vattenkvalitén i Helsingborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mollypolly
    • January 2007
    • 9

    vattenkvalitén i Helsingborg

    Har länge haft problem med att få växterna att trivas i mitt akvarium. Tycker att jag sköter akvariet ganska bra med regelbundna vattenbyten varje vecka. Tillsätter dessutom pmdd vid varje byte och tycker jag gjort allt för att få de enklaste växterna att trivas (har sagittaria, svärdplanta, javaormbunke (?) och limnophila). Inte så att jag kräver ett blomstrande växtakvarium, men liite grönt hade varit trevligt...
    Efter att ha hört liknande problem från andra som bor i närheten börjar jag misstänka att det kan ha med vattenkvalitén i kranvattnet att göra. Bor i Helsingborg och har för mig att vattnet här hämtas från nån sjö i Skåne. Jag har inte koll på värdena i mitt akvarievatten då jag är lite av en nybörjare och inte kan så mycket om det (tänkte investera i några tester efter att ha läst på lite om vattenkemin i akvariet). Det enda jag vet om vattnet är att det har ett ph på 7 och är ganska mjukt. Nån här på forumet som har erfarenhet av vattnet i Helsingborg och som kan ge några tips för att få en optimal akvaremiljö så att både växter och fiskar trivs?
  • matlo
    • May 2007
    • 295

    #2
    nu är jag ingen "Hejjare" på ph och sånt MEN om jag inte minns helt fel så är allt under 7 mjukt, allt över 7 hårt. Men jag kan säga att vattnet i helsingborg är det ingetfel på bor där själv så. Har dock inte växter längre nu hade det innan i mitt gamla 200L riktigt mycket. Frågan är, hur många timmar ljus har du på?(jag rekomenderar 10ljus 14släkt) ger du näringspiller som du trycker ner i sanden intill växterna, om man övergöder dom så blir det motsatt effekt, alltså bladen gulnar, vissnar etc. Vad man också kan göra är att köpa "järn" på flaska till akvarie växter, ibland kan växterna ha brist på det, om jag inte heller minns fel nu så om en växt har järn brist så kan den inte ta upp näring. Men man ska inte heller övergöda med järn heller det kan nog bli giftigt för fiskarna, kolla på paketet. Kan också vara dina ljusrör? har du bara vanliga så är det problemet, andvänd växtrör till dina växter, finns att köpa i alla djur affärer tror jag. vill även tillägga att inte göra "regelbunda" vatten byten i ditt akvarie varje vecka, då försvinner näringen i vattnet, + du får ingen riktig balans med växterna, växter tar upp urinämnen etc i vattnet och andvänder det som näring det med så därför behöver du inte byta allt för ofta, menar absolut inte att du ska sluta helt men hade testat att endast byta 30% på en månad, testa det och se om det ger ressultat, åker dina växter upp och ner, menar om fiskar drar upp dom? det kan också vara problemet, att dom inte får "sätta" sig som dom ska. Glömde tillägga (igen) att vad jag har läst så vill växter ha både växtrör, och vanliga lysrör testa det också om du har möjligthet med din lysramp annars funkar ju också bara ett växtrör. Oj nu skrev jag en hel "bok" men hoppas du fick lite råd iallafall.
    /matlo.
    Senast redigerad av matlo; 25 June 2007, 01:43.
    Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

    Kommentar

    • matlo
      • May 2007
      • 295

      #3
      glömde en sak till, IGEN. Att strunt i om det står typ "stoppa ner 1-2piller i veckan till dina växter, ta 1-2piller i månaden till dom. Det är iallafall vad jag hade gjort.
      Stora ciklider i stora akvarium, finns det bättre? :P

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Slänger mig in i diskussionen med några frågor till matlo: Det är väl okej att byta LITE vatten per vecka även om man göder med pmdd? så har jag fattat det iallafall. Och vad jag vet så är hårdhet/mjukhet (KH) ett mått på karbonathårdheten...har det inte med kalk i vattnet att göra? Kalk i vattnet=hårt vatten. Jag har själv högt pH (7,5-8) men väldigt mjukt vatten (låg bufferkapacitet) här i Växjö.

        I övrigt var råden bra. Jag tror också att det är belysningen eller att växterna inte hunnit "sätta sig" som är problemet...men göder du med pmdd och har så pass "enkla" växter så tror jag inte att något extra näringstillskott behövs.
        / Ebba

        Kommentar

        • mollypolly
          • January 2007
          • 9

          #5
          Tack för tipsen, de är välbehövliga!

          Vad gäller lysrör så har jag redan ett groluxrör, inköpt för två månader sedan och det blev liite bättre av det, men inte mycket. Låter ljuset vara på i 12 timmar men kanske ska minska ner det till tio då... Lysröret är på 30w och akvariet på 150 liter (ca 95 x 40 cm). Är lysröret kanske för svagt? Funderar på att byta upp mig till en dubbelramp istället.
          Har även haft tankar på att göra om akvariet och lägga bottengödning i plus lite co2, eftersom jag läst att detta ska vara bra. Men jag är inte så kunnig på området så jag vågar mig inte riktigt på det.

          Jag har försökt läsa på så gott det går om akvarieskötsel och på det flesta ställen står det att man ska göra vattenbyte ofta, en gång i veckan eller varannan vecka för att få jämna vattenvärden, men jag har kanske fått allt om bakfoten?

          Fiskarna låter växterna vara ifred, de norpar bara lite ibland på dem, men inte så att de åker upp eller så.

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Jo, enligt alla instruktioner när det gäller PMDD ska man byta 20-50% i veckan, och när man gör det ska man i det nya vattnet hälla den PMDD-dos som är lämplig för ens akvarium. Själv tycker jag 50% är alldeles för mycket att byta i mitt akvarium, så jag byter 10-20% och lägger i pmdd vid detta tillfälle. Hittills har det funkat bra, men jag började med pmdd bara för 4 veckor sedan.

            Hur länge har du haft akvariet? Det tar ju ganska lång tid innan växter börjar växa och bli fina. Av den första uppsättningen växter vi köpte (kanske 6-7 olika sorter) dog 4-5 stycken, och endast de som överlevde köpte vi fler av. Jag älskar till exempel Anubias, och den finns ju även i lite högre sorter som man kan göra en fin skog av. Så länge man inte begraver rotstocken under gruset, utan endast rötterna, så tycker jag den växten är lätt att få att växa.

            Man får testa sig fram. Men pmdd, regelbundna vattenbyten och bra ljus är väl en bra grundförutsättning
            / Ebba

            Kommentar

            • mollypolly
              • January 2007
              • 9

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              Jo, enligt alla instruktioner när det gäller PMDD ska man byta 20-50% i veckan, och när man gör det ska man i det nya vattnet hälla den PMDD-dos som är lämplig för ens akvarium. Själv tycker jag 50% är alldeles för mycket att byta i mitt akvarium, så jag byter 10-20% och lägger i pmdd vid detta tillfälle. Hittills har det funkat bra, men jag började med pmdd bara för 4 veckor sedan.

              Hur länge har du haft akvariet? Det tar ju ganska lång tid innan växter börjar växa och bli fina. Av den första uppsättningen växter vi köpte (kanske 6-7 olika sorter) dog 4-5 stycken, och endast de som överlevde köpte vi fler av. Jag älskar till exempel Anubias, och den finns ju även i lite högre sorter som man kan göra en fin skog av. Så länge man inte begraver rotstocken under gruset, utan endast rötterna, så tycker jag den växten är lätt att få att växa.

              Man får testa sig fram. Men pmdd, regelbundna vattenbyten och bra ljus är väl en bra grundförutsättning
              En del av växterna, svärdplantan, sagittarian och javaormbunken, har jag haft i drygt ett år. Hade tidigare ett mindre akvarium på 112 liter, men när det började läcka i våras bytte jag upp mig till ett 150-liters. Detta nystartade jag inte helt och hållet utan jag bara sparade en del av vattnet från det gamla akvariet och använde samma sand och pump så att inte miljöförändringen skulle bli för snabb för fiskarnas skull. Sagittarian gillade inte alls att byta akvarium och verkar nästan ha stannat i växten sen jag planterade om den. De andra växterna är ungefär detsamma som innan, växer allmänt dåligt och de skott som kommer ser klena och dåliga ut i färgen. När jag först köpte limnophilan för drygt två månader sedan blev den gulbrunaktig i färgen efter typ en vecka och även om den har blivit grön igen så ser den gles och tanig ut, inte alls trevligt....

              Näpp får nog ta och göra en riktig genomgång av vattenvärdena och försöka ge lite mer ljus och näring till växterna. Håll tummarna....

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ljuset i ditt akvarium är deffinitivt lite i underkant. Dessutom har du ett av de absolut sämsta lysrören på marknaden. Jag skulle satsa på ett aquarellerör med bra reflektor till en början för att öka senare om behov uppstår.

                Inga av dina växter kräver några höga belysningsmängder för att överleva. Ljuset är inte ditt största problem. Jag tycker att det låter som klassiska kvävebristsymptom. För att öka kvävehalterna kan du tex: Minska belysningstiden, minska antalet växter, öka antalet fiskar, öka matningen, minska mängden vattenbyten eller helt enkelt dosera mer pmdd, speciellt kno3.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • mollypolly
                  • January 2007
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen postat av Tropfrog
                  Ljuset i ditt akvarium är deffinitivt lite i underkant. Dessutom har du ett av de absolut sämsta lysrören på marknaden. Jag skulle satsa på ett aquarellerör med bra reflektor till en början för att öka senare om behov uppstår.

                  Inga av dina växter kräver några höga belysningsmängder för att överleva. Ljuset är inte ditt största problem. Jag tycker att det låter som klassiska kvävebristsymptom. För att öka kvävehalterna kan du tex: Minska belysningstiden, minska antalet växter, öka antalet fiskar, öka matningen, minska mängden vattenbyten eller helt enkelt dosera mer pmdd, speciellt kno3.
                  MVH
                  Magnus
                  Okej, råkade visst skriva fel märke på lysröret , det var visst ett flora-glo lysrör jag hade och inte gro-lux. Är detta bra? Jag gillar iaf färgen på det, inte så rödaktigt ljus som många andra växtrör har.
                  Ska försöka följa dessa enkla råd så får vi hoppas på bättre resultat. Jag är inte den som ger mig i första taget .

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Ursprungligen postat av toccata
                    Jo, enligt alla instruktioner när det gäller PMDD ska man byta 20-50% i veckan, och när man gör det ska man i det nya vattnet hälla den PMDD-dos som är lämplig för ens akvarium. Själv tycker jag 50% är alldeles för mycket att byta i mitt akvarium, så jag byter 10-20% och lägger i pmdd vid detta tillfälle. Hittills har det funkat bra, men jag började med pmdd bara för 4 veckor sedan.

                    Hur länge har du haft akvariet? Det tar ju ganska lång tid innan växter börjar växa och bli fina. Av den första uppsättningen växter vi köpte (kanske 6-7 olika sorter) dog 4-5 stycken, och endast de som överlevde köpte vi fler av. Jag älskar till exempel Anubias, och den finns ju även i lite högre sorter som man kan göra en fin skog av. Så länge man inte begraver rotstocken under gruset, utan endast rötterna, så tycker jag den växten är lätt att få att växa.

                    Man får testa sig fram. Men pmdd, regelbundna vattenbyten och bra ljus är väl en bra grundförutsättning
                    Enligt alla instruktioner haa......

                    Alla producenter vill ju sälja sin produkt och oftast kan alltid halvera eller ta en fjädedel utan vidare... fan 50 % vattenbyte i veckan, det blir mycket kemi det....

                    Kommentar

                    • toccata
                      • January 2004
                      • 1238

                      #11
                      ja, okej, skit i ordet "alla" och lägg till "de instruktioner man får när man beställer hem pmdd". självklart måste man anpassa allting till sitt eget kar. jag själv tycker 50% i veckan är extremt mycket, har aldrig bytt så mycket vid ett delvattenbyte någonsin. byter 10-20% endast.
                      / Ebba

                      Kommentar

                      Arbetssätt...