Hur mycket nitrit är ok?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • quarantino
    • February 2007
    • 350

    #31
    Först, sorry Leonard! Blir lätt att man halkar in på närliggande frågor och ibland även lite mer avlägsna frågor... Ofta tänker jag att man kanske skulle starta en ny tråd men jag är lite bekväm och har jag då möjlighet att diskuterar sånt som intresserar mig i en befintlig tråd så brukar jag göra det och ser att andra också gör det. Inget försvar direkt. Har också blivit lite irriterad på när andra gjort så i mina trådar.


    Smått gedigen bakgrund där, Lasse!

    Reflektion, även om jag fick en "liten" slägga i huvet så kan det nog allmänt vara bättre att ifrågasätta utifrån ämnet än att man känner respekt inför en person(pga förhandsinformation) och inte vågar fråga/kritisera, eller tar för givet att personen alltid har rätt!

    Tack för infon och länkar!

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #32
      ammonium ofarligt?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #33
        Gränsvärde för ammonium i dricksvatten: Tjänligt med anmärkning 0,50 (mg/l NH4)
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #34
          Ursprungligen postat av åheim

          För fisk löst i vattnet -Ja. Har du någon anna källa som påstår annorlunda så vill jag tad del av den .

          Den källa du hänvisade till säger

          uppstår i naturen, när äggvita sönderdelas. Ammonium kommer ut i dricksvatten genom att det sipprar ut från soptippar, gödselstackar, jordbrukets silageanläggningar, från ammoniumgödselmedel eller från många av de förruttnelseprocesser, som förekommer i naturen. Man vill ej få ut ammonium i ytvattnet, då ammonium, vad det gäller fisk, har en mycket hög toxicitet. Denna toxicitet gentemot fiskar är beroende av många olika faktorer:
          1. Tid för påverkan
          2. Koncentrationen
          3. pH-värde
          4. Fiskens art
          Detta är inte riktigt/en livsfarlig förenkling av verkligheten. Den absolut avgörande faktorn för om ammonium/ammoniak komplexet är giftigt är pH. Den som skrivit ovanstående känner inte till/ vill inte försvåra för gemene man - att det rör sig om två olika ämnen beroende på pH - ammonium och ammoniak. Vi pH under 7 föreligger det i vatten som NH4 - ammonium. Vid pH 9,3 är 50% som ammonium NH4, 50 % som ammoniak NH3. Ammonium är ofarligt för fisk - du kan lätt mäta upp ammoniumhalter på över 4-5 mg/l i gammalt vatten som har lågt pH (pH under 7) utan att det påverkar fisken överhuvudtaget. Gör du dock en pH höjning så bildas det snabbt ammoniak NH3 som är dödligt giftigt kring nivåer av 0,1 mg/l. Om du läser igenom de två fiskodlings/akvaristartiklarna som jag gav referens så ser du att bägge stöder vad jag säger. Omvandlingen från ammonium till ammoniak är inte linjär. Vid en temperatur av 25 grader och pH 7 föreligger det som 99,43 % ammonium och 0,57 % ammoniak. Samma temperatur pH 7,5 -> 98,2 % ammonium - 1,8 % ammoniak. Samma temperatur pH 8 -> 94,6 % ammonium och 5,4% ammoniak. Samma temperatur och pH 8,5 -> 85 % ammonium och 15 % ammoniak (källa Laxforskninginstitutets samlingspärm för behandling av fisksjukdomar) och som jag sa innan vid ett pH på ca 9,3 så är förhållandet 50-50.

          Att veta detta har en enorm betydelse eftersom om man kör akvarium i ph under 7 och har en alldeles för låg alkanitet (eg tillgång på karbonater -> lågt KH dvs under 2) så fungerar inte nitrifikationen och ammonium kommer att anrikas i vattnet utan att man märker det. Inget kommer att hända om man inte plötsligen får för sig att höja pH:t Har man då för mycket ammonium i vattnet så kommer för mycket av det bilda livsfarligt ammoniak och slå ihjäl fisken. Detta är grunden till den rekomendation ni ofta ser att höj inte pH utan först byta rejält med vatten om ni har legat en längre tid under 7 och varför många rekommenderar att byta minst 90 % av vattnet om ni misstänker höga ammoniumhalter (eller mätt upp det). Spär ni inte ut ammoniumet ordentligt så kommer pH höjningen medföra att för mycket livsfarligt ammoniak bildas. det här problemet uppträder också vi långa transporter av fisk. De stressade fiskarna utsöndra mängder av ammonium och som tur är samtidigt ph sänkande ämner så att mäta upp ett pH kring 5 och en ammoniumhal långt över 1 vid en transport som varat i 24 timmar är ingen ovanlighet. Om man i ett sådant här läge väljer att sakta koppa in fisken med ett vatten med pH över 7 så slutar detta ofta med att man dödar fisken med hjälp av den ammoniak som bildas när pH:t stiger sakta utan att den ursprungliga ammoniumkoncentrationen späds ut. I detta läge är det bästa många gånger att ta upp fisken ur transporten och direkt lägga den i det nya vattnet. Alla fiskar klara dock inte detta och vill man vara på den säkra sidan så skall man ha förberett ett vatten där man sänkt pH genom att bubbla i koldioxid. Fisken koppas sakta med detta vatten och släpps slutligen i det nya vattnet (Det som var pH sänkt med koildioxid). Man luftar och får på det sätt ur koldioxiden och pH:t stiger. allt sker kontrollerat och utan risk för ammoniakförgiftning.

          Tant Nancy tackade mig för utförliga svar och det måste man ge om man inte vill förenkla så långt att det blir farligt. Ammonium är som ämne ofarligt för fisk - ammoniak är det inte. Ammonium omvandlas till ammoniak - hur mycket beror på pH:t.

          Det finns fysiologiska förklaringar till detta men det tänker jag inte gå in på nu - det får bli en senare fråga.

          MVH Lasse
          Senast redigerad av Lasse; 08 July 2007, 21:25.
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #35
            Ursprungligen postat av quarantino
            Reflektion, även om jag fick en "liten" slägga i huvet så kan det nog allmänt vara bättre att ifrågasätta utifrån ämnet än att man känner respekt inför en person(pga förhandsinformation) och inte vågar fråga/kritisera, eller tar för givet att personen alltid har rätt!

            Tack för infon och länkar!
            Givetvis - man skall alltid ifrågasätta men denna gång beslöt jag mig för "brösta upp mig" och gjorde det med en viss njutning . Det var det där lilla LoL som gjorde att jag tänkte - nu skall han j-lar i mig få så det räcker och blir över - för erfarenhet - det har jag.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • quarantino
              • February 2007
              • 350

              #36
              Ursprungligen postat av Lasse
              Givetvis - man skall alltid ifrågasätta men denna gång beslöt jag mig för "brösta upp mig" och gjorde det med en viss njutning . Det var det där lilla LoL som gjorde att jag tänkte - nu skall han j-lar i mig få så det räcker och blir över - för erfarenhet - det har jag.

              MVH Lasse
              Det där lilla LoL var faktiskt åt mig själv för min naivitet. Men jag kan förstå att det fanns tolkningsmöjlighet att jag LoL:ade åt den som säger sig ha erfarenhet...

              Hursomhelst, frid och fröjd!

              Kommentar

              Arbetssätt...