Vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ponniehesten
    • March 2007
    • 35

    Vattenvärden

    Jag gjorde precis ett vattentest med jbl's easy test stickor. Fick fram att

    kH ≈ 3
    pH ≈ 6.6
    GH ≈ >4°d

    Karet är på 240l med malawi i, borde jag höja några av ovanstående värden? I så fall med hur stora mängder salt/bikarbonat?
    240l Malawi

    56l Yngelkar
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    pH är för lågt för malawis. Ska du höja, så gör det gradvis. Fiskarna gillar inte snabba och stora pH-förändringar. Hur mycket du ska ha i för att höja beror på hur stort akvariet är.
    Du kan använda bikarbonat, men det finns också väldigt effektiva medel i zooaffären. Men igen...det är väldigt viktigt att du höjer gradvis, och håller koll på såväl pH:t som nitrit.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Gör ett ordentligt vattenbyte innan pH-höjningen !!

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • ponniehesten
        • March 2007
        • 35

        #4
        Ok jag gjorde precis ett vattenbyte så ja borde kanske slänga i lite nu då. Karet är på 240 liter hur mycket borde jag ha i? Har tidigare haft en 0.5-1 dl salt vid några vattenbyten.. är det för lite? Brukar även ha i lite när jag ser att dom kliar sig mot sanden.

        Finns det något mått/liter för bikarbonat? och hur mycket under hur lång period borde jag slänga i?

        Tack!
        Senast redigerad av ponniehesten; 17 June 2007, 22:01.
        240l Malawi

        56l Yngelkar

        Kommentar

        • Lasse
          • October 2002
          • 1965

          #5
          Ligger du på pH:n under 7 så bör du byta ordentligt, mer än halva volymen. Du bör lägga i några teskedar bikarbonat - du får mäta dig fram. Mål när du är färdig KH ungefär på 6-7, pH kring 8. Ta gärna några veckor på dig - byt vatten inför varje höjning. Du bör skaffa dropptester istället för stickor.

          Salttilsättning påverkar inte KH och pH.

          MVH Lasse
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            2-3 gram per 100 l vatten höjer KH med en grad.
            Om du har lågt pH och byter mycket vatten kan fiskarna påverkas negativt då pH stiger genom vattenbytet.
            Du bör inte buffra med bikarbonat om ammoniumvärdet är över 0,5 mg/l

            Har du mycket växter eller råkat ur för en algblomning kan du råka ut för stora svängningar i pH värdet. En konsekvens av fotosyntesen kan orsaka att växterna på dagen tar upp koldioxiden i vattnet, det gör att bikarbonat och andra karbonater med höga pH värden får pH att stiga under dagen.
            På natten när det bildas ny koldioxid sjunker pH värdet igen.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • ponniehesten
              • March 2007
              • 35

              #7
              Tack Kramfors, det va välbeskrivet ammonium har jag aldrig mätt å vet inte ens hur man går tillväga för att göra det. Annars har jag tagit tester 3 ggr under en dag och det har inte svängt något med pH värdet, det har legat på samma hela tiden.

              2-3 gram/100 liter.. är det okey att buffra med ½-1 kryddmått bikarbonat till ett 240 liters kar då?
              240l Malawi

              56l Yngelkar

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                En tsk. rymmer ca 5 gram.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...