Fin sand och bajs

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjoz
    • April 2007
    • 74

Fin sand och bajs

Hejsan alla zoopet'are!

Jag har nyligen startat om mitt akvarium och har nu finkornig sand istället för det engelska sjögruset som jag tröttnade på. Nu märker jag att avföringen syns betydligt mer på denna botten vilket ju inte är så snyggt. Finns det fiskar som tar hand om sådant eller gäller det att slammsuga det?

Tacksam för svar
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

Slamsugning är det bästa. Undvik dock att köra slamsugen ända ner emot sanden då den tar med sig sand upp om du gör det. Tror även att det finns snäckor och eventuellt räkor som äter bajset men jag är inte säker. De nyttobakterier som bildas i akvariet kommer också att hjälpa till att bryta ner bajset så att det "försvinner" av sig självt om jag förstått saker och ting rätt.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

Kommentar

• Bjoz
      • April 2007
      • 74

Tack så mycket för det svaret, nu har jag lite mera koll på läget

Fler får gärna komma med sina åsikter med!

Kommentar

• Jessi77
        • July 2006
        • 157

Stämmer att det försvinner när akvariet varit igång ett tag. Har haft mitt igång i lite över ½ år o har inte slamsugit än.. Ibörjan såg man skiten men nu syns inget alls

Kommentar

• Tant Nancy
          • April 2002
          • 5407

Precis så är det Jessi! Om man låter fiskbajset ligga på botten så förökar sig nitrifikationsbakterierna till en nivå som räcker för att ta hand om det hela. Det är viktigt att man håller efter och tar bort döda växtdelar och sådant när karet är nystartat bara, för annars blir det fel bakterieflora i karet.

Att slamsuga lite lagom i början är ok, men försök att inte ta upp allt... efter några månader är akvariet inkört och då behöver man bara sköta sina vattenbyten utan slamsugning. Försök också att mata mindre i början, så går karet till sig bättre, käk varanna,n eller var tredje dag, dör inga firrar av (om man inte har någon extrem art).
          MvH
          Tant Nancy
          www.gladafisken.aqualogen.se
          Mitt fotogalleri
          Dagbok
          Min zoon

Kommentar

• morrhoppa
            • October 2006
            • 755

Smma för mig hade jättemycket bajs i början på sanden men nu efter ett par tre månader har det minskat betydligt! Ha tålamod och ta bort det värsta bara
            Man blir inte vuxen bara äldre!

Kommentar

• Bjoz
              • April 2007
              • 74

Tackar igen alla!

Mata måttligt, rensa på döda växtdelar, ha tålamod, och sedan när tanken är inkörd ska problmet vara nada! Tack!

Kommentar

• Vinter
                • August 2006
                • 248

Ursprungligen postat av Tant Nancy
                Att slamsuga lite lagom i början är ok, men försök att inte ta upp allt... efter några månader är akvariet inkört och då behöver man bara sköta sina vattenbyten utan slamsugning.

När jag slamsuger min finkorniga sand suger jag opp ett par toarulle ark så det blir mindre sug, då kan man till och med köra ner den i sanden och få opp skit som ligger under.

Men nu uppstog då en fråga...
                Behöver man inte slamsuga alls?? Jag slamsuger lite varje gång jag byter vatten. Får opp massor med skit när jag kör ner häverten i sanden, ska det vara där alltså? Vet ju att lite skit i hörnen ska det ju vara men kan det inte bli för mycket?
                19L Räkor
                63L
                240L under uppstart

Kommentar

• abbimicke
                  • May 2007
                  • 599

Man kan också ha några snäckor i akvariet som äter upp skit.
                  Själv har vi två Ampullariasnäckor.
                  http://kiwi.msun.se <- blogg

Kommentar

• Saftsoppa
                    • May 2007
                    • 149

Jag har 720l med finkornig sand, och Fluvals största externa filter. Men jag slamsuger ändå, trots att jag har stora sniglar som också äter bajs. Jag slamsuger alltid vid varje delvattenbyte.

Jag matar o andra sidan 3ggr per dag och har så gjort sedan starten.
                    Mina påffar och fengäddor mår finemang och växer som satan. Byter 250l vatten 2ggr i veckan också.
                    www.gamereactor.se
                    Jag vill ha en osthjälm
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

Kommentar

• Metalmaid
                      • September 2006
                      • 815

Själv är jag lite mot slamsugning eftersom jag gillar växter. Med tiden käkar de ju fiskbajs...

Har du stora fiskar som är extrakänsliga?
                      Hare bäst...och simma lugnt
                      Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                      http://mariahalsoforum.forum24.se/
                      http://www.helpdesken.forum24.se/

Kommentar

• Bjoz
                        • April 2007
                        • 74

Hmm... Det verkar som att det inte riktigt finns något Rätt eller Fel här utan att man kan sköta sitt på olika sätt och ändå ha framgång med sitt akvarium.

Den här hobbyn kanske är lite så ändå.. Som nybörjare får jag väl pröva mig fram med hjälp av alla förslag och sedan göra på det sättet som jag själv tycker funkar bäst H'm

Kommentar

• Pegrasus
                          • March 2007
                          • 455

Jag har ännu inte kört någon bottendammsugning i min tank. Startade i april och har Rådasand 1,2 - 3 mm som bottenmaterial. Köpte en hävert men det verkar vara bortkastade pengar. Ingen synlig skit så här långt men det finns ju säkert om man bökar om lite i bottnen. Har iof väldigt bra drag på cirkulationen i min Malawi-tank så det kanske sveps med in i filtren.
                          Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

Kommentar

• Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8083

En rättning bara:
                            De bakterier som bryter ner kväverester i karet behöver en oorganisk kolkälla för att växa till bra, en sådan organism kallas för autotrof.

De andra bakterierna som behöver organiskt kol för att leva gör inget i sig för kvävenerbrytningen men väl åt partikelnerbrytningen, såna bakterier brukar benämnas heterotrofa.

De autotrofa och de heterotrofa bakterierna konkurerar om samma utrymme. Ju mer skit i akvariet desto fler heterotrofa bakterier. Ju mindre skit desto fler autotrofa.

Vad vill jag ha sagt då??

Jo, nitrifikationsbakterierna bryter inte ner skit utan tvärtom. Ju mer skit desto sämre nitrifikation. Här finns en viktig faktor för olika skötselmetoder. Har man ett litet innerfilter så kan nitrifieringen bli farligt låg om man inte är noga med att hålla rent. I ett välfiltrerat akvarium och andra sidan behövs inte slamsugning för att det finns tillräckligt med plats för bägge bakterierna.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

Kommentar

• Bjoz
                              • April 2007
                              • 74

Ursprungligen postat av Tropfrog
                              En rättning bara:
                              De bakterier som bryter ner kväverester i karet behöver en oorganisk kolkälla för att växa till bra, en sådan organism kallas för autotrof.

De andra bakterierna som behöver organiskt kol för att leva gör inget i sig för kvävenerbrytningen men väl åt partikelnerbrytningen, såna bakterier brukar benämnas heterotrofa.

De autotrofa och de heterotrofa bakterierna konkurerar om samma utrymme. Ju mer skit i akvariet desto fler heterotrofa bakterier. Ju mindre skit desto fler autotrofa.

Vad vill jag ha sagt då??

Jo, nitrifikationsbakterierna bryter inte ner skit utan tvärtom. Ju mer skit desto sämre nitrifikation. Här finns en viktig faktor för olika skötselmetoder. Har man ett litet innerfilter så kan nitrifieringen bli farligt låg om man inte är noga med att hålla rent. I ett välfiltrerat akvarium och andra sidan behövs inte slamsugning för att det finns tillräckligt med plats för bägge bakterierna.
                              MVH
                              Magnus
                              Mycket fylligt och bra svar. Tackar för det

Kommentar

Arbetssätt...