100 i nitrat..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    100 i nitrat..

    bra för växterna men inte så bra för fiskarna va??


    varför får man nitrat? jag har tidigare haft låg nitrat halt men aldrig noll.

    skillnaden mellan nu och då är att jag kanske har lysrören på några timmar extra per dag... kan detta vara problemet ??

    jag gör regelbundna vattenbyten (1gång per vecka) mm, hur blir jag avmed den höga nitraten ?
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Erik Österlund
    • December 2004
    • 139

    #2
    Ursprungligen postat av Amaro
    bra för växterna men inte så bra för fiskarna va??


    varför får man nitrat? jag har tidigare haft låg nitrat halt men aldrig noll.

    skillnaden mellan nu och då är att jag kanske har lysrören på några timmar extra per dag... kan detta vara problemet ??

    jag gör regelbundna vattenbyten (1gång per vecka) mm, hur blir jag avmed den höga nitraten ?
    För att bli av med nitraten är det bara att byta vatten. Övermatning brukar oftast vara problemet när nitratet ligger högt. Om du vill ha växter i burken kan det vara ett bra sätt att få ner nitratet.

    I en fungerande burk har man inte noll, nitrifikationsbakterierna omvandlar nitrit till nitrat.
    Malawifreak

    Kommentar

    • gugges
      • May 2003
      • 893

      #3
      Mät gärna i kran - igen om du har gjort det förr - det har hänt att det har spikat i kranvattnet hos mig men normalt sett så är det lågt - numera är jag lite feg och kör det genom ett kolfilter med men

      Gullranka funkar kanon hos mig med - men det är ju inte alla som vill ha det hängandes på akvariet...

      om det inte är något i kranvattnet så är det ju bara att byta på med vatten, jag siktar alltid på att ligga runt 5mg/L högst, men jag odlar i akvarierna med..
      Guardians Of Catfish - www.goc.se

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        ok då gör jag vattenbyte då.3 fiskar har dött, kan det bero på nitrathalten ??

        1 rubingurami, fembandsbarb och kampfiskshona.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • gugges
          • May 2003
          • 893

          #5
          att ligga på 100 är ju inte bra i lägnden men det borde de inte dö utav så fort.. alla de fiskar du räknade upp är väl inte så känsliga så..

          Men att byta vatten är ju nästan aldrig fel
          Guardians Of Catfish - www.goc.se

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Ursprungligen postat av Amaro
            ok då gör jag vattenbyte då.3 fiskar har dött, kan det bero på nitrathalten ??

            1 rubingurami, fembandsbarb och kampfiskshona.
            det låter troligt ja!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            Arbetssätt...