Mjölkigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilo
    • May 2007
    • 7

    Mjölkigt vatten

    Vi har i akvariet vatten som ser ut att vara utblandar med mjölk. Vi har grumligt vatten ur kranen så vattnet ser inte helt genomskinligt ut i ett större vatten glas heller. Vi har egen brunn alltså.
    Fiskarna verkar må bra, yngel föds grodor lagt rom osv.
    Tidigare blev vattnet klart, men då hade vi så fruktansvärt mycket växter så man knappt såg några fiskar av den anledningen. Jag har tagit bort en del av växterna, pumpen pajjade och akvariet var utan pump (bara syresten) i några dagar. Nu går det bara inte att få bort det vita! Som sagt verkar ingen må dåligt men man vill ju gärna se fiskarna i klart vatten! Vattentesterna visar att allt är bra.
    Vad är det ? Vad göra?
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Ursprungligen postat av Lilo
    Vi har i akvariet vatten som ser ut att vara utblandar med mjölk. Vi har grumligt vatten ur kranen så vattnet ser inte helt genomskinligt ut i ett större vatten glas heller. Vi har egen brunn alltså.
    Fiskarna verkar må bra, yngel föds grodor lagt rom osv.
    Tidigare blev vattnet klart, men då hade vi så fruktansvärt mycket växter så man knappt såg några fiskar av den anledningen. Jag har tagit bort en del av växterna, pumpen pajjade och akvariet var utan pump (bara syresten) i några dagar. Nu går det bara inte att få bort det vita! Som sagt verkar ingen må dåligt men man vill ju gärna se fiskarna i klart vatten! Vattentesterna visar att allt är bra.
    Vad är det ? Vad göra?
    Grävd - borrad brunn ? Uppsala - vad har du för GH och KH (egentligen är jag ute efter kalciumnivån )

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      En egen brunn kring Uppsala låter som om det skulle bli väldigt mycket kalk i vattnet. Det skulle kanske kunna gå att få bort kalk genom att koka vattnet (det fälls då ut som s.k. pannsten).
      Annars hade jag trott att det var infusorier du har där...då kan det räcka med mörklägga akvariet totalt i ett par dagar.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      Arbetssätt...