hur får jag ner mina Nitratvärden??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stoffy34
    • April 2007
    • 882

    #16
    Ursprungligen postat av Lasse
    Det är klart att vattenbyte hjälper att få ner nitrathalten om du i det ingående vattnet har halter som är låga (vilket du bör ha i Sundbyberg). Det är ren och skär mattematik. Om du matar mycket med proteinrik föda så motarbetar du givetvis sänkningen. Nitrattester för akvariebruk är oftast rena skojet, de flesta metoder reagerar kraftigt fel om de finns så lite som spår av nitrit exempelvis i provvattnet. Kan du köra snabbväxande växter som vattenpest ett tag så underlättar det kampen mot alger.

    MVH Lasse
    jag skall prova med att köpa vattenpest
    samt att göra tätare vattenbyten samt mata mindre

    då kanske det går bra

    Kristoffer

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #17
      Det finns nitratfilter, som har denitrifikationsbakterier. De omvandlar nitrat till ren kvävgas. Problemet är att de lever under syrefria förhållanden...och att få till det är inte helt lätt. Och följaktligen kostar de skjortan, också.
      Mitt tips är: Sätt i Vallisneria, några siamesiska algätare och en ancistrus. Sedan slipper du tofsar, iallafall. Lite grönalger är bara fint, tycker jag.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • Stoffy34
        • April 2007
        • 882

        #18
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Det finns nitratfilter, som har denitrifikationsbakterier. De omvandlar nitrat till ren kvävgas. Problemet är att de lever under syrefria förhållanden...och att få till det är inte helt lätt. Och följaktligen kostar de skjortan, också.
        Mitt tips är: Sätt i Vallisneria, några siamesiska algätare och en ancistrus. Sedan slipper du tofsar, iallafall. Lite grönalger är bara fint, tycker jag.
        hej

        ja skall prova det
        nu har jag GRYMT mycket alger
        mest tofsalger, men grönalger med

        tack för ditt tips!

        mvh

        Kristoffer

        Kommentar

        • MagArne
          • December 2006
          • 424

          #19
          Du skulle kuna prova Easy-Life EasyCarbo som är ett växtgödningsmedel som även hämmar algtillväxten. Det har diskuterats en del om dess innehåll som är en slags giftigt bakteriedödande sockerlösning men dosserar man bara rätt borde det inte vara några problem. Jag har inga alger än så länge efter jag starta upp mitt akvarium på nytt och började köra med EasyCarbo. Innan fick jag skrapa rutorna varannan dag direkt efter uppstart och tills jag gav upp och tömde skiten.

          Men först måste du se till att få ner nitraten. Det har du redan fått bra tipps på. När du gör rent filtret så krama bara ur filtersvamparna i en hink med akvarievatten. Svamparna ska inte vara kliniskt rena, bara få bort den värsta lösa skiten.

          Hör gärna av dig hur det gick med algerna sen, skulle vara kul att veta vad EasyCarbo går för eller om jag bara har haft tur. Mitt akvarium är välplanterat nu vilket det inte var innan.


          Kommentar

          • Stoffy34
            • April 2007
            • 882

            #20
            Ursprungligen postat av MagArne
            Du skulle kuna prova Easy-Life EasyCarbo som är ett växtgödningsmedel som även hämmar algtillväxten. Det har diskuterats en del om dess innehåll som är en slags giftigt bakteriedödande sockerlösning men dosserar man bara rätt borde det inte vara några problem. Jag har inga alger än så länge efter jag starta upp mitt akvarium på nytt och började köra med EasyCarbo. Innan fick jag skrapa rutorna varannan dag direkt efter uppstart och tills jag gav upp och tömde skiten.

            Men först måste du se till att få ner nitraten. Det har du redan fått bra tipps på. När du gör rent filtret så krama bara ur filtersvamparna i en hink med akvarievatten. Svamparna ska inte vara kliniskt rena, bara få bort den värsta lösa skiten.

            Hör gärna av dig hur det gick med algerna sen, skulle vara kul att veta vad EasyCarbo går för eller om jag bara har haft tur. Mitt akvarium är välplanterat nu vilket det inte var innan.

            http://www.easylife.nl/english/index.html?id=43
            hej

            ja kanske skall prova det
            det verkar som mina halter av Nitrat har gått ner lite nu i alla fall

            men de ligger fortfarande högt

            se nedan:
            No 3 = 50

            No 2 = 0
            GH= mindre än 7
            KH = 3 grader D
            PH = 7.2

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #21
              Är det Malawi du har? I så fall bör du höja både KH och pH. Hur många liter är karet på? Du bör upp till pH ca 8 och KH 6-9. Prova med någon matsked bikarbonat (finns i livsmedelsaffären) vid vattenbyte och sedan testa dig till hur mycket du behöver sätta till för att hålla stabila värden.

              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • Stoffy34
                • April 2007
                • 882

                #22
                Ursprungligen postat av Lasse
                Är det Malawi du har? I så fall bör du höja både KH och pH. Hur många liter är karet på? Du bör upp till pH ca 8 och KH 6-9. Prova med någon matsked bikarbonat (finns i livsmedelsaffären) vid vattenbyte och sedan testa dig till hur mycket du behöver sätta till för att hålla stabila värden.

                MVH Lasse
                hej!
                jo jag skall prova det

                är det så viktigt att få upp kh värdet alltså?

                får man upp det med bikarbonat alltså, samt höjer pht?

                Kristoffer

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #23
                  KH värdet och pH värdet hänger samman till viss del. ett högt KH värde är viktigt för att hålla pH stabilt och stabilisera alla andra processer i ett akvarium. Har du "hög-pH" fisk så är egentligen en KH test det enda du behöver för att kunna se om du har ett lämpligt vatten. Ligger du på KH över 5 så vet du samtidigt att pH är korrekt. KH är ett mått på vattnets förmåga att motstå försurande processer och höjer du det med bikarbonat så får du dels en pH höjning men du garanterar samtidigr att pH inte blir över 8 - 8,3 eftersom vid ungefär dessa pH (i sötvatten) bikarbonat går över till att s ä n k a pH:t. Du kan alltså inte överdosera!! och du får ett vatten som är stabilt.

                  MVH Lasse
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • Stoffy34
                    • April 2007
                    • 882

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lasse
                    KH värdet och pH värdet hänger samman till viss del. ett högt KH värde är viktigt för att hålla pH stabilt och stabilisera alla andra processer i ett akvarium. Har du "hög-pH" fisk så är egentligen en KH test det enda du behöver för att kunna se om du har ett lämpligt vatten. Ligger du på KH över 5 så vet du samtidigt att pH är korrekt. KH är ett mått på vattnets förmåga att motstå försurande processer och höjer du det med bikarbonat så får du dels en pH höjning men du garanterar samtidigr att pH inte blir över 8 - 8,3 eftersom vid ungefär dessa pH (i sötvatten) bikarbonat går över till att s ä n k a pH:t. Du kan alltså inte överdosera!! och du får ett vatten som är stabilt.

                    MVH Lasse
                    hej!!

                    tack för de fina uplysningarna!!

                    köpte bikarbonat i dag o tillsatte det(2 teskedar)

                    nu ligger kh:t på 6, och ph:t på 7.6

                    jag tillsatte då 2 teskedar bikarbonat till 135 liter vatten
                    skall jag prova med att tillsätta mer?

                    hör av dig!

                    Kristoffer

                    Kommentar

                    • Stoffy34
                      • April 2007
                      • 882

                      #25
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      KH värdet och pH värdet hänger samman till viss del. ett högt KH värde är viktigt för att hålla pH stabilt och stabilisera alla andra processer i ett akvarium. Har du "hög-pH" fisk så är egentligen en KH test det enda du behöver för att kunna se om du har ett lämpligt vatten. Ligger du på KH över 5 så vet du samtidigt att pH är korrekt. KH är ett mått på vattnets förmåga att motstå försurande processer och höjer du det med bikarbonat så får du dels en pH höjning men du garanterar samtidigr att pH inte blir över 8 - 8,3 eftersom vid ungefär dessa pH (i sötvatten) bikarbonat går över till att s ä n k a pH:t. Du kan alltså inte överdosera!! och du får ett vatten som är stabilt.

                      MVH Lasse
                      hej!!

                      har nu tillsatt ca 4 teskedar med bikarbonat

                      nu ligger ph:t på ca 8, och kh:t på mellan 10-15

                      bra va?!!

                      Kristoffer

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Försök hålla KH:t under 10. vid nästa vattenbyte så kan du strunta i bikarbonaten om Kh fortfarande är över 10. När du mäter KH med en dropptest (som är att föredra) så finns ett knep för att förbättra nogrannheten. Om du dubblar den mängd vatten testen säger du skall använda så kommer varje droppe visa 0,5 i KH istället för 1.


                        Och tillsätt aldrig pH-höjande medel utan föregående vattenbyte!! Är KH:t mycket lågt och pH:t detsamma - byt mycket vatten innan pH-höjningen (minst 50%)

                        MVH Lasse
                        Senast redigerad av Lasse; 12 July 2007, 21:57.
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Katharina
                          • December 2006
                          • 4045

                          #27
                          Belysningen??

                          Solljus???

                          Om växterna trivs så trivs ju inte algerna... Men om man har fel belysning eller direkt solljus så kan man få algblommning om jag har fattat det rätt som jag har läst här på Zoopet

                          Rotar du i sanden ordentligt när du byter.. Det är ju där smutsen ligger som skapar nitrat..
                          När jag hade Malawis så hade jag inga växter för de som inte åts upp grävdes upp, men jag hade ganska stora gamla rackare och när jag tyckte att karet blev för smutsigt så rev jag ut inredningen och rotade runt i sanden och tömde ut halva karet.. Det gjorde jag kanske en gång i halvåret.

                          Men jag gjorde inte rent pumpen samma dag utan nästa gång jag bytte vatten..
                          Firrarna stormtrivdes och mitt ex har kvar ättlingar än idag.. Det blir ju ganska mycket skit av stora firrar och då måste man ju ha en rejäl pump också...
                          Senast redigerad av Katharina; 12 July 2007, 22:44.
                          Ha dé bäst... Tina

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #28
                            Lasse: är det ammoniakrisken du tänker på?
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • Stoffy34
                              • April 2007
                              • 882

                              #29
                              Ursprungligen postat av Lasse
                              Försök hålla KH:t under 10. vid nästa vattenbyte så kan du strunta i bikarbonaten om Kh fortfarande är över 10. När du mäter KH med en dropptest (som är att föredra) så finns ett knep för att förbättra nogrannheten. Om du dubblar den mängd vatten testen säger du skall använda så kommer varje droppe visa 0,5 i KH istället för 1.


                              Och tillsätt aldrig pH-höjande medel utan föregående vattenbyte!! Är KH:t mycket lågt och pH:t detsamma - byt mycket vatten innan pH-höjningen (minst 50%)

                              MVH Lasse
                              hej

                              har inte dropptest, utan Jbls teststoickor

                              enligt dem så är mina värden nu som följer nedan(efter att jag tillsatt Bikarbonat i går)

                              Nitrat: 50
                              Nitrit: 0
                              GH: mindre än 7
                              KH: 10
                              PH: 8,4

                              mvh
                              Kristoffer

                              Kommentar

                              • Lasse
                                • October 2002
                                • 1965

                                #30
                                Ursprungligen postat av eriahl
                                Lasse: är det ammoniakrisken du tänker på?
                                Jopp

                                MVH Lasse
                                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...