Kalk i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DYos
    • June 2007
    • 8

    Kalk i vattnet

    Tänkte starta ett akvarium i dagarna, men är lite orolig för kranvattnet.
    Har nämligen eget vatten ur egen brunn och det innehåller rätt mycket kalk. har inte gjort några tester på vattnet, men det är inplanerat.
    Är kalkhalten ett problem, eller kan man fixa till alla sorters vatten så att fiskarna överlever å mår bra bara man vet vad som ska fixas till? och hur minskar man på kalket (om det nu behövs!)?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Har man extremt kalkrikt vatten bör man använda osmosvatten om man inte har fiskar som gillar sådant vatten förstås

    Så ta du och mät ditt vatten och sedan kan du ju bestämma vilka fiskar du vill ha så kan man ju diskutera åtgärder utifrån det.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Danne och Anzo
      • May 2007
      • 509

      #3
      Edit* Kjell hann före.
      Senast redigerad av Danne och Anzo; 27 June 2007, 15:51.
      600 Liters Malawi
      129 Liter Saltvatten

      Kommentar

      • DYos
        • June 2007
        • 8

        #4
        tack för det snabba svaret! tre små följdfrågor:
        Finns det något särskillt test för kalkhalten?
        Hur får man tag på osmosvatten?
        Vilka fiskar trivs i kalkrika vatten?

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av DYos
          tack för det snabba svaret! tre små följdfrågor:
          Finns det något särskillt test för kalkhalten?
          Hur får man tag på osmosvatten?
          Vilka fiskar trivs i kalkrika vatten?
          1/ Kolla först med en KH-test, eventuellt en GH-test, kolla också pH
          2/ Man köper en osmosanläggning och tillverkar
          3/ Använd Zoopets artregister och sök på fiskar som gillar högt/basiskt pH så får du upp en lista. Rent allmänt - fiskar som kommer från Centralamerika samt Malawi och Tanganyikasjön i Afrika - men det finns fler.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Tors hammare
            • April 2007
            • 572

            #6
            Fast osmosanläggningar kostar en del, min kostade drygt 3000 kronor. Men du behöver inte köpa en så dyr förstås, men runt 1500 får du nog räkna med, om du skall ha en av någorlunda kvalitet.
            Mvh Peter

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Välkommen till Zoopet DYos
              Vilka fiskar som trivs i hårt vatten kan du se i våra artbeskrivningar
              Sök under "Avdelningar - Sötvattensfiskar artbeskrivningar"
              Där kan du lägga in och söka upp via pH-värdet i vattnet.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • DYos
                • June 2007
                • 8

                #8
                tack för hjälpen allihopa!

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Har du egen brunn lär du bo i hus. Har du eget hus lär du ha tak på huset, och stuprännor. Sätt ett gammalt badkar eller en tunna under stupröret, så har du nog vatten så det räcker under sommaren...
                  Men det är värt att pH-testa även det vattnet...kommer regnet från Ruhr-området eller Polen kan det vara rätt surt. :/
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • mayday
                    • November 2005
                    • 2085

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jens A.
                    Har du egen brunn lär du bo i hus. Har du eget hus lär du ha tak på huset, och stuprännor. Sätt ett gammalt badkar eller en tunna under stupröret, så har du nog vatten så det räcker under sommaren...
                    Men det är värt att pH-testa även det vattnet...kommer regnet från Ruhr-området eller Polen kan det vara rätt surt. :/
                    regnvatten inhåller för mycke skit för o vara känligt som "fisk" vatten
                    bättre han sattsar på malwi ciklider eller tanganika
                    ______________________________________________

                    "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Jag har med extremt mycket kalk i mitt vatten, vilket är ganska så vanligt i Skåne.
                      Mina fiskar mår utmärkt, och har blandade sällskapsfiskar med en del odling.
                      Det enda jag tycker man ska tänka på är att man köper fiskar som är födda i samma kalkrika vatten, gör man det så brukar det aldrig vara några problem.
                      Sen kan du slå av en del av kalken med....

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Ursprungligen postat av mayday
                        regnvatten inhåller för mycke skit för o vara känligt som "fisk" vatten
                        bättre han sattsar på malwi ciklider eller tanganika
                        Håller inte med om det. Körde på regnvatten i ett och halvt års tid..men då bodde jag ute i skogen, visst. I en stad kanske det är sämre.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • Tors hammare
                          • April 2007
                          • 572

                          #13
                          Ursprungligen postat av mayday
                          regnvatten inhåller för mycke skit för o vara känligt som "fisk" vatten
                          bättre han sattsar på malwi ciklider eller tanganika
                          Vad då för skit ?
                          Mvh Peter

                          Kommentar

                          • Guest

                            #14
                            Det första regnet som kommer efter en tids torka bör inte användas då det tar med sig föroreningar från luften med sig ner.
                            Att efter någon timmes regn börja samla vatten är mitt bästa råd.
                            Själv tycker jag detta är en dum ide! Hur ska man kunna samla regnvatten på vintern? När vatten är färskvara så går det ju inte att lagra!
                            Det betyder väl att man inte kan göra några vattenbyten på vintern?
                            Eller ni hade någon lösning på detta?

                            Kommentar

                            • Jens A.
                              • March 2007
                              • 5026

                              #15
                              Ursprungligen postat av Anettejt
                              Det första regnet som kommer efter en tids torka bör inte användas då det tar med sig föroreningar från luften med sig ner.
                              Att efter någon timmes regn börja samla vatten är mitt bästa råd.
                              Själv tycker jag detta är en dum ide! Hur ska man kunna samla regnvatten på vintern? När vatten är färskvara så går det ju inte att lagra!
                              Det betyder väl att man inte kan göra några vattenbyten på vintern?
                              Eller ni hade någon lösning på detta?
                              Alternativet är att köpa dyrbar osmosutrustning eller att destillera stora mängder vatten genom kokning. Själv hade jag det omvända problemet - brunnsvattnet hade pH under 5! Istället för att använda medel från affären eller att ösa bikarbonat eller kalk i vattnet hela tiden använde jag regnvatten, plus mindre mängder pH-höjande medel. Och ingen av mina fiskar dog då. Två år efter har fortfarande ingen av de fiskar jag hade då dött.

                              På vintern fick jag istället hålla på och mixa brunnsvatten med pH-höjningsmedel, vilket var rätt dyrt.

                              I det här fallet är det åt andra hållet, men medlen lär kosta lika mycket och trixandet lär vara detsamma. För att bespara upphovsgivaren till tråden lite besvär och en del pengar tycker jag därför att regnvatten kan vara något att tänka på.

                              Jag bodde då i södra Sverige...och de vintrar man har därnere orkar knappt under minusgrader en stor del av vintern, ack ja.
                              Senast redigerad av Jens A.; 28 June 2007, 15:58.
                              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                              Kommentar

                              Arbetssätt...