Konstigt pH-värde, hjälp sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjoz
    • April 2007
    • 74

    Konstigt pH-värde, hjälp sökes

    Hej alla!

    Jag mätte just mitt 220 liters akvarium med ett sticktest. Värdena som följde efter att noga beskådat färgnyanserna var följande:

    Nitrate 0-10
    Nitrite 0
    GH 10
    KH 10
    pH 8,5

    (Dessutom dubbelkollade jag med en sticka till för att se om den ena hade råkat blanda sönder sig med sitt eget vatten)

    Alla värden visar väldigt låga utslag förutom mitt pH-värde! 8,5 verkar vara helt absurt med tanke på att de fiskar som simmar i mitt akvarium är 3 st Serpaetetror och en plecostomus. Tetrorna bör väl ändå vara döda vid ett så högt pH-värde?
    Vad kan orsaken till detta vara?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    8.5 är normalt pH för kommunalt kranvatten, och funkar bara fint för all akvariefisk. Inte förrän vid pH över 9.5 börjar fisk klia sig och verka irriterade, och man måste uppåt 10-11 för att döda.

    Men troligen stämmer inga av de där värdena, sticktest är tyvärr notoriskt opålitliga. Min personliga åsikt är att det är bättre att inte mäta alls än att mäta med stickor/papper. Dropptest är pålitligare, men har också begränsad hållbarhet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Bjoz
      • April 2007
      • 74

      #3
      Det var snabbt

      Hehe ajdå, då blev jag lite lurad på sticktesten av akvarieförsäljaren då.
      Så man måste alltså upp i så höga värden föra att det ska vara dödligt? Det visste jag inte

      Betyder detta att jag redan nu kan stoppa i Malawiciklider i mitt akvarium och att dom skulle må bra?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ja, vad gäller vattnet skulle de må bara bra - men skulle nog dina tetror få problem.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • JEK
          • March 2007
          • 1467

          #5
          Hur kan det komma sig att ni ofta har mjukt vatten med en høg pH på øver 8 i Sverige medan vi i Danmark har vældigt hårt vatten och en pH ofta omkring 7.5 (det varierar forstår från ort till ort...)
          Mvh.
          Johan - akvarielös!

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det är pga att vattenverken här behandlar vattnet med kalciumhydroxid.
            Det fäller ut bikarbonaten (KH) som kalksten (kalciumkarbonat) vilket gör vattnet mjukt, medan hydroxiden höjer pH.
            Anledningen till att vattnet behandlas med kalciumhydroxid är för att minska rostangrepp i ledningar och minska bildandet av pannsten i värmeväxlare.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              #7
              Ursprungligen postat av Azur
              Det är pga att vattenverken här behandlar vattnet med kalciumhydroxid.
              Det fäller ut bikarbonaten (KH) som kalksten (kalciumkarbonat) vilket gör vattnet mjukt, medan hydroxiden höjer pH.
              Anledningen till att vattnet behandlas med kalciumhydroxid är för att minska rostangrepp i ledningar och minska bildandet av pannsten i värmeväxlare.
              Jaha, på så sætt... Tack før svaret.
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • abbimicke
                • May 2007
                • 599

                #8
                Iallafall om PH/KH värdet skulle öka så finns det att köpa PH/KH minus. Det finns också plus iallafall om det sänker väldigt mycket. Men oftast behöver man inte det
                http://kiwi.msun.se <- blogg

                Kommentar

                • fille97
                  • December 2006
                  • 20

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Dropptest är pålitligare, men har också begränsad hållbarhet.
                  Hur lång hållbarhet har ett dropptest?

                  Kommentar

                  • Xul
                    • January 2007
                    • 709

                    #10
                    Dropptest är pålitligare på allt utom pH skulle jag säga framförallt på den alkaliska sidan över 7,0 tycker dropptest här riktigt suger men pH stickorna kostar mer....

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av fille97
                      Hur lång hållbarhet har ett dropptest?
                      Beror på hur det förvaras och hur det har hanterats.
                      Det står också alltid angivet en bäst före datum på förpackningen och denna stämmer bra om behållaren är oöppnad och står i normal rumstemperatur. Oöppnad i kylskåp funkar den bra mycket längre än bäst före datumet.
                      Öppnad (och försluten omedelbart efter användandet) och placerad i kylskåp så håller den i regel minst ett halvår efter första gången man öppnade den.
                      Öppnad (och omedelbart försluten efter användandet) och placerad i rumstemperatur så funkar det några månader efter att man första gången öppnade den.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...