en salthalt på ca 3,2 %) Det förekommer också i Östersjön där salthalten är väldig varierande (från 0 och ända upp till över 3 %). Beroende på hur stressad fisken är kan svamp och yttre bakterieangrepp ske även när du har salt i vattnet. I ditt fall fungerar saltbehandlingen - även om det inte är på det sättet som du tror i första hand.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • matlo
                    • May 2007
                    • 295

                    #10
                    ... JAG sa " C-vitamin och sådant crap, alltså jag menade typ, det får ni ta om vitaminerna och sånt skit, "crap" han sa inte det
                    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                    Kommentar

                    • matlo
                      • May 2007
                      • 295

                      #11
                      jag menade dock inte heller att det är skit att använda det
                      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Jag har själv en ca 25 år inom hobbyn bakom mig och jobbat en hel del med vattenkemi. Jag vet precis hur jag reagerade första gången när jag hörde denna uppgift för 3-4 år sedan. Jag använde starkare ord än crap kan jag lova dig. Men efter en disk. här på forumet och uppletandet av ett antal vetenskapliga artiklar så var jag tvungen att erkänna att det fungerar och det ganska bra. Dessutom tar det också kloramin vilket är ett ganska vanligt kloreringsmedel idag och som normalt inte går att lufta ut. Det var med den bakgrunden jag skrev det jag skrev. Tänk också på att när man disk. i ett forum så är det bara det man skriver som den läsande skall tolka. allt kroppsspråk, nyanser, förtydligande och annat försvinner. Att misstolka folk på grund av sättet att skriva är ganska vanligt.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...