Byta vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Byta vatten

    Istället för att byta en gång i veckan är de då ok att byta 30-50Liter var tredje dag ungefär, eller bör man byta vatten en gång i veckan ?

    Bör man göra något större byte typ en gång per månad eller något.

    jag har et 250 LIters med några svärdbärar, tetror och ett par botior plus en mal och två khuliålar
  • Danne och Anzo
    • May 2007
    • 509

    #2
    Fiskarna mår bäst om vattenbyte sker lagom ofta. 20-30% en gång i veckan är ett bra intervall. Att byta oftare är inte nödvändigtvis dåligt men du riskerar fler och tätare svängningar i vattenvärdena vilket fiskarna inte gillar något vidare.
    600 Liters Malawi
    129 Liter Saltvatten

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Vattenvärdena blir stabilare om man byter oftare och mindre varje gång - så det är absolut inte fel att byta tätare
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Danne och Anzo
        • May 2007
        • 509

        #4
        Tänkte mest på PH och sånt som jag har hört kan variera kraftigt från gång till gång i kranen. Har jag missförstått något?
        600 Liters Malawi
        129 Liter Saltvatten

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Danne och Anzo
          Tänkte mest på PH och sånt som jag har hört kan variera kraftigt från gång till gång i kranen. Har jag missförstått något?
          Det har du nog - pH är tvärtom oftast väldigt stabilt i kranvattnet. Däremot kan det variera väldigt mycket i akvariet (speciellt om man har en låg buffringsförmåga på vattnet - se Zoopetartikeln om "Akvarievatten")
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ribby_girl
            • February 2005
            • 378

            #6
            Mm jag mäter PH, Gh (hårdheteN) och Nitrit/Nitrat några timmar efter varje byte och de verkar lika bra till.
            Så om jag inte märker någon skillnad i värdena så kan ja lungt bnyta vatten var tredje dag eller ?-

            Kommentar

            • Danne och Anzo
              • May 2007
              • 509

              #7
              Ursprungligen postat av ribby_girl
              Mm jag mäter PH, Gh (hårdheteN) och Nitrit/Nitrat några timmar efter varje byte och de verkar lika bra till.
              Så om jag inte märker någon skillnad i värdena så kan ja lungt bnyta vatten var tredje dag eller ?-
              Ja,om du inte tycker et är hemskt jobbigt att byta så ofta .

              @Kjell

              Vårt kranvatten har dock på de flesta ställen i Sverige idag en så låg buffringsförmåga att det leder till stora pH-svängningar.
              Var det här jag menade men jag kanske läser det på "fel sätt" om du förstår hur jag menar?
              600 Liters Malawi
              129 Liter Saltvatten

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Danne och Anzo
                Var det här jag menade men jag kanske läser det på "fel sätt" om du förstår hur jag menar?
                Ja buffringsförmågan är så låg i kranvattnet att pH-värdet i akvariet inte håller sig stabilt
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av ribby_girl
                  Mm jag mäter PH, Gh (hårdheteN) och Nitrit/Nitrat några timmar efter varje byte och de verkar lika bra till.
                  Så om jag inte märker någon skillnad i värdena så kan ja lungt bnyta vatten var tredje dag eller ?-
                  Om du märker en större skillnad i värdena bör du snarare byta vatten oftare
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • rebecka_o
                    • December 2006
                    • 348

                    #10
                    Kjell du gav mig ett svar för ett tag sen angående vattenbyten. Svaret var så himla bra, så jag tar mig friheten att citera dig här, hoppas du inte misstycker...

                    "Jag håller inte alls med och menar precis tvärtom att tätare vattenbyten ger stabilare värden.

                    Det viktigaste för fiskarna är utan tvekan att man har stabila värden i akvariet (speciellt viktigt är pH). Vattenbyten gör också att risken för nitrit minskar.
                    Hur ofta man skall byta vatten är beroende av många faktorer som t.ex. hur mycket mat man lägger ner i akvariet, hur bra biologiskt filter man har, hur mycket växter man har i akvariet, vilka växter man har, samt vilken buffringsförmåga kranvattnet som man använder har.

                    En hög buffringsförmåga gör att man kan dra ut lite längre mellan vattenbytena. En hög buffringsförmåga gör att vattnets pH-värde inte faller så snabbt som om man har ett lågt. Tyvärr är det dock som så i ca 70-80% av Sverige så är vattnets buffringsförmåga låg (dvs har ett KH på 3 eller där under). Struntar man i vattenbytena om man har ett lågt KH så kan pH-värdet sjunka väldigt mycket (från kanske 8 ner till 6) men detta klarar fiskarna rätt bra eftersom det sker en långsam tillvänjning - däremot så är risken stor att det blir en katastrof när man sedan till slut ändå genomför ett vattenbyte och PH snabbt rusar i höjden.
                    Så täta regelbundna vattenbyten ger ett betydligt stabilare vattenvärde
                    och det är därför som
                    Citat:
                    Alla akvarister här med lite erfarenhet i bagaget verkar byta vatten ca 1 g/vecka
                    Växter då - ovan skriver någon att man skall byta vatten oftare om man har mycket växter i akvariet - normalregeln är faktiskt precis tvärt om.
                    I normalfallet tar nämligen växterna upp överskottsprodukterna (kväve och fosfor - (t.ex. från fiskarnas avföring) i akvariet och använder dem som näring för att växa - detta är bra för växterna och gör dessutom att risken för pH-fall enligt ovan minskar i akvariet. Har man inga växter i akvariet (som tar hand om en del kväve och fosfor) behöver man därför byta vatten oftare än om man har ett akvarium med mycket växter (speciellt snabbväxande arter).
                    Varför en del växtakvarister ändå rekommenderar stora vattenbyten är sannolikt beroende av att de tillför en massa extra gödning i akvariet genom olika preparat och då är de ju inte beroende av den naturliga gödning som redan finns i akvariet

                    Men grunden är i alla fall
                    1/ Tätare vattenbyten ger ett stabilare vatten vilket är bra för fiskarna
                    2/ Mycket växter i akvariet minskar något behovet av vattenbyte"

                    Kommentar

                    Arbetssätt...